۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۲۳۳۴۱۳

ابعاد اخلاقی حج در پیام‌ها و سخنان رهبر معظم انقلاب

خبرگزاری رسا ـ کتاب ابعاد اخلاقی حج در پیام‌ها و سخنان مقام معظم رهبری از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است.
ابعاد اخلاقي حج در پيام‌ها و سخنان رهبر معظم انقلاب

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب ابعاد اخلاقی حج در پیام‌ها و سخنان مقام معظم رهبری تألیف داوود حسینی به همت پژوهشکده حج و زیارت تهیه و تنظیم و از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است.

 

در دیباچه این اثر آمده است: «حج در فرهنگ اسلام به معنای هجرت از خود به سوی خدا و حاضر شدن در سرزمین وحی و تجدید عهد بندگی با پروردگار عالمیان است. این عمل عبادی اجتماعی عرفانی، راز و رمزهایی دارد که در طول تاریخ، انبیا و اولیای الهی علیهم السلام همواره اهل معرفت را به این اسرار آشنا کرده‌اند.

 

اندیشمندان نیز با بهره‌گیری از همان آموزه‌ها، کوشیده‌اند در تبیین این عبادت بزرگ، قدم‌هایی بردارند و جنبه‌های گوناگون آن را برای مسافران کوی دوست روشن سازند که از جمله کارهای صورت گرفته در این عرصه، پیام‌ها و سخنان مقام معظم رهبری است.

 

این اثر به پیش‌نیازهای اخلاقی سفر حج، اخلاق فردی و اجتماعی در حج، فرصت‌سازی‌های حج برای جهان اسلام و آسیب‌های موجود در عرصه حج از دیدگاه مقام معظم رهبری می‌پردازد که در دیدارهای عمومی و خصوصی با دست‌اندرکاران حج به آن اشاره کرده‌اند.

 

براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب «از این‌که خداوند در طول عمر انسان فقط یک بار این عمل را بر بندگان خود واجب کرده است، معلوم می‌شود انسان، بیش از یک‌بار به این سفر و انجام مناسک آن نیاز ندارد و اگر با دقت و تأمل انجام دهد، همین یک‌بار، او را به سرمنزل مقصود می‌رساند.»

 

در مقدمه این کتاب با اشاره به حدیثی از امام سجاد علیه‌السلام که فرموده‌اند «در ورای هر یک از اعمال و مناسک، به دنبال حقایق آن باش و آنها را جست‌وجو کن! در غیر این صورت، نه احرام بسته و نه لبیک گفته و نه به طواف رفته‌ای»، شرط اساسی ایجاد تحول عظیم آشنا بودن به اسرار و رموز حج دانسته شده است.

 

کتاب ابعاد اخلاقی حج در پیام‌ها و سخنان مقام معظم رهبری در شش فصل تنظیم شده است که فصل نخست پیش‌نیازهای قبل از سفر، فصل دوم فرصت‌های معنوی حج، فصل سوم رویکردهای اخلاقی حج و فصل چهارم ابعاد اخلاق فردی در حج را از نگاه رهبر معظم انقلاب ارائه می‌کند.

 

اخلاق اجتماعی در حج در فصل پنجم و آسیب‌های اخلاقی در حج نیز در فصل ششم بررسی می‌شوند که در بخشی از فصل دوم با عنوان «درک فرصت‌ها» می‌خوانیم: از فرصت‌هایی که برای برخی از افراد جامعه به وجود می‌آید، فرصت حج و حضور در سرزمین وحی است؛ این فرصت برای عده کمی از مردم و گاه فقط یک‌بار در کل عمر آنها ایجاد می‌شود.

 

رهبر معظم انقلاب در این‌باره می‌فرمایند: «نگاه به حج، باید نگاه به یک نعمت و فرصت بزرگ الهی باشد. این خیلی پدیده عجیبی است که ما به آن عادت کرده‌ایم و اهمیت و عظمت آن را درست متوجه نمی‌شویم. همه مسلمانان جمع شوند، متوجه به یک مرکز، به یک نقطه، خاشع در مقابل این نقطه، با این چشم به حج نگاه کنیم.»

 

مقام معظم رهبری معرفی انقلاب اسلامی و امام را که معمار و بنیان‌گذار این انقلاب بود، از آثار معنوی حج می‌دانند و در این‌باره می‌فرمایند: «آنچه مهم است، این است که ما در حج بایستی به دنیا آن چیزی را منعکس کنیم که لبّ و مغز انقلاب و لبّ و مغز هویت ماست؛ آن چیست؟ آن تصمیم قاطع بر تحقق اسلام است.»

 

کتاب ابعاد اخلاقی حج در پیام‌ها و سخنان مقام معظم رهبری تألیف داوود حسینی در قطع رقعی، شمارگان 3000 نسخه و به قیمت 4000 تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است./920/ن602/ق

ارسال نظرات