۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۳
کد خبر: ۲۳۵۹۵۷
عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان تبیین کرد؛

دنبال کردن اهداف امام حسین وظایف عاشورائیان واقعی

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان با بیان این که نبود درک و فهم مردم نسبت به امام هر زمان سبب سلب توفیق درک حضور امام در جامعه می­شود، خاطرنشان کرد: اندیشه و قلم جامعه­شناسان باید امام زمان(عج) را تعریف کرده و نظریات خود را حول آن حضرت تدوین کنند.
 عزاداري محرم

حجت­الاسلام عباس خادمیان، عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره وظایف عاشورائیان در عصر غیبت اظهار داشت: وظایف عاشورائیان همان رسالتی است که امام حسین(ع) نسبت به هدف و مقصد پیام خود داشتند که آن اصلاح امت جد و تبیین مباحث و فرامین دینی و الهی است و عاشوراییان واقعی باید این هدف را دنبال کنند.  

 

وی درباره علاقه و ابراز احساسات نسبت به امام زمان(عج) گفت: باید نسبت به رسالت­ها و وظایف عاشورایی خود دقت کرده و عمق بیشتری را در نظر بگیریم؛ گر چه سطح علاقه، احساس و ارتباط نسبت به امامت ارزشمند است، اما این مسأله برای یک جامعه منتظر کافی نیست.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان افزود: ابراز احساسات کوفیان قبل از ورود امام حسین(ع) به کربلا نیز از این قبیل بود، اما آن چیزی که برای ظهور امام زمان(عج) و گسترش و اقامه دین لازم است، فهم دقیق از وظیفه، رسالت، احکام و منطق ولایت الهی است.

 

ظهور امام زمان نتیجه اطاعت از خدا

 

حجت­الاسلام خادمیان ظهور امام زمان(عج) را نتیجه اطاعت از خدا دانست و ابراز داشت: انسان با توجه به مقتضیات منطق ولایت وظیفه دارد که اطاعت از خدا، معرفت و محبت نسبت به خدا را در خود با هم آمیخته که نتیجه آن در عصر ظهور امام زمان(عج) اطاعت از آن حضرت و در غیبت ایشان نیز انتظار و فراهم کردن زمینه­های ظهور خواهد شد.

 

این کارشناس دینی به آسیب­های جامعه دینی در عصر غیبت پرداخت و گفت: یاری کردن امام در دعوت عملی از وظایف شاخص منتظران نسبت به امام زمان(عج) است و این همان وظیفه­ای بود که کوفیان باید به آن عمل می­کردند.

 

وی افزود: مهم­ترین وظیفه و رسالت منتظران در عصر غیبت این است که فهم عمیق و دقیق نسبت به این که باید منتظر فضای درخشنده و امیدوارکننده­ای به نام حکومت الهی باشیم و باید با عمل خود زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) شویم.

 

عدم درک نسبت به امام هر زمان سبب سلب توفیق درک حضور امام در جامعه

 

عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان به علت درک نکردن حضور امام زمان(عج) در جامعه اشاره و اظهار داشت: آنچه که ظهور امام عصر(عج) را به تأخیر انداخته و در روایات نیز بدان اشاره شده است و از تاریخ نیز به دست می­آید، نبود درک و فهم مردم نسبت به امام هر زمان است که سبب سلب توفیق درک حضور امام در جامعه می­شود.

 

حجت­الاسلام خادمیان افزود: وجود امام در جامعه لطف خداوند متعال است و تصرف او نیز لطف دیگری است و این تصرف به وسیله اعمال و عدم درک انسان­ها، گرفته شده است.

 

این کارشناس دینی با طرح سؤالی درباره وظایف اندیشمندان علوم انسانی نسبت به امام عصر(عج) ابراز داشت: علوم انسانی و اندیشمندان حرکت لازم و کافی را نسبت به نیاز به امام زمان(عج) نشان نداده­اند و نیاز و اضطرار نسبت به آن حضرت نیز در علوم جامعه­شناسی، روانشناسی، مدیریت و سیاست به چه مقدار مد نظر قرار گرفته است و آیا نظریه­های علوم انسانی در حول انسان کامل و نیاز به امام زمان(عج) تنظیم شده است؟

 

وی ادامه داد: رسالت­های مهم اندیشمندان و رسانه­ها در عصر غیبت این است که نشان دهند جامعه شناسی ما ابر مرد لازم خود را ندارد و اندیشه و قلم جامعه­شناسان باید امام زمان(ع) را تعریف کرده و نظریات خود را حول آن حضرت تدوین کنند؛ علوم اجتماعی و تربیتی به چه مقدار از محوریت امام زمان(ع) برخوردار است و همچنین اندیشه­های آموزش و پرورش تا چه حدی حول محور امام تمایل دارد؟

 

دانشگاه­ها دانشگاه دینی امام زمانی نیست

 

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان به کارهای انجام شده دینی در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: فعالیت­های دینی در مدارس و دانشگاه­ها صورت گرفته است و جای تشکر نیز دارد، اما این فعالیت­­ها کافی نبوده و دانشگاه­ها، دانشگاه دینی امام زمانی نیست.

 

حجت­الاسلام خادمیان به جامعه کوفه در زمان امام حسین(ع) پرداخت و خاطرنشان کرد: درد جامعه کوفه، درد سکولار تاریخی بود و کوفیان درگیر این شدند که بدون امام زمان و با عقل منهای ولایت و امامت می­توانند جامعه خود را به مقصود برسانند.

 

وی افزود: عاشورا، داستان هدایت بخش عصر انتظار است؛ درد امروز بشر این است که احساس نبود امام زمان(عج) را نمی­کند.

 

وجود پیوند وسیع بین عاشورا و مهدویت

 

این کارشناس دینی درباره پیوند عاشورا و مهدویت اظهار داشت: بین فرهنگ عاشورا و مهدویت هم در اهداف و نمایه­ها و هم در مباحث اجرایی پیوند وسیعی خورده است؛ هدف امام حسین(ع) که احیای دین جد خود و جلوگیری از انحرافات فکری و عملی امت بود، هدف امام زمان(عج) نیز همین است که جامعه را از زشتی­ و پلیدی‌ها نجات دهند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان افزود: با توجه به فرمایشات و خطبه­های امام حسین(ع) و تأکیدات آن حضرت که نسبت به نماز، ایثار، شجاعت، ولایت و اطاعت دارند، در مهدویت نیز همینطور می­باشد و ویژگی و پیوند دیگر امام حسین(ع) و انتظار این است که در هر دو قیام وجود دارد و با سختی همراه است.

 

عاشورا سکوی پرش تشیع

 

حجت­الاسلام خادمیان گفت: نکته مهم این است که باید به صورت عملی، عمیق و وسیع منتظر امام زمان(عج) باشیم و علوم انسانی نیز باید عاشورایی و مهدوی شود.

 

وی اظهار داشت: یکی از ظرفیت­های ارزشمند تشیع که مستشرقین نیز اذعان کرده­اند و کسانی که از بیرون، شیعه را مورد بررسی قرار می­دهند به این شناخت رسیده­اند که شیعه، ظرفیت ارزشمندی به نام عاشورا را داراست و سکوی پرشی برای تشیع می­باشد و بهترین و اثربخش­ترین کاری که دشمن می­تواند انجام دهد، متزلزل کردن این نقطه جهش و پرش است و متزلزل کردن این موضوع، از طریق به وجود آوردن انحرافات مختلف در کارهایی از جمله در رسوم عزاداری است./822/ت301/س

ارسال نظرات