۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۸
کد خبر: ۲۳۶۳۱۶
کارشناس مسائل عراق:

آمریکا و غرب هیچ گاه با هدف کمک به مسائل منطقه ورود نکرده اند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل عراق با تاکید بر همسویی و همگرایی کشورهای منطقه، گفت: کشورهای منطقه نیازمند ارتباط مستمر و همکاری های منطقه ای جهت ایجاد ثبات و امنیت هستند تا بتوانند از آسیب پذیری های امنیتی جلوگیری کنند.
ناصر كنعاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ناصر کنعانی کارشناس مسائل عراق چهارشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، درباره روابط بین ایران، عراق و کشورهای همسایه، تصریح کرد: تحولات سیاسی و امنیتی منطقه بسیار پیچیده و بخش عمده ای از آن متاثر از مداخلات خارجی و فرا منطقه ای است.
 
دبیر ستاد عراق در وزارت امور خارجه بیان کرد: روندی که از بیداری اسلامی شروع شد نقش ملت ها در آن برجسته بود و این اتفاق بسیار خوشایند است و نشان می دهد هرکجا نقش ملت ها برجسته باشد شاهد ثبات بیشتری در عرصه سیاسی، اجتماعی و امنیتی منطقه خواهیم بود.
 
 فتنه سوریه مهندسی معکوس بیداری اسلامی در منطقه بود
کارشناس مسائل عراق افزود: تحولات سوریه مهندسی معکوس بیداری اسلامی در منطقه بود که از ناحیه قدرت های خارجی رقم خورد و به مسائل داخل عراق متصل شد؛ با مداخله جریان های خارجی و ظهور و بروز جریان های تکفیری تحولات منطقه وارد فاز دیگری شد.
 
وی تاکید کرد: پدیده داعش در داخل سوریه در طی سال های گذشته مورد حمایت خارجی ها و برخی بازیگران منطقه ای بوده است و وقتی در سوریه دچار بن بست شدند به سمت عراق سرازیر گشتند و البته در آنجا نیز موفق نشدند.
 
کارشناس مسائل عراق با بیان این که شرایط منقطه به لحاظ سیاسی و امنیتی پیچیده است، گفت: تحرکات دیپلماتیک اخیر و تبدیل شدن تهران به کانون رایزنی ها نشان دهنده نقش برجسته ایران است.
 
رفتار ایران نسبت به مسائل منطقه مسؤولانه است
کنعانی رفتار ایران نسبت به مسائل منطقه را مسؤولانه عنوان و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران اثبات کرد در خصوص مسائل منطقه و بین المللی جزوی از راه حل و شریکی قابل اعتماد برای ملت ها و دولت ها است.
 
دبیر ستاد عراق در وزارت خارجه اضافه کرد: در شرایطی که با پیچیدگی های گسترده روبرو هستیم نگاه خارجی ها به جمهوری اسلامی ایران برجسته شده است، امروزه تنها کشورهای منطقه نیستند که در تهران در حال رایزنی هستند، حتی کشورهای اروپایی که سعی می کردند حداقل تحرکات را به سمت تهران داشته باشند با نگاه به همین نقش مؤثر ایران به تهران رجوع و هیات های مختلفی را به تهران رساندند.
 
وی تصریح کرد: ایران بخشی از راه حل در قضایای پیچیده منطقه ای است و غرب نیز به این نکته رسیده است.
 
راهپیمایی اربعین«نه» بزرگ به پدیده افراطی گری مذهبی
کنعانی شکل گیری راهپیمایی بی نظیر اربعین حسینی را نشات گرفته از اعتقادات مذهبی مردم دانست و یادآورشد: رابطه ما با عراق تاریخی است که ریشه در مذهب و دین ما دارد، حتی در دوران رژیم بعث که صدام به جمهوری اسلامی حمله کرد، ارتباطات مردمی دو کشور به قوت خود باقی بود، سقوط رژیم بعث عملا دیوارهای مصنوعی را برداشت و بحمدلله این ارتباطات به گستردگی برقرار شد.
 
وی تصریح کرد: راهپیمایی اربعین امسال معنای دیگری داشت و معطوف و منحصر به جهان تشیع نبود؛ از سویی پدیده داعش که تصنعی و ساختگی است، باعث شد که مردم بیشتر از هر ساله به این مراسم اهتمام داشته باشند و عملا در جهت زدودن آثار تندروی در منطقه حرکت کردند و «نه» بزرگی به پدیده افراطی گری دینی گفتند.
 
کنعانی در ادامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما درباره تاثیر رفت و آمدهای دیپلماتیک در ثبات سیاسی کشورهای درگیر با پدیده افراطی گری، گفت: تحولات سیاسی و اجتماعی بین المللی بهم پیوسته شده است، هر تحول فرهنگی و سیاسی در منطقه ای به راحتی می تواند در دیگر نقاط تاثیرگذار باشد.
 
دبیر ستاد عراق در وزارت خارجه کشورمان گفت: منطقه ما به لحاظ بافت فرهنگی، مشترکات دینی و تاریجی مجموعه ای به هم پیوسته است، آنچه در جغرافیای منطقه رخ داد بی تردید تاثیر گرفته از پیروزی انقلاب اسلامی است.
 
کنعانی گفت: هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند من مرزهای فرهنگی خود را می بندم، این مساله اساسا امکان پذیر نیست، تحولی که در تونس رقم خورد در کل منطقه تاثیرگذار شد و اساسا جرقه ای بود که این حرکت را ایجاد کرد.
 
کشورهای منطقه برای ایجاد ثبات و امنیت چاره ای جز همگرایی ندارند
وی با تاکید بر همسویی و همگرایی کشورهای منطقه، اظهار داشت: کشورهای منطقه نیازمند ارتباط مستمر و همکاری های منطقه ای جهت ایجاد ثبات و امنیت هستند تا بتوانند از آسیب پذیری های امنیتی جلوگیری کنند.
 
این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآورشد: ورود قدرت های غربی و آمریکا در منطقه همواره مداخله جویانه و منفعت طلبانه بوده و هیچ گاه با هدف کمک وارد نشده اند، کشورهای فرا منطقه ای در سوریه مداخله جویانه عمل کرده اند و در مساله عراق نیز زمانی شاهد اقدام آمریکایی ها بودیم که یک ماه از قضیه گذاشته بود.
 
آمریکا و غرب هیچ کار اثرگذاری برای مبارزه با داعش انجام نمی دهند
کنعانی با بیان این که آمریکا و غرب هیچ کار اثرگذاری در مبارزه با داعش انجام نمی دهد، اظهار داشت: کشورها باید با همکاری و تعامل منطقه ای بر چالش های امنیتی فائق آیند، مشورت های منطقه ای تهران و گسترش ارتباطات یکی از آن نتایج است که کشورهای منطقه پی برده اند باید برای حل مسائل باید به همکاری های منطقه ای روی آوردند.
 
کنعانی با بیان این که روابط اقتصادی و تجاری و توسعه اقتصادی در منطقه بدون حفظ امنیت و ثبات صورت نخواهد گرفت، گفت: در شرایط که منطقه در آتش درگیری ها می سوزد نمی توان از منابع سرشار به خوبی استفاده کرد.
 
دبیر ستاد عراق در وزارت خارجه بحران کاهش نفت را در اقتصاد کشورهای منطقه تاثیرگذار دانست و گفت: اساسا عبور از همین موضوع نیز امکان پذیر نخواهد بود مگر این که کشورهای منطقه مناسبات اقتصادی خود را توسعه دهند. /924/
ارسال نظرات