۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۲۳۳۴۱۷

کتاب عملیات اجرایی حج در کشور الجزایر منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب عملیات اجرایی حج در کشور جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شد.
کتاب عمليات اجرايي حج در کشور الجزاير

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب عملیات اجرایی حج در کشور جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر نوشته محمدرضا باقری از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر در سال 1393 چاپ و روانه بازار شد.

 

در بخشی از پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: حج باشکوه‌ترین ضیافتی است که هرسال در حرم امن الهی برپا می‌شود و در این ایام خیل عظیم زائران از هر قوم و قبیله و گویشی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرموده‌اند «حج بیت‌الله الحرام اقیانوسی از نعمت‌های بیکران خداوند است که باید گستره ژرفای آن را شناخت و به سپاس این موهبت الهی کمر بست و دم به دم ظرفیت خود را، در مقیاس فرد و امت برای بهره‌مندی از آن افزایش داد».

 

تحقیقات نشان داده، در حال حاضر بین فلسفه وجودی حج با آنچه امروز عمل می‌شود فاصله زیادی وجود دارد و قطعا پرکردن این شکاف، نیازمند عزمی جهادی است تا در سایه آن، از این فرضیه بزرگ در جهت رشد و تعالی جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد.

 

«متولی حج الجزایر»، «تخصیص و توزیع سهمیه حج الجزایر»، «چگونگی تشرف و امور مربوط به حجاج الجزایر»، «ثبت‌نام از متقاضیان تشرف به حج»، «ساماندهی حجاج الجزایر»، «مسکن حجاج الجزایر»، «حمل و نقل هوایی حجاج الجزایر»، «حمل و نقل برون‌شهری، درون‌شهری و مشاعر مقدس»، «شرکت‌های مجری اعزام حجاج الجزایر»، «وظایف بعثه حج الجزایر در عربستان»، «یارانه حج»، «نابسامانی‌ها و مشکلات حجاج الجزایر»، «مشکلات مسکن»، «سوء استفاده در ساماندهی حج الجزایر» و «اساسنامه دیوان وطنی حج و عمره الجزایر» برخی از موضوعات مطرح‌شده در این کتاب است.

 

کشور الجزایر، در شمال آفریقا و کرانه‌های جنوبی دریای مدیترانه واقع شده است و حکومت آن، جمهوری خلق دموکراتیک است. این کشور از لحاظ مساحت، بزرگ‌ترین کشور عربی آفریقایی به شمار می‌رود. در قرون اولیه پس از اسلام، «ارض اسلام» نامیده می‌شد؛ زیرا از یک طرف، مردم آن به اسلام پایبند بودند و از طرفی دیگر، این سرزمین پایگاه سپاهیان اسلام برای حمله به اندلس و جنوب اسپانیا به شمار می‌رفت.

 

جمعیت الجزایر، طبق سرشماری 2013 میلادی، به بیش از 38 میلیون نفر رسید. از این رو سهمیه حج این کشور تا قبل از کاهش 20درصدی حج کشورهای اسلامی، 36000 نفر بود و از این لحاظ، دومین کشور عربی پس از مصر است.

 

حدود 70 درصد جمعیت الجزایر، عرب‌زبان و 30 درصد باقی‌مانده، بربری‌زبان یا آمازیغ هستند. از ویژگی‌های کشور الجزایر، مسلمان‌بودن اغلب قریب به اتفاق جمعیت آن است؛ زیرا 99/9 درصد جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می‌دهند و بقیه، از یهودیان و کاتولیک‌ها هستند. یهودیان از نسل مهاجران یهود اندلس‌اند که از دادگاه‌های تفتیش عقاید اندلس به الجزایر گریخته بودند. کاتولیک‌ها نیز زاییده فعالیت‌های تبلیغی مسیونرهای مذهبی اروپایی، به ویژه فرانسوی، میان قبایل بربر هستند. پیروان این دو آیین در حال حاضر، در روستاهای دورافتاده الجزایر، سکونت دارند.

 

در بخشی با عنوان متولی حج الجزایر آمده است: در گذشته، مسؤولیت ساماندهی برگزاری مراسم حج الجزایر، به طور مستقیم، بر عهده وزارت امور دینی و اوقاف بود. اما به دلیل بروز مشکلات متعدد و نابسامانی در اعزام و ساماندهی حجاج الجزایر، رییس‌جمهور وقت آن کشور در سال 2007 میلادی، فرمان تأسیس سازمان ملی حج و عمره را با عنوان «الدیوان الوطنی الحج و العمره» صادر کرد.

 

در اساسنامه دیوان که طی مصوبه شماره 34917.7، مورخ نوامبر 2007 میلادی، به تصویب رسید، این نهاد چنین معرفی گردید: دیوان مؤسسه‌ای عمومی با ویژگی صنفی و تجاری و برخوردار از شخصیت حقوقی و استقلال مالی است. براسس مفاد ماده دوم مصوبه فوق‌الذکر، این نهاد، مستقیم زیر نظر وزیر اوقاف و امور مذهبی الجزایر است و محل اصلی آن، در شهر الجزایر(پایتخت آن کشور) قرار دارد. براساس ماده سوم مصوبه نیز به پیشنهاد رییس دیوان و موافقت وزیر امور دینی و اوقاف، امکان گشایش شعبات در شهرستان‌ها را دارد.

 

کتاب عملیات اجرایی حج در کشور جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر نوشته محمدرضا باقری از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر و با همکاری معاونت امور بین‌الملل حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در سال 1393 با شمارگان 1000 نسخه در 65 صفحه به قیمت 1700 تومان منتشر شده است./907/ن602/ق

ارسال نظرات