کتاب معمای زمان و حدوث جهان بررسی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامحسین ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه
وی در ادامه افزود: انسان، تنها مظهر «مَثَل اعلی» است که در قرآن کریم آمده است. با توجه به اینکه خداوند با زمان و مکان است و نه در آنها، این سؤال پیش میآید که در داستان اصحاب کهف زمان و مکان چگونه قابل توضیح است و آنها در چه ساحتی بودند؟
چهره ماندگار فلسفه خاطرنشان کرد: اصحاب کهف در ساحت تجرد زمانی و مکانی یعنی در ساحت ملکوت بودند، نه زمانی است و نه مکانی. زمان را عقل میتواند تعلیق کند. خود عقل، زمانی و مکانی نیست. زیرا آنچه که در زمان و مکان است، قابل پیشبینی است و شما میتوانید آن را کنترل کنید. عقل، آزاد است و آزادی ملک طلق عقل است. آزادی از عقل است و اسیر زمان و مکان نیست.
وی در ادامه افزود: ما هماکنون، گذشته را تعلیق میکنیم زیرا که هم اکنون در گذشته نیستیم، آینده نیز در تعلیق است زیرا که آینده برای ما الان حضور ندارد، پس انسانها در «آن» زندگی می کنند. ما نه در گذشته هستیم و نه در آینده. آینده که هنوز نیامده حتی یک ساعت آینده یا دقایق آینده به حکم اینکه هم اکنون نیست، در تعلیق است. «نی هنوز» است. دو اصطلاح «دیگر نه» و «نی هنوز» را دقت کنید. یعنی گذشته «دیگر نه» و آینده «نی هنوز» است. پس ما الان در «حال» هستیم.
وی در پایان این نشست افزود : خوب پس گذشته در تعلیق است و آینده نیز چون هنوز نیامده در تعلیق است و ما در حال هستیم اما عقل آنچنان قدرت دارد که حتی «اکنون» را هم در تعلیق میگذارد. شما میتوانید در «اکنون» هم نباشید و در جاودانگی به سر ببرید، یعنی به جاودانگی بیندیشی؛ اصحاب کهف، افرادی بودند که «اکنون» را نیز تعلیق کردند. این، عقل است./817/پ203/ب6