۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۲۳۲۰۸۳
کارشناس و پژوهشگر حوزوی:

غفلت از فرزندان به دلیل مشکلات اقتصادی جامعه را دچار نابسامانی‎های فرهنگی می‎کند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و پژوهشگر حوزوی گفت: برخی والدین به دلیل مشکلات اقتصادی و دغدغه‌های روزمره از توجه به فرزندشان غفلت می‌کنند که نتیجه این غفلت تبدیل شدن مشکلات اقتصادی به مشکلات فرهنگی است.
حجت الاسلام محمد داستانپور استاد و پژوهشگر حوزه علميه اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام محمد داستانپور، کارشناس و پژوهشگر حوزوی، صبح امروز،‌ در مجلس عزای سید و سالار شهیدان، با بیان اینکه انسان وظایفی بر عهده دارد و باید سعی کند حقوق خود را ادا کند، گفت: نخستین کسی که از انسان طلب دارد خدای متعال است که در مقابل نعمت‌هایش، انجام واجبات را مطالبه می‌کند و انسان موظف است که در برابر نعمت‌هایی که استفاده می‌کند پاسخگو باشد.

 

وی ادامه داد: طلبکار دیگر انسان وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) است که عمل به سیره و سنتشان که مطابق دستورات دین است را مطالبه می‌کنند و انسان نمی‌تواند طبق دلخواه و هوای نفسش عمل کند، بلکه باید مطابق فرموده‎های پیامبر گرامی اسلام باشد.

 

کارشناس و پژوهشگر حوزوی افزود: ملک‌الموت نیز یکی از طلبکاران انسان است که هر صبح و شام جان انسان را مطالبه می‌کند و هر بار نیز دوباره به انسان مهلت داده می‌شود، عمر انسان طبق وسعت رزقش روزانه تمدید می‌شود.

 

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مطالبه‌گران انسان خانواده است گفت: انسان در برابر رزق خانواده‌اش وظایفی دارد و رزق فقط منحصر در رزق مادی نیست، مفهوم رزق عام است و امور معنوی را نیز شامل می‌شود.

 

حجت‌الاسلام داستانپور ادامه داد: محل مطالبه رزق مادی خانواده دنیا است ولی رزق معنویشان را روز قیامت مطالبه می‌کنند و طبق روایات نخستین گروهی که در قیامت گریبانگیر انسان است فرزندان هستند.

 

وی افزود: فرزندان شکایت و اعتراض می‌کنند که چرا سفره ما را در دنیا پر کردی ولی از سفر آخرت ما غافل بودی، توشه مسیر آخرت تقوا و علم و دین و معرفت است و آنچه سنجیده می‌شود عمل انسان است.

 

کارشناس امور دینی با بیان اینکه در قیامت خدای متعال به فرزندان حق می‌دهد و انسان باید پاسخگو باشد گفت: تربیت فرزند در جهت دین را باید از سنین خردسالی آغاز کرد و هر چه دیرتر بشود اثر آن کمتر بروز می‌کند.

 

وی با توصیه به والدین مبنی بر سرمایه‌گذاری معنوی برای فرزندان ابراز کرد: آنچه اهمیت دارد رزق معنوی و تربیت دین‌مدارانه فرزندان است، در حالی که تنها زمینه‌ای که والدین برای آن هزینه نمی‌کنند تربیت دینی فرزندان است.

 

حجت‌الاسلام داستانپور با انتقاد از رفتار برخی والدین گفت: فرزندان به عمل والدین نگاه ‌می‌کنند و هنگامی که رفتارهای والدین در شرایط مختلف نسبت به دین متفاوت باشد فرزندان در زمان آشنایی با دین، تضاد و عدم پایبندی را یاد می‌گیرند.

 

وی افزود: برخی والدین برای فرزندان فقط همچون استاد اخلاق عمل می‌کنند و پیوسته به امر و نهی فرزند می‌پردازند درحالی‌که فرزند به محبت و توجه نیاز دارد، والدین موظفند با محبت کردن و توجه کردن دل و قلب آنها را سیراب کنند تا آنها گرفتار نگاه هرزه نامحرم نشوند.

 

کارشناس و پژوهشگر دینی ادامه داد: برخی والدین به دلیل مشکلات اقتصادی و دغدغه‌های روزمره از توجه به فرزندشان غفلت می‌کنند که نتیجه این غفلت تبدیل شدن مشکلات اقتصادی به مشکلات فرهنگی است.

 

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم مبنی بر اینکه رزق مؤمن فراتر از محاسبات عادی تأمین می‌شود، گفت: در تعامل بنده و خدا قواعدی هست که موجب وسعت رزق می‌شود، والدین به حلال بودن رزق توجه ویژه بکنند چرا که رزق حرام منجر به ارتکاب جنایتی به وسعت همه تاریخ همچون واقعه کربلا می‌شود./914/پ202/ب4

ارسال نظرات