۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۶
کد خبر: ۲۳۰۶۵۱
آیت الله مصباح یزدی:

علم میراث پیامبران است/ نورانیت عالم با عابد قابل مقایسه نیست

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه امام خمینی(ره)در تشریح اهمیت و عظمت جایگاه علم و عالم در اسلام، گفت: در روایت داریم علم میراث پیامبران است و نورانیت عالم مانند ماه شب چهارده و نورانیت عابد در حد ستاره است.
آيت الله مصباح يزدي درس اخلاق آيت الله مصباح يزدي در حسينيه امام خميني(ره) قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شب گذشته در حسینیه امام خمینی(ره)قم به تبیین جایگاه والای علم آموزی و عالم پرداخت و اظهار داشت: در روایت داریم فضیلت و برتری عالم نسبت به عابد مانند نوانیت ماه شب چهارده در مقابل نور ستارگان است.

وی با اشاره به روایت دیگری در این زمینه، گفت: عالم وارث پیامبران است؛ میراث پیامبران برای امت به عنوان نبی درهم و دینار نیست بلکه علم ارثیه ایشان است، کسی که از این میراث استفاده کند بهره بسیار بزرگی برده است.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: روایتی به رسول خدا(ص) نسبت داده شده است که می فرماید ما پیامبران ارث نمی دهیم و هرچه از ما باقی می ماند صدقه است؛ این حدیث بنابر احتمالی تحریف شده است و اصل آن این است که پیامبران برای امت خویش مالی و ثروتی از دنیا نمی گذارند و علم ارث آنها است.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری دلیل تحریف این روایت را سوء استفاده برخی در ماجرای فدک دانست و گفت: معنای روایت اصلی این نیست که پیامبر(ص)هنگامی که از دنیا رفت چیزی برای فرزندانش نمی گذارد بلکه این حدیث در بیان جایگاه پیغمبری و در ارتباط با امت است؛ مسلما پیامبر(ص)از این منظر که یک انسان است می تواند برای فرزندان خود ارثیه بگذارد.

هر آنچه در آسمان و زمین است برای طالب علم استغفار می کند

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در توضیح این روایت پیامبر(ص) که می فرماید هر آنچه در زمین و آسمان است، حتی ماهیان دریا برای طالب علم استغفار می کنند، گفت: برخی چنین تعابیری که حتی در قرآن آمده را استعاری می دانند و می گویند این گونه نیست که واقعا جمادات، درختان و حیوانات شعور داشته باشند و مشغول استغفار یا تسبیح خداوند شوند.

آیت الله مصباح یزدی در بیان وجه دیگری از تفسیر این دست از آیات و روایات، ابراز داشت: موجودات یک صورت باطنی دارند؛ شعوری که به آنها نسبت می شود مربوط به صورت باطنی آنها است نه صورت ظاهری که ما مشاهده می کنیم.

وی با تأکید بر این که این مفاهیم در هر صورت حقیقت دارند، گفت: حتی اگر این تعابیر استعاره ای باشد نیز خداوند عالم را به گونه ای خلق کرده که به نفع طالب علم است و اینها کمک می کند که گناهان چنین فردی بریزد و عیب هایش از بین برود تا رفته رفته رشد کند و تکامل یابد.

سنجش ظرفیت مخاطب برای ارائه مطلب امری ضروری است

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به این که درک این مفاهیم برای بسیاری از افراد مشکل است، بیان داشت: توصیه ما به شما طلبه ها این است که هر حرفی را هرجایی نزنید؛ باید ظرفیت مخاطب خود را در نظر بگیرید، اگر می دانید مخاطب شما این حرف ها را باور نمی کند و در دل به شما می خندد نباید در این زمینه ها سخنی بگویید؛ ائمه اطهار(ع) ما را نیز به این امر توصیه فرموده اند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری به برخی از کرامات بزرگان که در این زمینه است اشاره کرد و گفت: مرحوم آخوند کاشی در اصفهان تدریس می کرد؛ سحرها که برای نماز شب برمی خاست تمام درختان و اجسام اطرافش تسبیح خدا می گفتند، یکی از طلابی که ارادت خاصی به ایشان داشت می گفت یک شب از خواب بیدار شدم و این حالت را مشاهده کردم و نزدیک بود بی هوش شوم.

نباید حقایقی را که درک نمی کنیم به سرعت انکار کنیم

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیه«الَّذِینَ یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ، یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِینَ آمَنُوا»اظهار داشت: ملائکه ای که حامل عرش هستند یکی از کارهایشان این است که برای مؤمنان استغفار می کنند و می گویند«رَبَّنا وَسِعْتَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ رَحْمَةً وَ عِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذِینَ تابُوا» شاید اینها نیز صورت باطنی داشته باشند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: در روایت داریم به همراه هر قطره بارانی که از آسمان می بارد یک ملک نازل می شود که مخصوص همان یک قطره است و دیگر به آسمان باز نمی گردد؛ در هر صورت اینها حقایقی است که نباید زود انکار کنیم./928/پ201/ج

 

ارسال نظرات