۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۲۲۹۸۸۳
نماینده مجلس شورای اسلامی:

تصویب طرح حمایت از آمران به معروف نظارت همگانی را قانونمند می کند

خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در مجلس، گفت: تصویب این طرح اجرای فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر و نظارت همگانی در جامعه را قانونمند می کند.
قاسم جعفري

قاسم جعفری، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به تصویب مواد طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در مجلس شورای اسلامی، گفت: بعد از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی نمایندگان مردم تصمیم گرفته اند روش و مکانیسم قانونی برای اِعمال فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه تعیین کنند.

 

 

وی با بیان این که ورود به این موضوع و تصویب این قانون هر چند با تأخیر چندین ساله امر لازم و بسیار پسندیده ای است، اضافه کرد: آن چه که در این طرح پیش بینی شده در واقع قانونمند کردن اجرای این فریضه الهی در جامعه است.

 

 

به گفته این دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی، بر مبنای طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر افراد جامعه می بایست در قالب قول های قرآنی از جمله قول معروف، قول لیّن و قول حسن در سطوح مختلف با یکدیگر صحبت کرده و این فریضه الهی را اجرا کنند.

 

 

جعفری اظهار داشت: تصویب این طرح در مجلس اکنون در میانه مسیر قرار دارد و پس از تصویب و ارجاع آن به شورای نگهبان قانون اساسی در صورتی که ایرادی به آن گرفته نشود تبدیل به قانون شده و برای اجرا از سوی رییس جمهور ابلاغ خواهد شد.

 

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: البته با تصویب این قانون می بایست آیین نامه های اجرایی آن نیز تدوین شوند تا ساز و کار اجرای آن برای افراد جامعه مشخص و روشن باشد.

 

 

به گفته وی در این زمینه قدم نخست آگاهی مردم از حقوق و تکالیف خود بوده و آنها باید بدانند برای اجرای فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر وظیفه و حدود آنها تا چه میزان است.

 

 

جعفری با بیان این که تصویب طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر اجرای این فریضه الهی در جامعه و نظارت همگانی را قانونمند می کند، اضافه کرد: با تصویب طرح مزبور و روشن شدن ساز و کار قانونی امر به معروف و نهی از منکر جامعه باید بداند که اگر شهروندی به نماینده مجلس، مدیر، رییس و مسؤولی تذکری بدهد که عمل او ممکن است در مقابل آموزه های قرآنی و اسلامی باشد مخاطب باید بپذیرد و حق برخورد با آمر به معروف و ناهی از منکر را ندارد.

 

 

نماینده مردم شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: احیا و اجرای درست واجب فراموش شده امر به معروف و نهی از منکر در جامعه سبب افزایش نظارت عمومی در بخش های مختلف شده و بخش اعظمی از مشکلات موجود در کشور را مرتفع خواهد کرد.

 

 

گفتنی است، تابستان امسال طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر بر مبنای اصل هشتم قانون اساسی از سوی شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه شد و اکنون بررسی و تصویب مواد مختلف این طرح در دست انجام است.

 

 

اصل هشتم قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر را به‌عنوان یک تکلیف همگانی مقرر کرده و شهروندان را در مقابل رفتار یکدیگر مسؤول و ناظر قرار داده است. بدون شک این تکلیف مستلزم پیش‌بینی حمایت‌های قانونی لازم از افرادی است که مبادرت به انجام این وظیفه قانونی و شرعی می کنند، به‌عبارت دیگر چنانچه اجتماع از منافع و کارکردهای مثبت این نهاد بهره‌مند می‌شود، علی القاعده باید حمایت‌ها و تدابیر قانونی لازم را نسبت به کسانی که آسیب‌ها و مخاطرات انجام این وظیفه سنگین را متحمل می‌شوند نیز به عمل بیاورد.

 

 

در اصل هشتم قانون اساسی آمده است: دعوت‏ به‏ خیر، امر به‏ معروف‏ و نهی‏ ازمنکر وظیفه‏ ای‏ است‏ همگانی‏ و متقابل‏ بر عهده‏ مردم‏ نسبت‏ به‏ یکدیگر، دولت‏نسبت‏ به‏ مردم‏ و مردم‏ نسبت‏ به‏ دولت‏ که شرایط، حدود و کیفیت‏ آن‏ را قانون‏معین‏ می‏ کند./9314/ت301/ب4

ارسال نظرات