۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۲۲۹۵۹۳
حجت الاسلام حسینی اراکی:

سیاست بازی و دنیا طلبی ناشی از جهالت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که انسان عاقل دنیا طلب، سیاست باز و قدرت طلب نمی شود، گفت: انسان عاقل ژرف اندیش و آینده نگر است و همه چیز را برای آخرت می خواهد بنابراین هیچ گاه زندگی ابدی خود را فدای دنیای فانی نمی کند.
حجت الاسلام سيد ابراهيم حسيني اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی استاد حوزه و دانشگاه پیش از ظهر امروز در آخرین روز مراسم عزاداری مسجد حضرت امیرالمؤمنین(ع) که با حضور حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی برگزار شد، یکی مهم ترین اهداف بعثت پیامبر(ص) را پرورش عقل انسان دانست و اظهار داشت: انسانی زنده است که اندیشه ها و باورهایش عاقلانه باشد و خود را به صفات عقلانی و به دور از افراط و تفریط مزین کند.

 

وی با اشاره روایتی از امیرمؤمنان(ع) در این زمینه گفت: حضرت می فرماید اگر من در شما خصلتی از خصال خیر که ملکه شده است را ببینم، حتی اگر یک صفت باشد به خاطر آن شما را تحمل می کنم اما دو چیز است که اگر مدعی اسلام، ایمان، محبت و ولایت نداشته باشد، نمی بخشم چون او نمی تواند مسیر ما را ادامه دهد، کسی که از عقلانیت خالی باشد و همچنین دیندار زندگی نکند.

 

مبلغ برجسته حوزه افزود: حضرت در بیان حکمت آن می فرماید کسانی که از دین جدا می شوند از امنیت جدا می شوند برخلاف تصور برخی که فکر می کنند دین را آنها حفظ می کنند؛ دین است که ما را از بلاهای دنیا و آخرت نجات می دهد؛ همه بلاها و آفات دنیا برای این است که انسان ها از دین حقیقی فاصله گرفته اند.

 

عقل بالاترین موهبت الهی است

حجت الاسلام حسینی اراکی تصریح کرد: با توجه به روایات هیچ موهبتی مهم تر از عقل وجود ندارد که انسان را به سوی خدا و حق هدایت می کند؛ پیامبر(ص) می فرماید خداوند برای هر کسی خیر بخواهد عقل استوار و عمل مستقیم یعنی معتدل به او می دهد و اگر خدا بخواهد از کسی نعمتی را بگیرد اول چیزی که می گیرد عقل او است.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین چیزهایی که دشمن در جنگ نرم به دنبال اش بوده این است که بشریت را از زندگی، باورها، صفات و رفتار عاقلانه دور کنند؛ به دلیل این که بالاترین چیزها عقل است و اگر نبود خود فرد بلای جان خویش می شود؛ عاقل محاسبه گر، آینده نگر، ژرف اندیش است، طمع سیاسی، مالی و انواع دیگر آن در اثر زایل شدن عقل سراغ انسان می آید.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که عقلانیت جلوه های مختلفی در زندگی ما دارد، گفت: امروزه وقتی مظاهر و نشانه های عقلانیت را در آیات و روایات مشاهده می کنیم می بنیم دنیای امروز با همه پیشرفتی که داشته در یک جاهلیت عمیق فرو رفته است؛ جاه طلبی ها، سیاست بازیها، دنیاطلبی ها همه ناشی از جهل است.

 

عاشورا در اوج عقلانیت اتفاق افتاد

مبلغ برجسته حوزه افزود: عقل انسان پس از این که مولا را معرفی کرد او را به خضوع، خشوع و فرمان برداری تام در برابر مولا دعوت می کند؛ حقیقت بندگی و عقلانیت این است که دستور می دهد در مقابل این مولا همه چیز خود را بذل کن؛ بنابراین عاشورائیان در اوج عقلانیت بودند اما متأسفانه ما بیشتر به جنبه احساسی آن می پردازیم.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی به سخنان فرزند جناده یکی از شهدای کربلا اشاره کرد و گفت: وقتی فرزند جناده می خواست به میدان برود سیدالشهدا(ع) با توجه به این که پدر وی شهید شده بود، فرمود شاید مادرت به این امر راضی نباشد، او به امام(ع) عرض کرد مادرم به تن من لباس رزم کرده است، وقتی سوار بر مرکب شد چنین رجزخوانی کرد«أَمیرِی حُسَیْنٌ وَ نِعْمَ الاْمیرُ، سُرُورُ، فُؤادِ الْبَشیرِ النَّذیرِ، عَلِىٌّ وَ فاطِمَةُ والِداهُ، فَهَلْ تَعْلَمُونَ لَهُ مِنْ نَظیر»این عقلانیت است.

 

وی در ادامه با بیان این‌که ظهور خضوع، تواضع و ادب علمدار کربلا را ناشی از عقلانیت است، گفت: آن چیزی که ایشان را در برابر مولا به خضوع وادار می کند، اوج معرفت او و مادرش را نشان می دهد که می گوید من غلام کوچک تو هستم و همه فخر مادر من این است که کنیز مادر تو است.

 

انسان عاقل اهل آخرت است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که انسان عاقل آینده نگر است، گفت: چنین شخصی ضمن این که در دنیا زندگی می کند، در عالم سیاست و علم وارد می شود و حتی پست قبول می کند اما اهل آخرت است و اهل دنیا نیست؛ اهل آخرت بودن یعنی تنظیم کردن همه رفتارها و کنش ها برای رسیدن به آخرت و آباد کردن آن؛ اینها را ما باید در جامعه ترویج کنیم.

 

مبلغ برجسته حوزه افزود: حضرت علی(ع) می فرماید یک انسان عاقل فقط بدنش در این دنیا است قلبش در آخرت است و برای آنجا تلاش می کند؛ در سوره ملک دارد« وَقَالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ»اصحاب سعیر می گویند اگر دیندار و عاقل بودیم الان جای ما اینجا نبود.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی با اشاره به آیه «بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةُ خَیْرٌ وَ أَبْقى»گفت: ای کاش کسی به سیاست مدارانی که سیاست بازی می کنند این سخنان را می گفت و این که رسول خدا(ص) فرمود دو مسأله بزرگ در زندگی شما است بهشت و جهنم اینها را هرگز فراموش نکنید.

 

وی با تأکید بر این که سیدالشهدا(ع) با نهضت عاشورا آخرت گرایی و شهادت طلبی را در میان انسان ها به وجود آورد، ابراز داشت: جان فشانی رزمندگان ما در سال های دفاع مقدس نیز ادامه راه همین بیدارگری امام حسین(ع) است؛ امام(ره)اغراق نکرد که فرمود این شهدا راه صد ساله را یک شبه پیمودند./928/پ202/ی

ارسال نظرات