۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۲۳۲۴۲۶
جایگاه تبلیغ دینی در بین سربازان(13)

سربازی فرصت انتقال تجربه‌های دفاع مقدس به جوانان

خبرگزاری رسا ـ مسؤول سازمان بسیج طلاب و روحانیان استان بوشهر گفت: روحانیانی که خود رزمنده بوده اند، می‌توانند از جهت اعتقادی و انتقال تجربیات دفاع مقدس، نقش مهمی داشته باشند و گویای آنچه دیده اند برای نسل جوان باشند.
مسئول سازمان بسيج طلاب و روحانيون استان بوشهر

حجت الاسلام مرتضی فلاحتی، مسؤول سازمان بسیج طلاب و روحانیان استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در بوشهر درخصوص لزوم آگاه کردن نسل جوان از شرایط جایگاه استراتژیک نظام اسلامی ایران در عرصه بین المللی، گفت: آگاهی نسل جوان ما چه در مدارس و در دانشگاه‌ها یا جاهای دیگر، از جایگاه ایران در منطقه تأثیر زیادی در پیشبرد اهداف نظام دارد که می‌توان از طریق صداوسیما، بسیج مدارس و دانشگاه‌ها و محلات و شبکه‌های اجتماعی و دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی جوانان را از این مسئله آگاه کرد.

 

حجت‌الاسلام فلاحتی با بیان مشخصه های اصلی تبلیغ در پادگان و به ویژه در بین سربازان، یادآور شد: سربازان هم همانند دیگر اقشار جامعه هستند و فرق آنها با دیگران این است که آن‌ها سرباز و دارای روحیات مختلف و در سطوح سواد مختلف از دکترا تا پایین‌ترین سطح سواد هستند، از این رو تبلیغ باید با ظرافت خاصی انجام شود و استفاده بهینه از اوقات فراغت سربازان نیز بسیار مهم است که می‌توان با استفاده از کلاس‌های مختلف ورزشی و کتاب‌خوانی آن‌ها را به نحو مناسب پر کرد.

 

حجت الاسلام فلاحتی افزود: سربازی دورانی است که فقط یک‌بار انجام می‌شود که دیگر تکرار نمی‌شود و دوران مهمی از زندگی انسان محسوب می شود، استفاده بهینه از این دوران می‌تواند تجربیات مهم و ارزشمندی برای سرباز به وجود آورد که با برنامه‌ریزی‌هایی که در پادگان‌ها هم برای روح و هم برای جسم آن‌ها انجام شده است، امکان‌پذیر است.

 

وی گفت: در باب تغذیه روحی و فکری می‌توان به کلاس‌ها و مشاوره‌های عقیدتی و سیاسی، در باب تقویت جسمی می‌توان به ورزش، آموزش‌های نظامی و دیگر کارها که صبر در زندگی را به سربازان آموزش می‌دهد، اشاره کرد و زیرا سربازان به طور معمول قبل از سربازی زندگی راحتی دارند، در نتیجه تجربیات جسمی و روحی دوران سربازی می‌تواند آن‌ها را برای ورود به زندگی مشترک و مسائل آن آماده کند.

 

حجت الاسلام فلاحتی عنوان کرد: انتقال پیام دفاع مقدس و تجربه‌های آن دوران به نسل جوان باعث می‌شود که نسل جوان هم در خط شهدا و ادامه‌ دهنده راه آن‌ها باشند، روح سلحشوری و مقاومت در آن‌ها تقویت می‌شود و در پیشرفت‌های علمی، نظامی، صنعتی و دیگر زمینه ها تأثیر مستقیمی دارد که ما شاهد این هستیم که چطور دانشمندان هسته‌ای با تأسی از همین سیره چرخه سوخت هسته‌ای را کامل و خودکفا کردند و برخی از آن‌ها نیز به فیض شهادت نائل شدند.

 

مسؤول بسیج طلاب و روحانیون استان بوشهر ادامه داد: روحانیونی که خود رزمنده بوده اند، می‌توانند به لحاظ اعتقادی و انتقال تجربیات دفاع مقدس، نقش مهمی داشته باشند و گویای آنچه دیده که دیده اند برای نسل جوان باشند.

 

حجت الاسلام فلاحتی در رابطه با نیازهای معنوی سربازان گفت: سربازان به مسائل معنوی گوناگونی نیاز دارند که آموزش سبک زندگی اسلامی، یادگیری آموزه‌های اعتقادی و احکام مبتلابه، موضوع صبر در زندگی، وظیفه‌شناسی سرباز و نظم در امور فردی و اجتماعی را بایستی به آنان آموزش داد.

 

وی افزود: همچنین آموزش‌هایی در باب آئین دوست‌یابی، مشاوره‌های ازدواج و همچنین توجه به دیگر مسائل موردنیاز سرباز برطرف‌کننده این نیازها به شمار می‌رود که ما می‌توانیم این موارد را از طریق آموزش و رفتار عملی به سرباز جوان منتقل کنیم.

 

فلاحتی نقش حوزه های علمیه در تدوین متون آموزشی سربازان را مهم خواند، و اظهار داشت: متون آموزشی نقش غذا را دارد و در واقع تغذیه فکری سربازان است و با توجه به تخصص حوزه‌های علمیه در امور دینی و مذهبی باید این متون از طریق کارشناسان حوزه‌های علمیه تهیه شود تا مطمئن باشیم که تغذیه فکری مناسبی به نسل جوان می‌رسد و در این خصوص حوزه‌های علمیه نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای دارند.

 

مسؤول بسیج طلاب و روحانبون استان بوشهر گفت: لازم است که مبلغان با قوانین و مقررات و درجات نظامی آشنا شوند که بدانند چه‌کارهایی در حیطه فعالیت آن‌ها قرار دارد و چه‌کارهایی در حیطه فعالیت آن‌ها نیست، زیرا اماکن نظامی و اطلاعات نظامی دارای طبقه‌بندی‌های مختلفی هستند و برخی نیز حساس و حیاتی هستند که عدم اطلاع از این مقررات می‌تواند مشکلاتی را برای مبلغ به وجود آورد./833/ت302/س

ارسال نظرات