۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۲۳۴۱۷۵
حجت الاسلام و المسلمین علیدوست تبیین کرد؛

تفاوت‌های میان اصول و فلسفه فقه

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که برگزاری همایش‌های ملی فقهی سبب پیشرفت علوم اسلامی در جهان می‌شود، گفت: فلسفه فقه در آغاز راه است و برگزاری چنین همایش‌هایی سبب تأسیس دانش‌های نو در علوم اسلامی می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمين عليدوست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش ملی «فلسفه فقه با تأکید بر مکتب فقهی امام خمینی(ره)» به بررسی و تبیین علم فلسفه فقه پرداخت و گفت: علم فلسفه فقه در چهار موضوع چیستی شناسی فلسفه فقه، ارتباط فلسفه فقه با اصول فقه، ضرورت فلسفه فقه و فهرست برخی از مسائل فلسفه فقه بررسی می­شود.

 
وی به بیان چیستی مفهوم فلسفه فقه پرداخت و ابراز کرد: فلسفه چه هنگامی که به صورت مطلق می‌آید مانند دانش فلسفه و چه هنگامی که به چیز دیگری اضافه می‌شود مانند فلسفه علم، دانشی توصیفی است؛ فلسفه گزارش و توصیفی از وجودشی است.
 
حجت الاسلام و المسلمین علیدوست با بیان این که فقه در دوران معاصر سه مفهوم کاربردی دارد، گفت: معنای اول فقه این است که عالم احکام شرعی از اسناد معتبر کشف کند و در اختیار مکلفان قرار دهد؛ دومین معنای فقه عملیات استنباط و کشف است یعنی چگونگی عملیات استنباط و کشف احکام الهی را به ما می‌آموزد و سوم این که به مجموعه مسائل و احکام دانش فقه، فقه گفته می‌شود مانند کتاب لعمتین، عروه الوثقی، رساله‌ها عملیه که مجموع‌هایی از مسائل فقهی تشکیل شده است.
 
عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه افزود: علم فلسفه فقه، دانشی تحلیلی، توصیفی و گزارش‌وار از کشف شریعت، احکام و دستورات الهی است؛ فلسفه فقه به تمام احکام و مسائل شریعت نگاه بیرونی دارد زیرا لازمه گزارش و توصیفی از علوم نگاه جامع و کلی به این علوم است.
 
حجت الاسلام و المسلمین علیدوست در ادامه تفاوت‌های فلسفه فقه و اصول فقه پرداخت و گفت: فلسفه فقه و اصول فقه در غایت، نتیجه گرفتن مسائل شرعی با هم متفاوت هستند؛ هر چند در برخی از مسائل و احکام مشترک و همپوشانی دارند، چون ماهیت و اساس موضوعات این دو علم باهم فرق می‌کند، در جواب مسائل و احکام شرعی هر کدام دو مسیر مختلف را می پیمایند.
 
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ابراز کرد: علم اصول فقه گزارش و توصیفی از احکام شرعی وجود ندارد بلکه در علم اصول نظریه‌پردازی و نقد و داوری مسائل شرعی است، هر چند در برخی از مسائل اصول بحث‌ها فقهی وجود دارد.
 
حجت الاسلام علیدوست در پایان سخنانش ابراز کرد: فلسفه مضاف و فلسفه فقه در آغاز راه است و برگزاری چنین همایش‌هایی سبب پیشرفت فقه و علوم اسلامی در جهان امروز می‌شود و استمرار چنین نشست‌هایی سبب تأسیس مسائل جدید در فقه اسلام و به و جود آمدن دانش‌های نو در علوم اسلامی می‌شود./998/پ203/ف
ارسال نظرات