کتاب «فساد در رسانهها» منتشر شد
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از انتشارات سروش، کتاب «فساد در رسانهها» نوشته ادوارد اچ. اسپنس، آندرو آلکساندرا، آرون کوئین و آن دان با ترجمه حبیب الله معظمی و مقدم ای از مهدی محسنیانراد از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.
این کتاب را میتوان بازخوانی و رجعت به کارکردها و نشرهای اولیه و اصیل رسانه دانست. یعنی همان هدفهای تأسیسی رسانه که در توصیههای اخلاق فردی و اجتماعی نیز وجود دارند؛ مانند درستی خبر همچون درستی عمل انسان. بنابراین اخلاق نامه ای حرفه ای است که اهالی رسانه را به اصول و هدف کار خود توجه میدهد.
کتاب اثر چهار نویسنده با تخصصهای علوم ارتباطات، حقوق، فلسفه و فلسفه اخلاق تا جامعه شناسی و روان شناسی است که با طرح جدیدترین مباحث حوزه اخلاق کاربردی به تبیین مستدل اصول و ضوابط حرفه ای برای همه رسانهها از جمله رسانههای جدید پرداختهاند.
از ویژگیهای ممتاز کتاب، اتکا و استناد آن به انبوه موارد و رویدادهای واقعی است که برای روزنامه نگاران و دیگر آفرینشگران در رسانههای گوناگون از مکتوب تا شنیداری و دیداری، دامنه اخلاقی دارد. همه رویدادهای ذکر شده در کتاب واقعی و دارای زمینه بحث اخلاقی هستند. و جالب تر آنکه بیشتر این نمونههای عینی و واقعی مربوط به یک دهه اخیر و در کشورهای گوناگون است و بنابراین موضوع بحث برای خواننده پیگیر حوزه ارتباطات، ملموس میشود.
کتاب حاوی جدیدترین و آخرین مباحث مربوط به حوزه اخلاق کاربردی و تبیین مستدل اصول و ضوابط حرفه ای برای رسانههاست به طوری که شامل رسانههای جدید هم میشود.
کتاب « فساد در رسانهها» در 9 بخش تدوین شده است. بخش اول با عنوان معرفی به موضوع لزومیت اخلاق در رسانهها میپردازد و یک محیط اخلاقی پایدار را ترسیم میکند.
بخش دوم کتاب اخلاقیات اطلاعات به مثابه راهنمای رسانهها است که در آن اخلاق نامه حرفه ای معرفی شده و به بیان رسانههای جدید و مسائل اخلاقی جدید میپردازد. در این بخش همچنین به موضوع عدالت نگاه ویژه ای شده و آن را به عنوان راهنمای رسانهها قلمداده کردهاند.
بخش سوم کتاب کسب و کار رسانه و کسب و کار بازار را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و هنجارهای موجود در فضای رسانه را مورد ارزیابی قرار میدهد. بخش چهارم نیز حرفه ای گرایی در رفتار و هویت را بیان میکند و برخس از اخلاقیاتی که روزنامه نگاران در عرصه کار رسانه ای خود باید به آن پایبند باشند را برمی شمارد.
تعارض در نقشهای رسانه سرفصل بخش پنجم این کتاب است که نقشهای عام اولیه روزنامه نگاری، تبلیغات و روابط عمومی را معرفی میکند. بخش ششم فساد در رسانهها را مورد ارزیابی قرار داده و بخش هفتم با عنوان دو جنبه دست کاری عکس؛ فسادهای موجود در رسانههای تصویری را تحلیل و بررسی میکند.
در بخش هشتم خواننده کتاب با ترویج، تدوین و تنظیم ضوابط اخلاقی در رسانهها آشنا میشود و بخش پایانی کتاب برتری اخلاقی و الگوهای نقش در رسسانه را تشریح میکند.
نوید آن است که گرچه آسمان کشورهای در حال توسعه را هزاران ماهواره پخش مستقیم با محتوای بیگانه اما به زبان بومی پر کردهاند، قطعاً شواهد هر مورد از فساد دیر یا زود آشکار خواهد شد و در درازمدت لطمه اصلی را آنانی خواهند دید که شرف حرفه ای خود را به زیان حقوق انسانها و سود کوتاه مدت خود وانهادهاند.
چاپ اول کتاب «فساد در رسانهها» در 264 صفحه به قیمت دوازده هزار و ششصد تومان از سوی انتشارات سروش برای علاقمندان به مباحث ارتباطات منتشر شده است./998/د102/ی