۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۲۳۰۱۰۸
رییس ستاد اقامه نماز آذربایجان غربی:

نماز واکسن فلج اخلاق است

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد اقامه نماز در آذربایجان غربی گفت: اگر کسی بخواهد مانع فلج شدن اخلاق خود شود، تنها معالج او نماز با حضور قلب، اخلاص و بندگی است.
برزگر، رييس ستاد اقامه نماز آذربايجان غربي

علی برزگر، رییس ستاد اقامه نماز آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، با اشاره به‌ حدیثی از پیامبر اکرم(ص) به بیان جایگاه نماز در اسلام پرداخت و اظهار داشت: اولین امری که در دین اسلام واجب شده، مسأله نماز است، همان‌گونه که پیامبر بزگوار اسلام(ص) فرموده‌اند؛ « نماز اولین آرزوی پیامبران و آخرین وصیت ایشان است».

 

وی با اشاره به همراهی نماز با فرد مسلمان از لحظه ولادت تا هنگام مرگ، افزود: وقتی نوزاد مسلمان به دنیا می‌آید این نماز است که با گفتن اذان و اقامه در گوش‌های او به استقبالش می‌رود و پس از بزرگ شدن و مرگش نیز با خواندن نماز میت بدرقه می‌شود و این جهان را ترک می‌کند.

 

برزگر خاطرنشان کرد: وقتی زمین در اثر حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و طوفان ناآرام می‌شود این نماز است که آرامش را دوباره به زمین و ساکنانش برمی‌گرداند و یا هنگام بخل ورزیدن آسمان نسبت به اهل زمین به وسیله نماز استسقاء و طلب باران، آسمان سخاوتش را شروع می‌کند.

 

وی نماز را واکسن بیماری‌های روحی و روانی دانست و تصریح کرد: نماز واکسن فلج اخلاق است و اگر کسی بخواهد مانع فلج شدن اخلاقیات خود شود و یا اخلاق بیمار و آلوده به گناهانش را مداوا کند، تنها معالج او نماز حقیقی است که با قلبی پر از اخلاص و بندگی خوانده شود چون نماز هم دافع است و هم رافع و بیماری‌های روحی را به شرط ابتلا رفع و در غیر این صورت از افراد دفع می‌کند و مانع فلج شدن ارواح نمازگزاران حقیقی و ابتلای آنان به انواع گناهان می‌شود.

 

رییس ستاد اقامه نماز آذربایجان غربی، نماز را پناهگاه انبیا و اولیای الهی در وقت هجوم سختی‌های این جهان عنوان کرد و گفت: پیامبران الهی و اهل‌بیت(ع) در تمامی سختی‌ها به نماز پناه می‌بردند و خداوند نیز در قرآن کریم می‌فرماید؛ «استعینوا بالصبر و الصلاة» نماز در کنار صبر و بردباری انسان‌ها را در مواجه با سختی‌ها و تنگناها یاری می‌رساند.

 

وی نماز را به شیر مادر تشبیه کرد و ادامه داد: نماز مانند شیر مادر است، همان‌طور که شیر مادر تمام ویتامین‌ها و نیازهای نوزاد را تأمین می‌کند نماز نیز کامل‌ترین غذا برای روح انسان است و تمام ویتامین‌های معنوی که روح انسان به آن‌ها نیاز دارد در نماز است.

 

برزگر به غفلت بسیاری از جوانان از امر نماز اشاره و خاطر نشان کرد: نماز که نور چشم پیامبر(ص)، ستون دین، محبوب قلب ائمه اطهار و امام حسین(ع) و همه مؤمنان و وسیله یاد خداست، جای تعجب است که چرا بسیاری از جوانان از این معجون الهی جدا مانده‌اند.

 

وی کم رنگ شدن رغبت جوانان به فریضه نماز را نیازمند آسیب شناسی دانست و تصریح کرد: این مسأله نیازمند آسیب‌شناسی است و در درجه اول بیشترین آسیب متوجه شیوه‌های دعوت جوانان به امر نماز است.

 

برزگر رعایت سه مسأله را در نتیجه بخش بودن هر موضوعی ضروری دانست و افزود: آموزش، اقناع افراد و طلب واکنش بر اساس خواسته از جمله این سه مسأله است؛ اما وقتی آموزش داده نشود و یا آموزش‌ها درست و اقناعی صورت نگیرد، طبیعی است که واکنش‌های مورد نظر نیز در جامعه صورت نمی‌گیرد.

 

رییس ستاد اقامه نماز آذربایجان غربی به نقش خانواده‌ها در جذب جوانان به فریضه نماز اشاره و اظهار کرد: خانواده‌ها اولین محلی هستند که آموزش افراد را شروع می‌کنند پس باید روش برخورد صحیح با نوجوان و جوان خود را یاد بگیرند تا برخورد آن‌ها تأثیر لازم را داشته باشد.

 

وی برخورد خانواده‌هایی که موفق به برقراری رابطه‌ای سازنده با فرزندان خود نشده‌اند را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: برخی از خانواده‌ها یا نماز نمی‌خوانند و یا اگر هم اهل نماز باشند در عمل جایگاه نماز را حفظ نمی‌کنند، از این رو جوان آنان تأثیر مثبتی از فضای خانواده نمی‌گیرد و یا این که برخی از خانواده‌ها هستند که نماز را با حفظ ارزش و جایگاه واقعی نماز اقامه می‌کنند، اما شیوه صحیح برقراری ارتباط با فرزندان خود را نمی دانند و نتیجه مطلوبی از این شیوه تربیتی خود نمی‌گیرند.

 

برزگر، آموزش را تنها راه آشنایی خانواده‌ها، مربیان، معلمان و اساتید تربیتی در ارتباط با جوانان دانست و ادامه داد: باید با آموزش جامعه را به سطحی رساند که هر کس در جایگاه خود بتواند با روش های مؤثر افراد را به اقامه نماز دعوت کند.

 

رییس ستاد اقامه نماز آذربایجان غربی دعوت به فریضه نماز را وظیفه تمامی دستگاه‌های اجرایی دانست و اظهار داشت: همه افراد در زمینه نماز مسؤول هستند و باید تمامی دستگاه‌ها و به خصوص دستگاه‌های فرهنگی با همه توان و ظرفیت خود در این زمینه تلاش کنند، چراکه نماز اصل و جامع تمام امورات فرهنگی است و اگر مسأله نماز مورد غفلت قرار گیرد نمی‌توان ادعا کرد کار فرهنگی در جامعه صورت گرفته است./936/ت302/ب3

ارسال نظرات