۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۰
کد خبر: ۲۳۵۴۸۴
حجت الاسلام مومنی:

اقامه عزای حسینی سبب حفظ اسلام است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با تاکید بر این که دین ما حسینی البقاء است، گفت: موثرترین عامل در برخورد با دشمن اقامه عزای سید الشهدا است و همین مهم دین ما را حفظ کرده است.
حجت الاسلام مومني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسین مومنی، استاد حوزه علمیه قم در مراسم عزاداری و سوگواری شب اربعین حسینی در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: امام حسین(ع) به دنبال دگرگونی وضعیت حاکم بودند، وضعیتی که ایشان در نخستین برخوردشان با لشگر حُر از آن این گونه تعبیر می کنند که از دین چیزی باقی نمانده است مگر لقلقه زبان، ماهیت و حقیقت دین از بین رفته و در عمل و مصداق چیزی از دین داری باقی نمانده است.

 

وی تصریح کرد: حرکت امام حسین(ع) صرفاً یک حرکت علیه ظلم و باطل نبود، بلکه ایشان به دنبال ایجاد تحول و دگرگونی فرهنگی در وضعیت حاکم آن زمان بودند تا از رهگذر آن بتوانند تمام عباد خدا را به سوی عبودیت و بندگی سوق دهند؛ هدفی که نهایت و غایت جریان کربلا است زیرا انسان زمانی از حیرت و ضلالت خارج می شود که در مسیر خدا قرار حرکت کند.

 

سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره آیات «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً اى نفس مطمئنه، خشنود و خداپسند به سوى پروردگارت بازگرد» گفت: این دو آیه ناظر بر همین مسأله است و به امام حسین(ع) تفسیر شده است، که هم در سیره عملی و هم در سیره گفتاری سید الشهدا(ع) و کلماتی که از ایشان صادر شده است درس عبودیت و بندگی آشکار است.

 

امام حسین داعی الله

 

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) داعی الله است، اظهار کرد: در زیارت ماه رجبِ سید الشهدا، خطاب به ایشان جملۀ «لبیک یا داعی الله» را می خوانیم و تأکید می کنیم که ما در کربلا نبودم تا با جسم و زبانمان تو را یاری کنیم اما الان قلب و وجودمان و چشم و گوشمان تو را یاری می کند.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بنابر این اگر کسی در مسیر امام حسین(ع) قرار گیرد به طور یقین در مسیر عبودیت و بندگی قرار دارد زیرا ایشان داعی الله هستند.

 

وی با بیان این که داعی الله یعنی دعوت کننده به سمت خدا به علت داعی الله خواندن امام حسین(ع) اشاره کرد و افزود: این صفت منحصر به سید الشهدا نیست و سایر ائمه اطهار(ع) هم داعی الله بودند منتها با این توضیح که دعوت به سمت خدا به چند روش محقق می شود؛ در یک روش به صورت گفتاری و با کلمات و بیانات مردم را به سمت خدا دعوت می کنند، امام حسین(ع) مانند همه حضرات معصومان(ع) که بیانشان سوق دادن به سمت خداست این گونه بودند؛ برای نمونه می توان به خطبه ای که ایشان یک سال قبل از واقعه عاشورا در سرزمین منا ایراد کردند اشاره کرد.

 

حجت الاسلام مومنی روش دوم دعوت به سمت خداوند را به صورت عملی و رفتاری بیان کرد و گفت: این روش نیز از سوی همه معصومان(ع) انجام می شد و این بزرگواران با عمل و سبک رفتاری هدفمند شان مردم را به سوی خداوند و عبودیت دعوت می کردند، امام حسین(ع) نیز مانند سایر ائمه(ع) از این روش استفاده می کردند که می توان نماز ظهر عاشورا را مثال زد؛ همچنین صدای تلاوت قرآن، استغفار، دعا و نماز ایشان در شب عاشورا باعث شد تا عده ای از لشکریان دشمن به آن ها بپیوندند و عده ای دیگر نیز میدان را ترک کنند.

 

هدایت بشر به قیمت ریخته شدن خون امام

 

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: سومین نحوه دعوت به سمت خدا با ریخته شدن خون صورت می گیرد که این روش منحصر به امام حسین(ع) است و باعث شده است تا ایشان داعی الله لقب بگیرند از این رو  هیچ مناسبتی نباید در کنار عاشورا قرار بگیرد و نمی گیرد.

 

حجت الاسلام مومنی با تاکید بر این که دین ما حسینی البقاء است، ابراز کرد: موثرترین عامل در برخورد با دشمن اقامه عزای سید الشهدا است و همین مهم است که دین ما را حفظ کرده است.

 

وی با اشاره به این که در میان حیوانات گاو کمترین و اسب بالاترین ضریب هوشی را دارد، بیان کرد: در زمان متوکل گاو آهن ها را به گاوها بستن تا قبر امام حسین(ع) را شخم بزنند ولی گاوها هنگامی که به قبر مطهر ایشان رسیدند از حرکت بر روی آن خودداری کردند؛ با این وجود در روز عاشورا اسب ها دوبار به بدن های مطهر شهدا تاختند زیرا در این جا امام حسین(ع) رضایت داده بودند تا بدنشان زیر سم اسب ها برود اما قرآن زیر پا و سنت پیامبر(ص) از بین نرود.

 

حجت الاسلام مومنی به اطمینان نفس امام اشاره و ابراز کرد: هنگام حرکت امام به سمت کوفه، عده ای پیشنهاد کردند که امام به کوفه نرود و یا حداقل اهل بیت را با خودشان نبرند اما امام حسین(ع) فرمودند از جدم رسول الله(ص) به من رسیده است که خداوند دوست دارد من را کشته و زن و فرزندانم را اسیر ببیند و این موضع گیری تنها به خاطر نفس مطمئنه ایشان است.

 

سخنران حرم مطهر رضوی با تاکید بر این که نفسی که مطمئن باشد هیچ گاه مبتلا به تردید و شک نمی شود، ادامه داد: روز عاشورا امام حسین(ع) مقابل خیمه ها و  اهل بیتش از رفتنشان خبر دادند و تأکید کردند که اهل بیت خودشان را برای بلا آماده کنند؛ در واقع زمانی که آن ها داغ های بسیاری دیده بودند امام حسین(ع) این سخن که اضطراب آور است را بیان کردند ولی در ادامه تأکید کردند که خدا حافظ و ناصر شماست و به زودی شما رانجات می دهد.

 

شهادت علی اصغر؛ سنگین ترین مصیبت امام حسین

 

وی با بیان این که خداوند انسان را برای صبر و به نماز و تلاوت قرآن دعوت می کند، گفت: سنگین ترین مصیبت وارده بر امام حسین(ع) شهادت علی اصغر(ع) بود زیرا امام در روز عاشورا در کنار هیچ یک از مصیبت ها نماز نخواندند اما پس از اینکه تیر به گلوی علی اصغر(ع) برخورد کرد، ایشان خون فرزندشان را به آسمان پرتاب کردند و دو رکعت نماز خواندند؛ همچنین در هیچ یک از مصیبت ها سخنی از خطاب از جانب خداوند به میان نیامده است اما هنگامی که علی اصغر(ع) به شهادت رسید، امام فرزندشان را به سینه چسباندند و در این هنگام خطاب رسید که ای حسین، علی را رها کن ما برای او در بهشت مکانی تعیین کرده ایم.

 

حجت الاسلام مومنی خاطرنشان کرد: شیطان تمام وجودش را در کربلا جمع کرد تا شکوه و شکایتی از امام ببیند اما این نفس، همان نفس مطمئنه ای است که خدا وعده داده است./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات