۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۲۳۱۴۵۸
پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس:

از یکسان شدن تولیدات کتاب دفاع مقدس جلوگیری شود

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس با بیان این که ادبیات پایداری از عدم نوآوری رنج می‌برد، گفت: باید از یکسان شدن تولیدات کتاب دفاع مقدس جلوگیری شود.
محمد قبادي، خاطره نگار و نويسنده

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از حوزه هنری، محمد قبادی، خاطره نگار و نویسنده به مناسبت هفته کتاب گفت: جایگاه کتاب‌های دفاع مقدس تا حدود زیادی میان خوانندگان تثبیت شده است؛ اما ضعف‌ها و ایرادهایی نیز مشاهده می‌شود که موجب شده تا پیشرفت‌ها سریع اتفاق نیفتند و گاه با موانعی روبه‌رو باشیم.

 

وی درباره تشریح این موانع گفت: ایراد کار این است که قشر جوان ما اصولاً مطالعه جدی ندارند و بدون نگاهی حرفه‌ای ادبیات را دنبال می‌کند؛ اما اقبال به کتاب‌های دفاع مقدس در میان کتاب‌خوان‌ها خوب است. تولیدات کتاب ادب پایداری هم کافی نیست، هم از جهت انواع ادبی آن می‌تواند بیشتر و پررنگ‌تر باشد. هم از نظر نوع نگاه و پردازش مطالب در کتاب‌ها جای کار و تحقیق بیشتری وجود دارد.

 

قبادی افزود: در حوزه ادبیات پایداری باید آسیب‌شناسی صورت گیرد؛ زیرا آثار تولیدکنندگان کتاب به علت وابستگی‌های اعتقادی و شغلی‌شان شبیه به هم شده و باید نوآوری‌هایی صورت بگیرد. باید این فضا از یکنواختی خارج و تولیدات متنوع‌تری وارد شود. همچنین در زمینه پژوهش اسناد و وقایع دفاع مقدس هم کم‌کار هستیم، می‌توان بیشتر در این حوزه فعالیت کرد. دست ما در پژوهش ادبیات جنگ بازتر است.

 

نویسنده کتاب «پاسیاد پسرخاک» تصریح کرد: در مورد وقایع‌نگاری و مستندنگاری جای کار بیشتری وجود دارد. با تقویت اسنادنگاری و وقایع‌نگاری جنگ تحمیلی، منبع بسیار خوبی از حقایق و رخدادها در اختیار نویسنده قرار می‌گیرد که می‌تواند با ادغام با تخیل نویسنده، موجب تولید آثار حقیقی و به دور از کلی‌گویی شود؛ زیرا مخاطب ما انتظار چاپ شدن حرف‌های حقیقی و واقعیات را دارد و بخش بزرگی از برآورده شدن این انتظار به دوش محققان و تاریخ‌نگاران است.

 

این محقق در مورد مراسم و مناسبت‌های مرتبط با کتب ادبیات پایداری افزود: به علت عدم وجود نوآوری، رونمایی‌ها و برنامه‌های مرتبط با کتب دفاع مقدس با استقبال کمی از طرف جوانان و مشتاقان مواجه است. باید بر روی برنامه‌هایی متفاوت و به دور از تعارفات برنامه‌ریزی کنیم تا با صراحت بیشتری به واقعیات دفاع مقدس و ادبیات آن بپردازد. همچنین به واسطه تبلیغات مؤثر و حضور پررنگ که می‌تواند از طریق حضور ساده اما تحلیلی‌تر نویسندگان و محققان ادبیات پایداری در رادیو و تلویزیون صورت بگیرد، می‌توان طیف وسیعی از جوانان را جذب کرد. البته خوشبختانه بسیاری از کتاب‌های دفاع مقدس با استقبال خوبی از طرف خوانندگان مواجه شده و به موفقیت دست‌یافته‌اند، اما معتقدم همچنان می‌توان پیش رفت و به آثار هم از نظر شکل و فرم و هم از منظر زاویه دید تنوع بخشید.

 

قبادی با تأکید بر این که جوانان طالب حقیقت‌اند بیان کرد: امروزه می‌بینم که حرف‌ها یا در لفافه گفته می‌شود یا آن قدر به یک موضوع پرداخته می‌شود که مخاطب را اشباع و دلسرد می‌کند. این از نقاط ضعف تولید کتاب دفاع مقدس است./998/د102/ق

ارسال نظرات