۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۲۳۲۲۵۸

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ شمع راه عنوان مجموعه مستند تلویزیونی است که به تهیه کنندگی یعقوب سالکی نیا در شبکه سهند تهیه و پخش می‌شود.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، مجموعه 13 قسمتی شمع راه به تهیه کنندگی یعقوب سالکی نیا به معرفی هیأت‌های مذهبی باسابقه آذربایجانی‌های مقیم تهران از جمله هیأت‌های دلریش، مکتب تشیع، مرحوم برنجی، عترت طه، چهارده معصوم و... می‌پردازد.


نمایش عزاداری‌های، معرفی خدمات خیریه و فرهنگی، پرداخت به نوع عزاداری‌ها، سبک مداحی مداحان قدیمی، نوا، نوحه خوانی به سبک های جدید و سنتی از جمله بخش های این مستند است. همچنین بخش هایی از مراسم های مذهبی هیئات در مسجد آذربایجانی ها و میدان منیریه تهران که قدمتی چندین ساله دارد، به نمایش گذاشته می شود.


بنابر این گزارش، هیأت‌های آذربایجانی مقیم تهران، از 120 سال پیش تاکنون در بازار تهران به عزاداری می پردازند، این مجالس که از اصالت و معنویت خاصی برخوردار هستند،هرساله میزبان خیل عظیم عاشقان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) از گوشه و کنار کشور است.


گفتنی است، از دیگر عوامل این برنامه می توان به اسد بیگی و سعید بهامین تصویربرداران و حامد مرندی نیا و علیرضا محرم زاده به عنوان دستیار تهیه اشاره کرد.


ویژه‌نامه‌ تخصصی تاریخ شفاهی «راه» رونمایی می‌شود


تاریخ فرهنگی انقلاب اسلامی، به مانند گنج‌نامه‌ای می‌ماند که هنوز گشوده نشده و هر روز که از مبدأ انقلاب فاصله می‌گیریم، بیشتر از پیش، غبار غفلت بر روی آن می‌نشیند. در این گنج‌نامه، صحبت از مردمی است که با تشکیل هزاران هسته‌ی فرهنگی و هنری در دهه‌های 50 و 60، انقلاب را پیش برده و تثبیت کردند.


دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، با آغاز طرح تدوین تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، بر آن است تا از این عرصه‌ی مهم و راهبردی، غبارروبی کند. با این‌همه، در صورت عدم تبدیل گردآوری تاریخ فرهنگی انقلاب اسلامی به یک نهضت عمومی، فرصت‌ها به‌زودی خواهند سوخت.


بر این اساس، این دفتر، ویژه‌نامه‌ای مفصل را منتشر ساخته که به نظر می‌رسد می‌تواند اهمیت آغاز این نهضت را بازگو کند. در این ویژه‌نامه، علاوه بر بررسی‌های علمی در اهمیت تاریخ شفاهی، ده‌ها سوژه‌ی مورد توجه پژوهشگران تاریخ شفاهی معرفی‌شده‌اند.


رونمایی از این ویژه‌نامه‌ی تخصصی، بهانه‌ای برای طرح مجدد مسأله و مددجویی از علاقه‌مندان و پژوهشگران، در جهت پی‌ریزی نهضت مردمی تدوین تاریخ جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است.


گفتنی است، آئین رونمایی سه شنبه، چهارم آذر از ساعت 15 الی 17‌ در محل دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی واقع در خیابان حافظ، نرسیده به چهارراه حافظ، کوچه شهید فاضلی، پلاک26 برگزار می‌شود.


فراخوان طرح های پژوهشی کانون های مساجد آذربایجان شرقی


فراخوان طرح های پژوهشی کانون های مساجد آذربایجان به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون های تخصصی، هسته های پژوهش، مدیریت حوزه های علمیه، سازمان اوقاف و امور خیریه استان، سازمان تبلیغات اسلامی، دانشگاه سراسری، نهاد کتابخانه های عمومی و ... ارسال شده و از سایت
www.dkm-az.ir قابل مشاهده عموم است.


بنابر این گزارش، این فراخوان در سه بخش پژوهش های هنری، پژوهش های ادبی و پژوهش های دیجیتال انجام می پذیرد و ارائه ایده ها و طرح های پژوهشی در اصل، شامل پردازش موضوعات در سه بخش پژوهش های کتابخانه ای، میدانی و تلفیقی است.


بخش پژوهش های دیجیتال شامل ویدئو کلیپ، وب سایت، پویانمایی، بازی های رایانه ای، بخش پژوهش های ادبی شامل کتاب، مقاله، رمان، داستان کوتاه و شعر و بخش پژوهش های هنری نیز شامل فیلمنامه، نمایشنامه، مستند و فیلم کوتاه است.


گفتنی است، علاقه‌مندان به ارائه آثار تا 9 دی ماه ساری جاری فرصت دارند تا آثار پژوهشی خود را در محورهای اعلام شده به دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی ارسال کنند./935/د101/ب

ارسال نظرات