۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۲۲۹۲۵۹
عضو خبرگان رهبری مطرح کرد؛

بررسی عوامل عدم همراهی مردم با نهضت حضرت سیدالشهدا

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از عوامل عدم همراهی مردم با امام حسین(ع) که زمینه‌ساز شهادت آن بزرگوار شد، دور نگه‌داشتن مردم از پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) با خاندان پاک ایشان بود.
حجت الاسلام ديرباز، نماينده مردم آذربايجان غربي در مجلس خبرگان رهبري

حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، با اشاره به فضای سیاسی دوران امامت امام حسین(ع) و عوامل عدم همراهی مردم با ایشان که زمینه‌ساز شهادت‌شان شد، اظهار داشت: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) وصیتی که درباره جانشینی امام علی(ع) فرموده بودند محقق نشد و در طول بیست‌وپنج سالی که امام علی(ع) مجبور به سکوت و خانه‌نشینی شدند مردم از اطراف ایشان پراکنده شده و به عنوان مرجع دینی به اهل‌بیت (ع) رجوع نکردند.

 

وی با اشاره به کشورگشایی‌های بی‌رویه خلفا که سبب بیزاری و خستگی مردم از جنگ و کشتار شده بود، افزود: پس از بیست‌وپنج سال که مردم از عملکرد خلفای پیشین ناراضی بودند با اصرار و فشار و تهدید امام علی(ع) را بر منصب خلافت نشاندند، اما همان مردم به دلیل دور شدنشان از سنت پیامبر(ص) و عدم شناخت‌شان از امام علی(ع) انتظاراتی از امام داشتند که مخالف با موازین دین اسلام و سنت پیامبر اکرم(ص) بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز به مشکلات در طول پنج سال خلافت تحمیلی امام علی(ع) اشاره کرد و افزود: کسانی که به امید رسیدن به مطامعی اصرار به خلافت امیر‌المؤمنین(ع) داشتند، وقتی پس از بیعت‌شان امام علی(ع) را مخالف با خواسته‌های نامشروع خود که می‌خواستند طبق عادت به وجود آمده‌شان در طول بیست‌وپنج سال، به بیت‌المال مسلمین دست درازی کنند، دیدند با ایشان از در مخالفت و شکستن عهد و پیمان در آمدند.

 

عضو خبرگان رهبری به جنگ جمل و تأثیر بسیار منفی آن در جهان اسلام اشاره و تصریح کرد: کسانی که در حکومت امام علی(ع) دست خود را از بیت‌المال مسلمانان کوتاه دیدند علم مخالفت و نزاع با خلیفه مسلمانان را برای اولین بار در تاریخ اسلام بر پا کردند که آثار بسیار شومی بر جای گذاشت و سبب تقویت تفرقه و دو دستگی در بین مسلمانان شد.

 

وی به دیگر جنگ‌های تحمیلی بر امام علی(ع) در طول خلافت کوتاه مدت ایشان اشاره کرد و افزود: پس از وقوع جنگ جمل پسر هند جگرخوار که توانسته بود در طول بیست سال حاکمیت بر شام برای خود نیروی زیادی فراهم کند، فضا را برای مخالفت و جنگ با امام علی(ع) مناسب دید و جنگ نهروان را که آن هم زمینه‌ساز جنگ جمل شد بر خلیفه مسلمانان تحمیل کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز عدم پذیرش اهل‌بیت(ع) از سوی مردم آن زمان را ناشی از خستگی مردم از جنگ‌های فرسایشی عنوان و اضافه کرد: مردم خسته از جنگ‌های طولانی مدت دوران خلفای سابق وقتی در زمان خلافت امام علی(ع) نیز با جنگ‌های داخلی مواجه شدند کم‌کم از اطراف خاندان پیامبر(ص) پراکنده شده و امام زمان خود را اطاعت و همراهی نکردند.

 

وی به صلح امام حسن(ع) با اشاره به بزرگترین دشمن دین اسلام که با نقاب اسلام بر چهره به میدان آمده بود، ادامه داد: پس از شهادت امام علی(ع) معاویه فتنه‌گر سیاست‌باز از جو پیش آمده به ضرر امام حسن(ع) استفاده کرد و مردم را از اطراف امام پراکنده و نهایتا امام را وادار به پذیرش صلح با خود کرد.

 

بی دینی یزید برای مردم ثابت شده بود

 

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری به تنهایی امام حسین(ع) در طول دوران امامت آن بزرگوار اشاره کرد و گفت: فضای آن زمان طوری شد که در طول ده سال امامت امام حسین(ع) حتی یک مورد هم در تاریخ ثبت نشده است که کسی از مردم به سراغ امام برود و مسائل شرعی و یا اعتقادی‌اش را از آن حضرت بپرسد.

 

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز به یکه‌تازی پسر ابوسفیان در میان امت مسلمان اشاره و تصریح کرد: وقتی معاویه موفق شد مردم را از اطراف آل عصمت و طهارت دور کند عرصه را برای یکه‌تازی خود باز دید و هر اندازه که خود مایل بود بر خلاف اصول اسلامی و صلح‌نامه‌ای که خود امضا کرده بود، عمل کرد.

 

وی علت شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یاران با وفایش را دورنگه‌داشتن مردم از آن بزرگواران دانست و بیان کرد: مردم از هراسی که در طول بیست سال ظلم و جنایات والیان بنی امیه در دلشان ایجاد شده بود، جرأت همراهی با خاندان پیامبر(ص) را نداشتند و این در حالی بود که بر حقانیت ایشان واقف بودند.

 

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز ادامه داد: پس از مرگ معاویه فرزند خلفش که در کفر و عناد با حقیقت دین اسلام بر پدر پیشی گرفته بود بر کرسی خلافت نشست، اما او سیاست پدر را نداشت و آشکارا به شراب‌خواری و نادیده گرفتن احکام دین اسلام می‌پرداخت.

 

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ثابت بودن بی‌دینی یزید در بین مردم، اظهار کرد: وقتی یزید بر تخت خلافت نشست دستور گرفتن بیعت از امام حسین(ع) را صادر کرد و امام حسین(ع) که می‌دانست مردم از بی‌دینی یزید مطلع هستند شرایط را برای سست کردن پایه‌های حکومت بنی امیه و احیا اسلام حقیقی در جهان، با نصار خون خود و عزیزانش فراهم دید واز مدینه به سمت میدان شهادت هجرت کرد./936/ت302/ب3

ارسال نظرات