۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۲۳۵۳۸۶
آیت‌الله مظاهری:

رسیدگی به محرومان و رفع فقر از اهداف خلقت انسان است

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اقدامات امام علی(ع) در رفع فقر و محرومیت از جامعه گفت: ما خلق شده‌ایم تا در جامعه یک نفر فقیر نباشد، امام علی(ع) نیز در رابطه با خلق اقتصاد اسلامی را اجرایی کردند.
سخنراني آيت الله مظاهري در مسجد حکيم اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، در سخنرانی هفتگی خود که در مسجد حکیم برگزار می‌شود، با اشاره به هدف خلقت گفت: هدف خلقت همه جهان برای انسان است ولی هدف خلقت انسان برای خداوند است.

وی افزود: خداوند به حضرت موسی(ع) می‌فرماید تو را برای خودم آفریدم و این مطلب درباره همه انسان‌ها صدق می‌کند، همه عالم وجود برای انسان و انسان برای خداوند است،‌ ما باید به مقام وصول و شهود و قرب خداوند برسیم و تا ابد در این حرکت و سیر باشیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که هدف دیگر خلقت انسان این است که به بهشت برویم،‌ اظهار کرد: آن جا هر چه بخواهیم هست و هر چه نخواهیم نیست،‌ در بهشت لذتی همیشگی و صد در صد وجود دارد.

این مرجع تقلید گفت: همچنین خداوند ما را خلق کرده است تا او را عبادت کنیم،‌ »وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ»،‌ باید به مقام عبودیت برسیم، عبادت در دو بخش است رابطه با خدا و رابطه با خلق خدا تعریف می‌شود، عبادت در رابطه با خدا همچون نماز است و عبادت در رابطه با مردم همان خدمت به خلق است.

حضرت آیت‌الله مظاهری ابراز کرد: برای کسی که توجه دارد بالاترین لذت همین عبادت است،‌ امام صادق(ع) دو رکعت نماز در دل شب نزد من محبوب‌تر از همه دنیا و مافیها است،‌بالاترین لذت، لذت ارتباط با خداوند است و ما خلق شدیم تا درک این گونه لذت‌ها را داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که لذت حیوان در بهره بردن از شهوات حیوانی است ولی برای انسان این لذت تبعی است، اظهار کرد: این لذت فقط مخصوص جسم است، در حالی که انسان روح هم دارد و لذت آن فراتر از شهوات است.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: آن چه باعث شد زینب کبری(س) مصیبت کربلا و سختی اسارت کوفه و فشارها را تاب بیاورد، قدرت کسب کرده از نماز شب بود،‌ امام حسین(ع) در هنگام وداع به حضرت زینب(س) گفته بودند در نماز شبت ما را دعا کنید.

وی ابراز کرد: اگر انسان به راستی به خداوند توجه کند، توجه خدا به خودش را نیز در می‌یابد، یکی از نکاتی که شیعه دارد، ادعیه است که اهل‌بیت(ع) برای ما نقل کرده‌اند و اهل تسنن نیز از آن محروم هستند، همین حال توجه به خداوند است.

آیت‌الله مظاهری با اشاره به این‌که پایین‌ترین درجه بهشت لذات حورالعین، خوراکی‌ها و مانند آن است، اما بالاتر از آن درجه لذت حرف زدن با خداوند است، خاطرنشان کرد: برخی بهشتیان در عالم وحدت هستند و تنها با خداوند حرف می‌زنند و گرم سخن گفتن با خداوند هستند.

وی با اشاره به قسم دوم عبادت که در رابطه با خلق و قانون مواسات تعریف می‌شود، گفت: لذت امیرالمؤمنین(ع) در این دنیا این است که در نماز جمعه اعلام ‌کند در حکومت اقتصاد اسلامی را پیاده کرده‌ام و کسی از نظر خوراک، پوشاک و مسکن و ازدواج در سختی نیست، ما نیز خلق شده‌ایم تا این گونه رفتار کنیم تا حتی یک نفر فقیر در شهرمان نباشد./914/پ202/ج

ارسال نظرات