۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۷
کد خبر: ۲۲۸۹۸۷
حجت الاسلام جوادی:

نمی توان مسائل سیاسی را از قیام امام حسین جدا کرد

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با تأکید بر این که ماهیت قیام امام حسین(ع)سیاسی بود، گفت: نمی توان جایگاه امامت و سیاست را از هم تفکیک کرد.
حجت الاسلام عليرضا جوادي،رييس مرکز آموزش نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا جوادی، رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به این که رویکرد امیرالمؤمنین(ع)در زمان های مختلف نسبت به تشکیل حکومت متفاوت بود، اظهار داشت: در زمانی که عثمان انتخاب شد افق دید حضرت علی(ع)با زمان شورای شش نفره و سقیفه فرق می کرد.

وی افزود:  برخی انسان های بی سواد می گویند علی(ع)اگر خلافت حقش بود چرا استنکاف کرد؟ حضرت وقتی شرایط آن روز جامعه را دید، احساس کرد که برنامه هایش در این فضا نتیجه نمی دهد.

رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با تأکید بر این که کسی نمی تواند ادعا کند که جایگاه اهل بیت(ع)از فضای سیاسی دور است، گفت: محال است کسی امامت داشته باشد و خلافت حقش نباشد؛ این کار امام و از وظایفی است که خدا بر دوش امام گذاشته است.

نمی توان مسائل سیاسی را از قیام امام حسین(ع)جدا کرد

حجت الاسلام جوادی با بیان این که در زمان امام حسین(ع)شرایط برای قیام مهیا بود، گفت: وقتی کار به دست نظام اشرافی گری رسید سیدالشهدا(ع)قیام کرد؛ این نهضت برای مبارزه با یزید بود، نه شخص او بلکه به دلیل جایگاهی که اشغال کرده بود؛ شما نمی توانید مسائل سیاسی را از قیام حضرت جدا کنید، شیوه حرکت و مسیر امام(ع)سیاسی بود.

وی با تأکید بر این که ماهیت قیام اباعبدالله(ع)سیاسی است، ابراز داشت: اشکال برخی از ما این است که فکر می کنیم قیام امام حسین(ع)هدف غایی اش تشکیل حکومت است، این یکی از شئون امامت است نه تمام شأن امام، که اگر شرایط مهیا باشد باید انجام  دهد.

رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان این که امام حسین(ع)تشنه قدرت و حکومت نبود، گفت: حضرت برای این قیام نکرد، با تشکیل حکومت بخشی از اهداف اسلام عملی می شود؛ در شرایطی که حکومت امام تشکیل نشد مگر از امامت هم می افتد؟! این منسبی نیست که کسی به ایشان بدهد یا بگیرد؛ چندین سال خلافت امیرالمؤمنین(ع)را غصب کردند مگر می شود گفت در آن برهه حضرت امام نبودند؟!

حجت الاسلام جوادی سیاست و تشکیل حکومت را یک اصل در امامت دانست و گفت: مقبولیت و تلاش مردم جامه عمل به تشکیل حکومت از سوی امام می پوشاند زیرا انسان ها آزادند و می توانند بخواهند یا نخواهند؛ اگر این بُعد امامت، که به کار مردم گره می خورد محقق نشود، تشکیل حکومت یک مسأله فرعی می شود؛ این که بقیه ائمه(ع)ما نه قیام کردند و نه قیامی را تأیید کردند به همین دلیل بود.

در زمان امام سجاد(ع)تعداد شیعیان مدینه کمتر از بیست نفر بود

وی با بیان این که سیاست به شرایط روز جامعه گره می خورد، ابراز داشت: پس از قیام امام حسین(ع)، امام سجاد(ع)به طور کلی از بحث قیام فاصله گرفتند چون دیگر کسی از بنی هاشم باقی نماند و فرمود که در مدینه 20 شیعه وجود ندارد بنابراین شیوه حضرت در مبارزه با حکومت تغییر کرد.

رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری شیوه مواجهه امام باقر(ع) و امام صادق(ع)با حکومت را در راستای خط مشی امام سجاد(ع)دانست و گفت: در زمان امام صادق(ع)زیدبن علی بن حسین قیام کرد و به دلیل این که نیرو کم داشت هم از خوارج و هم از مرجئه استفاده کرد به همین دلیل نتیجه این قیام خروج از مباحث اعتقادی شیعه شد؛ حتی اگر قیام پا می گرفت آنگاه خوارج و مرجئه نیز مدعی بودند و دیگر حکومت اسلامی تشکیل نمی شد.

حجت الاسلام جوادی افزود: امام صادق(ع)شرایط را مناسب ندید و به زید گفت قیام نکن؛ او به حرف امام(ع)گوش نکرد و مجبور شد از مخالفان شیعه استفاده کند، در نهایت شکست خورد و به همین دلیل بود که حضرت قیام زید را تأیید نفرمود.

وی با اشاره به این که امام موسی کاظم(ع) قیام شهید فخ را تأیید کرد، گفت: در این برهه نیز حضرت شرایط را برای قیام خود مناسب ندانست و تنها قیام او را تأیید فرمودند.

برخی می خواهند عاشورا را یک واقعه تمام شده و تکرار نشدنی جلوه دهند

رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به اقداماتی که امام سجاد(ع) برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره نهضت کربلا انجام می دادند اشاره کرد و ابراز داشت: اگر فضای مبارزه با ظلم مهیا بود خود حضرت قیام می کردند و یا حداقل یکی از قیام هایی که در زمان ایشان انجام شد را تأیید می کردند.

حجت الاسلام جوادی افزود: اما در آن شرایط خفقان رسالت حضرت این بود که قیام کربلا و مبارزه با ظلم زنده نگه دارد؛ حضرات معصومین(ع)به همین دلیل تا این اندازه به مراسم عزاداری و روضه امام حسین(ع)تأکید داشتند.

رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: کسانی که می خواهند استدلال کنند که نباید از کربلا درس سیاسی بگیریم حرف آخرشان این است که کربلا یک اتفاق بود، تمام شد و تکرار شدنی نیست.

وی ادامه داد: اینها با این شیوه می خواهند امام(ع)را از الگو و اسوه شدن در این عرصه بیندازند؛ اگر کسی  بخواهد بگوید که این جنبه زندگی امام(ع)برخلاف جنبه های دیگر قابل الگو برداری نیست باید دلیل محکمی بیاورد و بدون دلیل نمی توان این حرف را پذیرفت و تا کنون کسانی که چنین اعتقادی دارند نتوانسته اند دلیلی برای ادعای خود بیاورند./928/پ201/ج

ارسال نظرات