۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۲۳۲۸۱۸
کارشناس عرفان‌های نوظهور:

گرایش به عرفان‌های کاذب بحران هویت را کلید می‌زند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس عرفان‌های نوظهور به عوامل گرایش افراد جامعه به فرقه‌های عرفان کاذب پرداخت و با بیان این که بحران هویت، استرس و افسردگی پیامدهای پیروی از عرفان های کاذب است، گفت: اگر عرفان ناب اهل‌بیت(ع) به درستی ترویج و تبیین شود، دیگر جایی برای عرض اندام این عرفان واره‌ها باقی نمی‌ماند.
حجت‌الاسلام کاظم دليري
حجت الاسلام کاظم دلیری، کارشناس عرفان های نوظهور، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به عوامل گرایش افراد جامعه به فرقه های عرفان کاذب پرداخت و اظهار داشت: عمده عامل سوق یافتن به این فرقه ها بحث معرفت است از یک سو شناخت این گروه ها و از سوی دیگر انگیزه داشتن برای معرفت پیدا کردن به عرفان حقیقی و راستین، برخی افراد را به دام این عرفان های کاذب می اندازد.
 
وی افزود: افراد به خاطر آگاهی نداشتن به عرفان و شخصیت های عرفانی بزرگ بومی، به سوی عرفان کاذب کشیده می شوند و این گونه فرقه ها هیچ بویی از عرفان نبرده اند؛ اگر اینها عرفان بود پس عرفان کاذبی، وجود نداشت.
 
کارشناس عرفان های نوظهور از دیگر عوامل گرایش به عرفان های نوین را جاذبه های جنسی دانست و ابراز داشت: وقتی این عرفان ها را مورد مطالعه قرار دهیم دیده می بینیم که شعار آن ها این است که «هر چه دلت خواست انجام بده» گروه های همانند کریشنا مورتی، اُشو، سای بابا، دالایی لاما، پائولو و غیره، تکلیفی به نام «منع» ندارند به این معنا که، هر چه انسان دلش بخواهد می تواند انجام دهد چرا که اگر او را از کاری منع کنند عقده ای خواهد شد.
 
وی در ادامه با بیان این که بحران هویت، پیامد پیروی از این عرفان های کاذب است، خاطرنشان کرد: کسی که به دنبال این عرفان ها می رود به بحران هویت مبتلا می شود و در بحث هایی همچون «رهایی» یا «شرطی شدن» به مخاطب خود می گویند که به سخن هیچ کس گوش نکنید حتی به سخن خداوند نیز گوش ندهید چرا که در غیر این صورت به رهایی نمی رسید.
 
حجت الاسلام دلیری در جواب باور غلط این گروه ها عنوان کرد: اگر کسی کمی دانش داشته باشد در جواب آن ها می گوید اگر من همه را رها کنم به تو گوش دهم و اسیر تو شوم؟! می بینیم تناقض در این گونه از باورهای عرفان های نوظهور، آشکارا دیده می شود؛ بنابراین عوامل گرایش به چنین گروه هایی به شناخت عرفان واره ها و عرفان های دینی و آنچه که از معصوم به ما رسیده بر می گردد.
 
وی افزود: اگر جوان به سراغ این عرفان ها می رود برای ما یک فرصت است که بدانیم جوان ما، دغدغه خدا و معنویت دارد ولی در شناخت این که چه چیزی انسان را به خدا می رساند اشتباه کرده است بنابراین اگر عرفان، ناب و صحیح عرضه شود اقبال به عرفان بومی و اصیل بالا می رود.
 
کارشناس عرفان های نوظهور با بیان این که یکی از عوامل گرایش به فرقه های عرفانی، به دنبال آرامش بودن است، اظهار داشت: انسان در خیال خود می پندارد که سیگار، مواد مخدر، موسیقی و امثال این ها آرامش بخش هستند و این ناشی از توهم و خیال است و همچنین عرفان واره ها را نیز آرامش یاب می بینند درحالی که خیلی از افراد که به دنبال آن ها رفته اند به جز استرس، افسردگی و بحران هویت چیزی عاید آن ها نشد.
 
وی با اشاره به آیه «ألا بذکر الله تطمئن القلوب» تنها راه آرامش در همه ادیان الهی را ذکر خداوند متعال عنوان کرد و بیان داشت: در عرفان های نوظهور دروغین هیچ آرامشی وجود ندارد؛ همچنان که در «مکتب اُشو» می بینیم تهدید کننده نهاد خانواده است و کسانی که ازدواج می کنند را احمق می خواند و می گوید کسی که چندین دختر در اطرافش می رقصند چه نیازی به ازدواج دارد و چرا اسیر یک نفر بشود؟!
 
حجت الاسلام دلیری در پایان عمده عامل پیشگیری از عرفان های دروغین را ترویج عرفان ناب دانست و خاطرنشان کرد: عرفان اهل بیت(ع) و حوزوی در صورتی که درست و صحیح، رواج پیدا کنند دیگر جای عرض اندام عرفان کاذب نیست./921/ت302/ف
ارسال نظرات