دنبال کردن اهداف امام حسین وظایف عاشورائیان واقعی

حجتالاسلام عباس خادمیان، عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره وظایف عاشورائیان در عصر غیبت اظهار داشت: وظایف عاشورائیان همان رسالتی است که امام حسین(ع) نسبت به هدف و مقصد پیام خود داشتند که آن اصلاح امت جد و تبیین مباحث و فرامین دینی و الهی است و عاشوراییان واقعی باید این هدف را دنبال کنند.
وی درباره علاقه و ابراز احساسات نسبت به امام زمان(عج) گفت: باید نسبت به رسالتها و وظایف عاشورایی خود دقت کرده و عمق بیشتری را در نظر بگیریم؛ گر چه سطح علاقه، احساس و ارتباط نسبت به امامت ارزشمند است، اما این مسأله برای یک جامعه منتظر کافی نیست.
عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان افزود: ابراز احساسات کوفیان قبل از ورود امام حسین(ع) به کربلا نیز از این قبیل بود، اما آن چیزی که برای ظهور امام زمان(عج) و گسترش و اقامه دین لازم است، فهم دقیق از وظیفه، رسالت، احکام و منطق ولایت الهی است.
ظهور امام زمان نتیجه اطاعت از خدا
حجتالاسلام خادمیان ظهور امام زمان(عج) را نتیجه اطاعت از خدا دانست و ابراز داشت: انسان با توجه به مقتضیات منطق ولایت وظیفه دارد که اطاعت از خدا، معرفت و محبت نسبت به خدا را در خود با هم آمیخته که نتیجه آن در عصر ظهور امام زمان(عج) اطاعت از آن حضرت و در غیبت ایشان نیز انتظار و فراهم کردن زمینههای ظهور خواهد شد.
این کارشناس دینی به آسیبهای جامعه دینی در عصر غیبت پرداخت و گفت: یاری کردن امام در دعوت عملی از وظایف شاخص منتظران نسبت به امام زمان(عج) است و این همان وظیفهای بود که کوفیان باید به آن عمل میکردند.
وی افزود: مهمترین وظیفه و رسالت منتظران در عصر غیبت این است که فهم عمیق و دقیق نسبت به این که باید منتظر فضای درخشنده و امیدوارکنندهای به نام حکومت الهی باشیم و باید با عمل خود زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) شویم.
عدم درک نسبت به امام هر زمان سبب سلب توفیق درک حضور امام در جامعه
عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان به علت درک نکردن حضور امام زمان(عج) در جامعه اشاره و اظهار داشت: آنچه که ظهور امام عصر(عج) را به تأخیر انداخته و در روایات نیز بدان اشاره شده است و از تاریخ نیز به دست میآید، نبود درک و فهم مردم نسبت به امام هر زمان است که سبب سلب توفیق درک حضور امام در جامعه میشود.
حجتالاسلام خادمیان افزود: وجود امام در جامعه لطف خداوند متعال است و تصرف او نیز لطف دیگری است و این تصرف به وسیله اعمال و عدم درک انسانها، گرفته شده است.
این کارشناس دینی با طرح سؤالی درباره وظایف اندیشمندان علوم انسانی نسبت به امام عصر(عج) ابراز داشت: علوم انسانی و اندیشمندان حرکت لازم و کافی را نسبت به نیاز به امام زمان(عج) نشان ندادهاند و نیاز و اضطرار نسبت به آن حضرت نیز در علوم جامعهشناسی، روانشناسی، مدیریت و سیاست به چه مقدار مد نظر قرار گرفته است و آیا نظریههای علوم انسانی در حول انسان کامل و نیاز به امام زمان(عج) تنظیم شده است؟
وی ادامه داد: رسالتهای مهم اندیشمندان و رسانهها در عصر غیبت این است که نشان دهند جامعه شناسی ما ابر مرد لازم خود را ندارد و اندیشه و قلم جامعهشناسان باید امام زمان(ع) را تعریف کرده و نظریات خود را حول آن حضرت تدوین کنند؛ علوم اجتماعی و تربیتی به چه مقدار از محوریت امام زمان(ع) برخوردار است و همچنین اندیشههای آموزش و پرورش تا چه حدی حول محور امام تمایل دارد؟
دانشگاهها دانشگاه دینی امام زمانی نیست
عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان به کارهای انجام شده دینی در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: فعالیتهای دینی در مدارس و دانشگاهها صورت گرفته است و جای تشکر نیز دارد، اما این فعالیتها کافی نبوده و دانشگاهها، دانشگاه دینی امام زمانی نیست.
حجتالاسلام خادمیان به جامعه کوفه در زمان امام حسین(ع) پرداخت و خاطرنشان کرد: درد جامعه کوفه، درد سکولار تاریخی بود و کوفیان درگیر این شدند که بدون امام زمان و با عقل منهای ولایت و امامت میتوانند جامعه خود را به مقصود برسانند.
وی افزود: عاشورا، داستان هدایت بخش عصر انتظار است؛ درد امروز بشر این است که احساس نبود امام زمان(عج) را نمیکند.
وجود پیوند وسیع بین عاشورا و مهدویت
این کارشناس دینی درباره پیوند عاشورا و مهدویت اظهار داشت: بین فرهنگ عاشورا و مهدویت هم در اهداف و نمایهها و هم در مباحث اجرایی پیوند وسیعی خورده است؛ هدف امام حسین(ع) که احیای دین جد خود و جلوگیری از انحرافات فکری و عملی امت بود، هدف امام زمان(عج) نیز همین است که جامعه را از زشتی و پلیدیها نجات دهند.
عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان افزود: با توجه به فرمایشات و خطبههای امام حسین(ع) و تأکیدات آن حضرت که نسبت به نماز، ایثار، شجاعت، ولایت و اطاعت دارند، در مهدویت نیز همینطور میباشد و ویژگی و پیوند دیگر امام حسین(ع) و انتظار این است که در هر دو قیام وجود دارد و با سختی همراه است.
عاشورا سکوی پرش تشیع
حجتالاسلام خادمیان گفت: نکته مهم این است که باید به صورت عملی، عمیق و وسیع منتظر امام زمان(عج) باشیم و علوم انسانی نیز باید عاشورایی و مهدوی شود.
وی اظهار داشت: یکی از ظرفیتهای ارزشمند تشیع که مستشرقین نیز اذعان کردهاند و کسانی که از بیرون، شیعه را مورد بررسی قرار میدهند به این شناخت رسیدهاند که شیعه، ظرفیت ارزشمندی به نام عاشورا را داراست و سکوی پرشی برای تشیع میباشد و بهترین و اثربخشترین کاری که دشمن میتواند انجام دهد، متزلزل کردن این نقطه جهش و پرش است و متزلزل کردن این موضوع، از طریق به وجود آوردن انحرافات مختلف در کارهایی از جمله در رسوم عزاداری است./822/ت301/س