۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۲۲۹۰۷۳

«قدرت، خطابه، منبر» روانه بازار کتاب شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «قدرت، خطابه، منبر»؛ پژوهشی درباره رابطه خطابه و منبر با قدرت سیاسی در دوران خلافت عباسیان، از سوی انجمن ایرانی تاریخ و نگارستان اندیشه منتشر شد.
کتاب «قدرت، خطابه، منبر»

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از انجمن ایرانی تاریخ، کتاب قدرت، خطابه، منبر تألیف سید محمد شیخ احمدی به همت انجمن ایرانی تاریخ و نگارستان اندیشه به تازگی منتشر شده است.

 

 کتاب قدرت، خطابه، منبر پژوهشی درباره رابطه خطابه و منبر با قدرت سیاسی در دوران خلافت عباسیان است.

  

این اثر حاصل رساله دکتری نگارنده در رشته تاریخ است که شامل چهار بخش می‌شود.

 

در بخش اول پس از تشریح پیشینه، اهداف و روش انجام پژوهش به تعریف کلیاتی درباره خطابه و منبر پرداخته شده است. همچنین قدرت خلافت عباسی بر اساس نظریات جامعه شناختی ماکس وبر در موضوع اقتدار و مشروعیت و انواع آن‌ها بررسی و تحلیل شده است.

 

موضوع بخش دوم سیاست‌های عباسیان و بهره برداری از خطابه و منبر در اجرای آن‌هاست. چند نمونه از سیاست‌های فرهنگی نظام خلافت عباسی بررسی شده است.

 

در بخش سوم ابتدا در دو فصل به بررسی تحولات خطابه و منبر در عصر عباسی و سپس به کارکردهای خطابه و منبر در این عصر پرداخته است. بحث اصلی این بخش کارکرد خطابه و منبر در رسمیت یافتن قدرت خلیفه و ولیعهدش است.

 

شیوه‌های نظارت و کنترل نظام خلافت عباسی بر خطیبان و واعظان موضوع بحث چهارم است.

 

همچنین برای تکمیل بحث‌های این کتاب در بخش ضمائم معروف‌ترین خطیبان و واعظان عصر عباسی با استناد به منابع تاریخی و ادبی معرفی شده‌اند.

 

این کتاب به همت انجمن ایرانی تاریخ و نگارستان اندیشه باشمارگان 1200 نسخه به قیمت 9500 تومان روانه بازار کتاب شده است./998/د102/ق

ارسال نظرات