۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۲۳۵۵۷۰
مدیر دبیرستان معارف اسلامی جامعه­المصطفی:

راه دست یافتن به حقیقت قرآن رسیدن به حقیقت ولایت است/ منابر قرآن محور افزایش پیدا کند

خبرگزاری رسا ـ مدیر دبیرستان معارف اسلامی جامعه­المصطفی با اشاره به عملی کردن معارف قرآن در متن زندگی انسان، خاطرنشان کرد: برای رهایی تفسیر قرآن از مهجوریت در حوزه های علمیه، باید از ابتدای دوران طلبگی به صورت تدریجی به تفسیر قرآن پرداخته شود.
قرآن

حجت­الاسلام محمدتقی مظفری، مدیر دبیرستان معارف اسلامی جامعه­المصطفی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: موضوع حوزه­های علمیه، قرآن و اهل بیت(ع) است؛ در حوزه­های علمیه به علوم مربوط به قرآن و اهل بیت(ع) بسیار اهمیت داده می­شود، اما به قرآن و احادیث کمتر پرداخته می­شود.

 

وی درباره رواج تفسیر قرآن و کرسی­های اخلاق در نظام آموزشی حوزه گفت: لازم است که به تفسیر به صورت تدریجی پرداخته شود؛ به این معنی که باید متونی را درباره تفسیر معین کرده و از ابتدای دوران طلبگی به صورت گام به گام تدریس شود.

 

در سخنرانی ها از پرداختن به موضوعات حاشیه ای پرهیز شود

این کارشناس دینی با اشاره به مهجور شدن قرآن در حوزه­های علمیه ابراز داشت: متأسفانه با نگاه فرعی به تفسیر پرداخته می­شود و با وجود تفاسیر بسیار، اما قرآن هنوز در حوزه­ها مهجور است و بایستی برای هر مرحله از دوران طلبگی، متونی جهت رسیدن به تفسیر قرآن در مدارس علمیه مشخص شود.

 

حجت­الاسلام مظفری به گسترش منبرهای قرآن محور اشاره کرد و گفت: حجت­الاسلام والمسلمین قرائتی درباره سخنرانی­های قرآن محور اهتمام­هایی را داشته­اند و باید منبرها و سخنرانی­ها بر پایه قرآن و احادیث بوده و با موضوع­بندی مباحث، از پرداختن به حواشی پرهیز شود.

 

تفسیر متناسب با گروه های سنی مختلف تدوین شود

مدیر دبیرستان معارف اسلامی جامعه­المصطفی به نوشتن تفسیر قرآن با توجه به نیاز گروه­های سنی اشاره کرد و اظهار داشت: بایستی برای هر مقطع سنی تفسیر خاصی وجود داشته باشد؛ به این صورت که برای کودکان تفسیر ساده و مختصرتر و همچنین برای نوجوانان نیز تفاسیری کوتاه نوشته شود و برای دانشجویان و سایر گروه­های سنی نیز تفاسیری متناسب با سن افراد تدوین شود؛ البته کارهایی در این زمینه صورت گرفته است، اما باید بیشتر شود.

 

وی با تعبیر قرآن به اقیانوس و دریا، درباره تأثیر پرداختن به مفاهیم قرآن خاطرنشان کرد: قرآن همانند اقیانوسی است که گوهرهای زیادی در آن نهفته و هر کس به اندازه تشنگی خود از آن استفاده می­کند و به تعبیری دیگر، قرآن دریایی می­باشد که عمق نداشته و عجایبی در آن نهفته است؛ ادیان و مذاهب مختلف می­توانند از قرآن استفاده کنند، اما افراد با توجه به معرفت و پاکیزگی خود می­توانند از اعماق آن بهره­مند شوند.

 

دریافت نور قرآن به طهارت و تزکیه افراد بستگی دارد

این کارشناس دینی افزود: قرآن مراحل مختلفی دارد و هر کس به اندازه توان خود می­تواند در جهات مختلف از آن استفاده کند و دریافت نور قرآن، به طهارت و تزکیه افراد بستگی دارد؛ دستیابی به علمیت قرآن، دلیلی بر رسیدن به انوار قرآن نیست.

 

حجت­الاسلام مظفری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مدیران حوزه باید چه رویکردی نسبت به تفسیر قرآن داشته باشند، گفت: قرآن باید به عنوان درس اصلی حوزه مدنظر قرار گیرد و بایستی از ابتدای دوران طلبگی برنامه­های مختلف قرآنی از جمله تجوید، مفاهیم و ترتیل برای طلاب تدارک دیده شود.

 

زندگی پیامبر اکرم و ائمه اطهار تجلی آیات قرآن است

مدیر دبیرستان معارف اسلامی جامعه­المصطفی با اشاره به عمل کردن به معارف قرآن ابراز داشت: نبایستی با الفاظ قرآن بازی کرد و باید قرآن در زندگی افراد عملی شود و همچنین قرآن دستورالعمل و روش زندگی دنیایی انسان­ها است.

 

وی راه رسیدن به حقیقت قرآن را، رسیدن به حقیقت ولایت دانست و اظهار داشت: زندگی پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) تجلی آیات قرآن است و لازم است که قرآن از لحاظ مختلف از جمله الفاظ، تجوید، تفسیر و در مقام عمل در متن زندگی افراد بیاید و در حوزه­های علمیه نیز باید توجه بیشتری به قرآن شود./822/ت302/ب6

ارسال نظرات