۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۲۳۱۸۱۲
کتابخوانی دینی/حجت الاسلام عالم زاده نوری:

تنوع کتب و محصولات دینی متناسب با نیاز جامعه نیست

خبرگزاری رسا ـ محقق و نویسنده حوزه علمیه عدم تنوع کتاب‌ها و محصولات دینی را یکی از دلایل استقبال نکردن جوانان از این آثار دانست و گفت: اندک تنوعی که وجود دارد نیز متناسب با نیاز جامعه نیست.
محمد عالم زاده نوري

حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری، نویسنده و محقق حوزوی، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نقش آگاهی در کاهش آسیب های گوناگون، گفت: برخی از مشکلات جامعه ناشی از ناآگاهی بوده و برخی دیگر از راحت طلبی افراد جامعه نشأت می گیرد.

 

وی با بیان این که مشکلات ناشی از ندانستن با افزایش دانش عمومی حل می شود، افزود: دانستن پیامدهای امور ناهنجار سبب بالا رفتن انگیزه برای عمل نکردن به آن کار ناهنجار می شود، فایده مطالعه کردن فقط افزایش دانش نیست بلکه در برخی موارد دانسته ها را مؤثرتر می کند.

 

این نویسنده عرصه دینی با اشاره به مشکلات جامعه در زمینه آگاهی، اظهار داشت: جامعه با مشکل جهل و غفلت روبه رو است، غفلت این بوده که باوجود آگاهی در درون شخص، این آگاهی منشأ اثر نمی شود، مطالعه این مشکل ها را حل کرده و جهل زدایی و غفلت زدایی می کند، مطالعه آگاهی های مرده را منشأ اثر می کند.

 

وی یکی از عوامل استقبال نکردن جوانان از آثار دینی را رسانه های تصویری دانست و ادامه داد: رسانه های تصویری به اندازه ای آموزش و یادگیری را آسان و شیرین کرده که نسل جوان جامعه دیگر  پای دشواری مطالعه نمی شیند، نسل جوان ترجیح می دهد که با راحتی بیشتری به یادگیری بپردازد.

 

این محقق حوزه علمیه به دلایل دیگر عدم استقبال جوانان اشاره کرد و ابراز داشت: تنوع محصولات دینی کافی نیست، تنوعی که در زمینه های دیگر پدید آمده هنوز در محصولات دینی به وجود نیامده و به اندازه نیاز نیست.

 

وی با اشاره به وضعیت نشر دینی در جامعه، عنوان داشت: وضعیت امروز نشر دینی از اوایل انقلاب بسیار بهتر است اما نسبت به نیاز جامعه به درجه ی خوبی نرسیدیم، جامعه هنوز عطش فراگیری مطالب دینی را دارد.

 

حجت الاسلام عالم زاده نوری عدم توزیع مناسب را از مشکلات بزرگ نشر دینی عنوان کرد و بیان داشت: توزیع کنندگان آثار اسلامی منحصر در چند شهر بزرگ کشور شده اند و دسترسی مردم به آن ها بسیار سخت است.

 

وی در پایان سخنانش تشویق به کتابخوانی را از مصادیق امر به معروف دانست و خاطرنشان کرد: در شریعت اسلام توصیه به علم و یادگیری بسیار دیده می شود به گونه ای که یکی از ابواب مهم کتاب های حدیثی کتاب العلم است؛ بنابراین وقتی که اسلام این اندازه به فراگیری علم توصیه کرده، اگر ما نیز تشویق به این امر کنیم، مسلما امربه معروف است، البته کتابخوانی باید هدفمند باشد./1323/ت302/ف

 

ارسال نظرات