۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۵
کد خبر: ۲۳۲۱۶۶
حجت الاسلام حسینی اراکی:

برخی افراد ندانسته در میدان دشمن ایفای نقش می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم مجموعه اقدامات پیچیده و پنهان دشمن که سرمایه‌ها و نیروهای نرم یک جامعه را هدف قرار می‌دهد، جنگ نرم خواند و گفت: در این جنگ، افراد جامعه، خانواده‌ها و ملت‌ها بدون این که تصور کنند، در میدان دشمن، نقش ایفا می‌کنند.
حجت الاسلام سيد ابراهيم حسيني اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‏الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی، استاد حوزه علمیه قم در مراسم عزاداری امام حسین(ع) که شنبه شب در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به جلوه‌های عقلانیت در قیام عاشورا اظهار داشت: عده‌ای اندک با روشن کردن چراغ عقل و خرد در وجودشان به مکتب، دین و امام خود وفادار ماندند و در  مقابل عده زیادی از جاهلان ایستادند.

 

جلوه‌های عقلانیت در قیام عاشورا

استاد حوزه علمیه قم با بیان نشانه‌‌های عقلانیت و خردورزی  ابراز کرد: یکی از جلوه‌های عقلانیت، معرفت، خردورزی و بصیرت این است که انسان‌های بصیر، عاقل و ژرف نگر در مقابل جنگ نرم دشمن مقاومت و ایستادگی می‌کنند و فریب نمی‌خورند که تعداد این افراد کم و با ارزش هستند.

وی با اشاره به آیه 257 سوره بقره بیان داشت: در تاریخ بشر تنها دو نظام حکومتی، ولایتی، مدیریتی و تربیتی بیشتر نبوده است که نخستین حکومت، نظام نورانی، ولایتی و دینی خداوند، پیامبران(ع) و اولیای الهی بوده و دیگری نظام حکومتی، مدیریتی و ظلمانی طاغوت بوده است.

حجت الاسلام حسینی اراکی گفت: این دو نظام به طور دائم با همدیگر در حال جنگ و درگیری بوده‌اند و تا قیامت نیز این دعوای خیر، شر، حق و باطل ادامه خواهد داشت و انبیای الهی حتی یک لحظه با طاغوت‌های زمان خود سازش نکردند و پیوسته در غربت و تنهایی یا در برخی مواقع با یاران خود در حال مبارزه و جهاد با طواغیت بوده‌اند.

وی هدف بعثت پیامبران را مبارزه با طاغوت و استکبار دانست و افزود: در سوره نحل آیه 96 یکی از فلسفه‌های بعثت پیامبران، بندگی خدا و دوری از طاغوت‌ها معرفی می‌شود.

 

جهاد پیامبران و اولیای الهی با طاغوت‌ها بر سر انسان بوده است

این کارشناس دینی تأکید کرد: جنگ و جهاد پیامبران و اولیای الهی با طاغوت‌های زمان خود بر سر انسان بوده است و تشکیل حکومت تنها ابزار و وسیله‌ای برای دستیابی به انسان‌ها بوده است که در سوره اعراف آیه 5 حضرت موسی(ع) تنها قوم بنی‌اسرائیل را از فرعون می‌خواهد تا آنها را براساس آموزه‌های الهی تربیت کرده و از یوغ بردگی فرعون نجات دهد و همه پیامبران در این هدف مشترک بودند.

وی یادآور شد: امام حسین(ع) اعلام کردند که من خواهان سلطنت، زر و زور نیستم بلکه می‌خواهم مسلمانان را از سلطه و ظلم یزید نجات دهم و به بندگی خدا برسانم چنان که امام خمینی(ره) نیز با الهام از پیامبران و اهل بیت(ع) در نامه‌ای به فرزندشان سیداحمد نوشتند «به خدا سوگند، من در طول عمر خود یک قدم برای رسیدن به مقامات دنیوی و معنوی برنداشتم.»

 

مستکبران عالم به مال، فکر، تمدن و حتی جان انسان‌ها رحم نمی‌کنند

حجت الاسلام حسینی اراکی به انواع مختلف جنگ طاغوت‌ها اشاره کرد و بیان داشت: در طول تاریخ، طاغوت با جنگ سخت، نیمه سخت و نرم به مقابله با انسان‌ها پرداخته‌ است چنان که در گذشته برای به دست آوردن منابع و ثروت کشورها با سلاح گرم و سرد و تحت عنوان‌های مختلف همچون استعمار به کشورهای مسلمان و غیرمسلمان حمله می‌کردند.

وی جنگ سخت را برای استعمارگران دارای هزینه خواند و افزود: کشورهای ظالم و سلطه‌گر تحت عنوان استعمار نو به جنگ نیمه سخت علیه ملت‌ها رو آوردند و با حاکمان دست نشانده و نوکر مآب توانستند حکومت‌ها، منابع و ثروت‌های کشورهای مختلف را در دست گرفته و غیر مستقیم در دست بگیرند چنان که حکومت‌های منطقه هنوز این گونه هستند.

حجت الاسلام حسینی اراکی، راه دوم را نیز دارای هزینه عنوان کرد و گفت: برخی اوقات ملت‌های غیرتمند و استقلال طلبی همچون ایران با تکیه بر فرهنگ و مبانی دینی خود قیام می‌کردند که برای طاغوتیان گران تمام می‌شد از این رو به جنگ نرم رو آوردند تا ریشه و اصل قیام‌ها را بخشکانند و بر مردم جهان مسلط  باشند.

وی به جنگ سخت دفاع مقدس و فتنه‌های مختلف دوران انقلاب اشاره و تصریح کرد: آمریکا در این جنگ‌ها هیچ غلطی نتوانست انجام دهد از این‌رو به جنگ نرم رو آورد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب شبیخوان فرهنگی، تهاجم فرهنگی، جنگ و تهاجم رسانه‌ای و تبلیغاتی شدیدی علیه فرهنگ، عقاید، باورها، ارزش‌ها، شخصیت‌ها و نظام انقلاب اسلامی شروع کرد.

 

دشمن در جنگ نرم از جامعه هدف سربازگیری می‌کند

حجت الاسلام حسینی اراکی تأکید کرد: مستعمران و مستکبران عالم به مال، فکر، تمدن و حتی جان انسان‌ها رحم نمی‌کنند چنان که امروز ادعا می‌کنند جهان دهکده است و آنها کدخدای آن هستند بنابراین بر مناطق ثروتمند و استراتژیک جهان مسلط می‌شوند و با فرهنگ و تمدنی که این ذلت و ظلم را نپذیرد مبارزه می‌کنند.

وی افزود: امروزه مستکبران عالم برای تسلط بر ملت‌ها بر فکر و اندیشه آنها غلبه پیدا می‌کنند و برای این که ملتی در برابر تهاجم آنها مقاومت نکند دست به جنگ نرم زده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم در تبیین جنگ نرم گفت: مجموعه اقدامات پیچیده و پنهان که دشمن، سرمایه‌ها و نیروهای نرم یک جامعه را هدف قرار می‌دهد؛ جنگی که افراد جامعه، خانواده‌ها و ملت‌ها بدون این که تصور کند سرباز بیگانگان و دشمنان خویش می‌شوند و در میدان دشمن، نقش ایفا می‌کنند.

وی جنگ نرم را جنگ مغزها، جنگ دیدگاه‌ها و تغییر ذائقه‌ها عنوان کرد و گفت: جنگی که بر مغزها نه مرزها و بر دیدگاه‌ها نه قرارگاه‌ها تأثیر می‌گذارد و با الگو قرار دادن فوتبالیست‌ها، خوانندگان و آرتیست‌های فیلم و سینما، فکر و اندیشه یک جامعه را عوض می‌کند.

 

تغییر در سبک زندگی، قبول کردن حاکمیت دشمنان است

حجت الاسلام حسینی اراکی با اشاره به سرمایه‌ها و ارزش‌های نرم جامعه ابراز کرد: در مرحله نخست امامت، ولایت، تکلیف محوری، روحیه بسیجی، جهاد، حیا، حجاب، غیرت و تعصب ارزش‌های جامعه دینی است؛ دوم بینش‌ها، اعتقادات و باورها سوم، علاقه‌ها و گرایشات دینی، ملی و انسانی؛ چهارم اخلاق و صفات؛ پنجم آداب و رسوم و ششم حاکمیت دینی است که اگر دشمن این موارد را تغییر دهد سبک زندگی را عوض کرده است.

وی تغییر در سبک زندگی را قبول کردن حاکمیت دشمنان خواند و یادآور شد: برخی افراد مدعی محبت اهل بیت(ع) هستند اما دشمن، ارزش‌ها و سبک زندگی آنها را تغییر داده است و فرهنگ بیگانه را قبول کرده‌اند چنان که دین را در مجلس امام حسین(ع) و زیارت امام رضا خلاصه کرده‌اند اما در خیابان، بازار و در سبک زندگی‌، متدیانه و حسینی عمل نمی‌کنند.

حجت الاسلام حسینی اراکی افزود: باید دین در متن زندگی انسان جاری و ساری باشد  که دین موقتی، فصلی و مقطعی نجات بخش نیست چنان که در کربلا این گونه افراد مردود شدند و امروزه نیز در سبک زندگی غربی، دین در کلیسا محصور شده است.

وی با اشاره به وضعیت دوران سیدالشهدا(ع) گفت: مردم زمان امام حسین(ع) از فرهنگ ناب اسلامی پیامبراکرم(ص) جدا شدند و در مدت کوتاهی به جایی رسیدند که افرادی از بنی امیه همچون معاویه و یزید را بر مسند قدرت نشانده و فرزند رسول خدا(ص) را با آن وضع فجیع به شهادت رساندند.

 

معاویه با جنگ نرم، سبک زندگی علوی را به اموی تبدیل کرد

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که معاویه با جنگ نرم، سبک زندگی علوی را به اموی تبدیل کرد تصریح کرد: امروزه دین جدیدی را تبلیغ می‌کنند؛ دینی که هدفش خداوند نیست بلکه اساسش لذت جویی است؛ لذت بردن از دعا، زیارت و مجلس امام حسین(ع) در کنار آن لذت بردن از گناه و معصیت.

وی جنگ نرم را تدریجی و بی‌سر و صدا دانست و افزود: آثار جنگ نرم در طول چندین سال و به تدریج نمایان می‌شود به گونه‌ای که باورها، سلایق، معیار زیبایی، نظام فکری و ارزشی انسان‌ها را تغییر می‌دهد و انسان‌های یک جامعه به جایی می‌رسند که از خودشان بیگانه شده و فرهنگ، تمدن، پوشش و زبان بیگانه و دشمن را کورکورانه تقلید می‌کنند.

حجت الاسلام حسینی اراکی در پایان به ظلم و استکبار آمریکا در جهان اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر نماد و مصداق حقیقی طاغوت، نظام سلطه طلب غربی و در رأس آن استکبار جهانی آمریکا است که با دین فردی، ساکت و گوشه‌گیر کاری ندارد حتی از آن حمایت نیز می‌کند اما با دینی که برای سبک زندگی، سیاست و سرنوشت انسان‌ها برنامه دارد و با استقلال طلبی و آزادی‌خواهی، ننگ ذلت و بردگی را نمی‌پذیرد مقابله می‌کند./908/پ201/ی

ارسال نظرات