۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۲۳۳۶۷۷
رییس مجمع اهل تسنن عراق در گفت‎وگو با رسا:

فتوای حرمت تکفیر اهل قبله از سوی علمای اسلام بسیار دیر صادر شد

خبرگزاری رسا ـ رییس مجمع اهل تسنن عراق گفت: فتوای حرمت تکفیر اهل قبله از سوی علما باید پیش از اینکه هزاران نفر در عراق و سوریه قربانی عقاید انحرافی تکفیری‌ها شوند صادر می‎شد.
خالد الملا

 

شیخ خالد عبدالوهاب الملا رییس مجمع علمای اهل تسنن عراق، در گفت و گو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، به تبیین وضعیت حقیقی عراق، بدون توجه به گفته‌های رسانه‌ها، پرداخت و گفت: عراق کشوری است که بیشترین خسارات مالی و جانی را در درگیری‌های طایفه‌ای متحمل شده است. مدت زمانی که سوریه از دست افراط گرایان در رنج و عذاب است نزدیک به چهار سال است؛ اما این عراق است که عقاید افراطی و وجود گروه‌های تکفیری در آن، از 11 سال پیش تا کنون به طور پیوسته قربانی می‌گیرد و مساجد و معابد آن ویران می‌شود و جلوی چشم جهانیان تمام حقوق انسانی زیر پا گذاشته می‌شود.

 

این عالم اهل تسنن به دادخواهی‌های مردم عراق در تمام مجامع بین المللی و حقوق بشری اشاره کرد و اظهار داشت: مدت‌هاست عراق از ستم گروه‌های تروریستی چون القاعده و شاخه‌های ‌آن در ناامنی قرار دارد و این درحالی است که مجامع بین المللی و سازمان‌های حقوق بشری تنها به صدور قطعنامه و محکومیت اکتفا می‌کنند.

 

فتوای حرمت تکفیر اهل قبله خوب بود ولی بسیار دیر صادر شد

 

وی ضمن قدردانی از علمایی که به حرمت تکفیر اهل قبله فتوا داده اند، تصریح کرد: هرچند این کار بسیار پسندیده و قابل ستایش است، ولی این عمل باید بسیار زودتر از این صورت می‌گرفت؛ پیش از اینکه هزاران نفر در عراق و سوریه قربانی عقاید انحرافی تکفیری‌ها شوند.

 

 رییس مجمع علمای اهل سنت عراق با بیان اینکه امروز به حضور علما در صحنه بیش از پیش نیاز است، اعلام کرد: علمای اهل سنت عراق در کنار علمای شیعه تمام تلاش خود را برای مقابله با افکار افراطی انجام می‌دهند و علمای مسلمان دیگر کشورها باید بدانند که اگر اقدامات لازم و پیش‌گیرانه را برای دفع خطر گروه‌های تکفیری انجام ندهند، آتش این فتنه به زودی به کشور آنان نیز خواهد رسید.

 

عربستان خود را درخطر می‌بیند

 

خالد الملا به اقدامات عربستان سعودی در راستای مقابله با داعش اشاره و تصریح کرد: از زمانی که سازمان تروریستی داعش خود را مرجع خلافت اسلامی معرفی کرد و بر همگان واجب کرد تا با او بیعت کنند، در فقه اهل سنت این بدین معناست که جمیع حکومت‌های موجود ساقط و محکوم به فنا است که از جمله حکومت‌ها، حکومت آل سعود است که امنیت خود را در پی این اقدام داعش متزلزل دید. از این رو عربستان برای مقابله با داعش از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

 

وی در پایان خطاب به علمای جهان اسلام از آنان خواست تا با جدیت تمام در برابر انحرافات عقیدتی و نشر آن از طریق مبلغان افراطی گروه‌های تکفیری به مقابله پرداخته و با استدلالات علمی مستحکم، بنیان سست و بی پایه و اساس عقاید افراط گرایان را در هم کوبند./1321/ب911/ک

ارسال نظرات