۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۹
کد خبر: ۲۳۰۴۷۴
به بهانه رونمایی از کتاب دانشنامه عاشورایی؛

معرفی آثار عاشورایی یک نویسنده

خبرگزاری رسا ـ مرضیه محمد زاده، بیست جلد کتاب نگاشته است که 12 جلد آن در مورد امام حسین(ع) و نهضت عاشورا است.
امام حسين ع

 مرضیه محمد زاده، پژوهشگر و محقق، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به معرفی آثار خود پرداخت و گفت: از سال 80 تاکنون در زمینه زندگی اهل بیت(ع) و به ویژه سیدالشهدا(ع) و نهضت عاشورا کتاب های فراوانی نگاشته ام.

 

 وی با بیان این که از میان بیست جلد کتاب تألیف خود، 12 جلد آن در مورد امام حسین(ع) است، افزود: در همایش شب شعر اصحاب الحسین(ع) در آبان ماه سال جاری از دو جلد کتاب وی با عنوان  «طرحی نو بر دانش نامه شعر عاشورایی» رونمایی شد.

 

 محمدزاده در معرفی این کتاب تصریح کرد: در این کتاب مختصری از زندگی شعرا و نیز  بهترین شعر عاشورایی در هر عصر آورده شده است. همچنین در این اثر، شعر فارسی زبان به پنج عصر تقسیم شده و به بررسی تفاوت و تشابه هر عصر پرداخته شده است.

 

این استاد دانشگاه، انگیزه خود از پژوهش در رابطه با اهل بیت(ع) را خانواده و سبقه مذهبی خود و خواندن مقاله ای در زمان تحصیل  در زمینه این که چرا بنی امیه با وجود تلاش های فراوان معاویه برای شکل گیری آن سقوط کرد، عنوان کرد.

 

وی، دانشنامه شعر عاشورایی را از کتاب های قابل توجه خود معرفی و تصریح کرد: این کتاب به عنوان کتاب سال84 در جشنواره فرهنگ عاشورا و شهرداری برگزیده شد.


از دیگر کتب عاشورایی این محقق، می توان به ام سلمه، فرزندان امام حسین(ع)، نهضت جاوید، دوزخیان جاوید،  دریای تشنه در مورد برادر سیدالشهدا و بانوی آفتاب اشاره کرد.


محمدزاده در کتاب «عاشورا در شعر معاصر و فرهنگ عامه» به بررسی و تحلیل  تعزیه، نمایشنامه های قهوه خوانی، شمایل نگاری، نوحه و عزاداری سیدالشهدا پرداخته است.

 

وی همچنین کتاب هایی نیز در مورد امام سجاد(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام صادق(ع)، امام رضا(ع)، امام جواد(ع)، امام حسن عسگری(ع)  و زنان پیامبر اکرم(ص) تالیف کرده است.

 

این پژوهشگر در زمینه مقاله نویسی نیز تبحر دارد و 250 مقاله در خصوص دایرةالمعارف تشیع و 50 مقاله در دانشنامه تاریخ اسلام را به چاپ رسانده و نیز مجلات پژوهشی در داخل و خارج از کشور ارائه داده است.

 

وی همچنین در زمینه تاریخ اسلام و شخصیت ها و موضوعاتی که به نحوی مرتبط به تاریخ اسلام و شخصیت هایی که در موضوعات مختلف به اهل بیت(ع) مربوط می شوند، مقالاتی به رشته تحریر درآورده است./1310/ت302/ب5

 

ارسال نظرات