۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۲۳۰۴۹۸
استاد حوزه علمیه قم:

محبت به اهل بیت همراه با عقلانیت باشد/ دوری از علما عقل را خاموش می‌کند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس دینی با بیان این‌که نباید عملکرد برخی از عالم ‌نمایان، انسان را از علمای ربانی جدا کند، گفت: جدا شدن از علما مساوی با خاموش شدن چراغ عقل و پیروی از هوای نفس است.
حجت الاسلام سيد ابراهيم حسيني اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‏الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی، استاد حوزه علمیه قم در مراسم عزاداری امام حسین(ع) که سه شنبه شب در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به عقلانیت در قیام عاشورا اظهار داشت: امام حسین احیاگر دین حق است و اگر سیدالشهدا(ع) جان شریفش را در راه این راه بذل نکرده بود اهداف پیامبران(ع) به ویژه پیامبراکرم(ص) به طور کامل نابود می‌شد.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی بیان داشت: حیات معنوی انسان به این است که چراغ عقل در وجودش فروزان باشد چنان که حضرت علی(ع) در نهج البلاغه فرمودند «پیامبراکرم(ص) شما را از حیرت ضلالت و گمراهی نجات دادند و شما را هدایت کرد.»

 

وی یادآور شد: معاویه در طول بیست سال چراغ عقل مردم را خاموش کرد و چهره نورانی امیرمؤمنان علی(ع) را در جامعه آن روز تنزل داد که ابن ابی‌الحدیدی می‌گوید «کسی در خانه خودش به همسرش جرأت نمی‌کرد بگوید من علی(ع) را دوست دارم.»

 

استاد حوزه علمیه قم به اهمیت نعمت عقل در وجود انسان اشاره کرد و گفت: اگر خداوند بخواهد نعمتی را از انسان بگیرد عقل وی را زایل می‌کند از این‌رو بالاترین عبادت‌های ظاهری نیز او را هدایت نخواهد کرد.

 

وی ابراز کرد: پیامبراکرم(ص) فرمودند «اگر خداوند به سبب کفران و سرکشی انسانی بخواهد نعمت‌هایش را از وی بگیرد بالاترین نعمت یعنی عقلش را می‌گیرد» بنابراین بقیه نعمت‌ها همچون سابقه درخشان، عبادات فراوان، مجاهدت در رکاب پیامبراکرم(ص) و حضرت علی(ع) را به تاراج می‌دهد.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی افزود: دلی که مریض است عبادت نیز در آن تأثیری نخواهد داشت چنان که در کربلا کسانی سیدالشهدا(ع) را به شهادت رساندند که برخی از آنها اهل عبادت و قرائت قرآن بودند.

 

وی گفت: امروز نیز جاهلانی همچون داعش و گروه‌های تکفیری با ادعای مسلمانی و رفتن به بهشت، مسلمان کشی به راه انداخته‌اند و در دام مستکبران، ظالمان و یزیدیان زمان قرار گرفته‌اند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: برخی از بانوان به زیارت ائمه اطهار(ع) می‌روند اما حجاب را رعایت نمی‌کنند یا فردی اهل نماز است و قرآن می‌خواند اما خمس و زکات نمی‌دهد یا در عزاداری امام حسین(ع) شرکت می‌کند اما در کنارش از موسیقی و مشاهده فیلم مبتذل پرهیز نمی‌کند.

 

وی تأکید کرد: محبت به اهل بیت(ع) زمانی راهگشا خواهد بود که با عقلانیت همراه باشد و به پیروی از ایشان منجر شود چنان که سیدالشهدا(ع) فرد عابدی را برای یاری به کربلا دعوت کردند اما آن فرد گفت «من شما را دوست دارم اما از مرگ می‌ترسم و دم این که از پیامبراکرم(ص) شنیدم؛ هرکسی شما را یاری نکند در دنیا و آخرت ذلیل می‌شود و شما برای این که ما ذلیل نشویم قیام نکن!».

 

این کارشناس دینی گفت: انسان زمانی سعادتمند می‌شود که عالم باشد یا با علما ارتباط داشته باشد و در دنیایی که دشمنان سبک زندگی بازیگران هالیوود را تبلیغ می‌کنند و پوشش و تفکر دنیایی و غیر الهی آنها را ترویج می‌دهند باید از سبک زندگی اهل بیت(ع) پیروی کنیم.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی با توجه به جنگ رسانه‌ای و تهاجم فرهنگی دشمنان افزود: نباید عملکرد برخی از عالم ‌نمایان، انسان را از علمای ربانی، مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب جدا کند زیرا جدا شدن از علما مساوی با خاموش شدن چراغ عقل و پیروی از هوای نفس است./908/پ202/ب4

ارسال نظرات