۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۲۳۵۳۵۷
عضو کانون نشر فرهنگ اسلامی‌ کاشان:

محتشم کاشانی شاعر برتر در حوزه شعر آئینی است

خبرگزاری رساـ عضو کانون نشر فرهنگ اسلامی کاشان با بیان این که محتشم کاشانی برند شعر آئینی است، گفت: بعد از محتشم بیش از ده ها شاعر ایرانی و خارجی دوازده بند را سروده اند اما هیچ کدام از آنها محتشم کاشانی نشده اند.
عبدالرضا مدرس زاده

ه گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا درکاشان، عبدالرضا مدرس زاده، عضو کانون نشر فرهنگ اسلامی‌کاشان پنجشنبه شب در مراسم اختتامیه چهاردهمین سوگواره هنر در ساحت عاشورا در فرهنگ سرای مهر سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان گفت: دوازده بند محتشم از نظر مضمون ساده و روان اما شعر صباحی فنی و پیچیده است و تا کنون تعداد 84 شاعر از ترکیب بند محتشم با سرودن ابیاتی از 3 تا 28 بند استقبال کردند که صباحی بیدگلی نخستین آنها بود.

 

وی همچنین از محتشم کاشانی به عنوان برند شعر کاشان و شعر آئینی نام برد و گفت: بعد از محتشم بیش از ده ها شاعر ایرانی و خارجی دوازده بند را سروده اند اما هیچ کدام از آنها محتشم کاشانی نشده اند.

 

این استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان با اشاره به این که دوازده بند محتشم ترکیب بندی  است که هیچگاه تکرار نشده است و افتخار سرودن آن توسط به عنوان یک میراث فرهنگی برای شهرستان کاشان به ثبت تاریخ رسیده است گفت: فراز و فرود زیبای آغاز و پایان بندهای دوازده بند از ویژگی های آن است.

 

مدرس زاده همچنین با اشاره به این که بیش از یکصد شاعر 12 بند را دارند اما هیچ کدام 12 بند محتشم کاشانی نشده است گفت: 12 بند محتشم یک حزن و اندوهی دارد که نمی توان آن را در انجمن ادبی کسب کرد.

 

عضو کانون نشر فرهنگ اسلامی کاشان یاد آورشد: محتشم سراینده باز این شورش است که درخلق عالم است، در عین حال در دیوان دو جلدی خود پر از قصیده و غزل های عاشقانه دارد.

 

مدرس زاده در ادامه یاد آورشد: سال گذشته پانصدمین سال درگذشت محتشم کاشانی بود که پیشنهاد شد مراسمی برای این شاعر بزرگ آئینی کشور در کاشان برگزار شود اما توجهی به این پیشنهاد نشد.

 

وی از متولیان امور فرهنگی شهرستان و شورای فرهنگ عمومی کاشان درخواست نمود روز اول محرم را به عنوان روز محتشم و روز شعر آئینی نامگذاری کنند.

 

مهدی نادعلی دبیر چهاردهمین سوگواره هنر در ساحت عاشورا نیز با تأکید بر نهادینه کردن فرهنگ عاشورایی با استفاده از زبان هنرگفت: بر همین اساس برای نخستین بار محل برگزاری سوگواره هنر در ساحت عاوشورا در فضایی هنری و فرهنگی در فرهنگسرای مهر سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان برگزار می شود.

 

وی برگزاری سوگواره هنر در ساحت عاشورا با استفاده از نواهای عاشورایی و محتشم خوانی را از جلوه های زیبای هنر بر محمل فرهنگ و مذهب دانست و اثرگذاری و هدایت گری آن را بر مخاطب بیشتر دانست.   

 

شایان ذکر است در مراسم اختتامیه چهاردهمین سوگواره هنر در ساحت عاشورا از عباس حداد کاشانی 92 ساله شاعر آئینی و پیشکسوت مداحی شهرستان کاشان تجلیل شد./1307/پ202/ب6

ارسال نظرات