۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۲۳۶۵۰۵
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان:

نگرش مردم به فرهنگ وقف نیازمند اصلاح است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با اشاره به جایگاه وقف در دین اسلام و نقش سازنده فرهنگ وقف در توسعه حکومت اسلامی گفت: باید نگرش مردم نسبت به وقف تغییر کند و لازم است در این زمینه فرهنگ سازی صورت گیرد تا شاهد رشد موقوفات باشیم.
وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام‌ محمد قطبی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بعداز ظهر امروز در همایش «نگرش‌های جدید بر وقف» یکی از مسائل اساسی و کاربردی و مهم دین اسلام را فرهنگ وقف دانست و خاطرنشان کرد: وقف ظرفیت این را دارد که چرخه اقتصاد دینی را به حرکت دربیاورد که البته گسترش فرهنگ وقف نیازمند اصلاح نگرش مردم و فرهنگ سازی در زمینه وقف است.

 

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب گردش مالی حکومت‌های اسلامی را مبتنی بر باور مردم می‌دانند تصریح کرد: گسترش فرهنگ وقف می‌تواند کمک بسیاری به کشور و سازندگی کند، در بسیاری از موارد وقف تمدن ساز بوده است و حوزه های علمیه که محلی برای رشد عالمان دینی بوده است یکی از دستاوردهای وقف بوده است و در حقیقت وجود حکومت اسلامی در کشور را می‌توان نتیجه وقف دانست.

 

وی وقف در زمینه علم و دانش را جاودان و محترم توصیف کرد و افزود: وقف موجب ماندگاری واقف می‌شود امروزه در بسیاری از موقوفات شاهد هستیم که نام واقف در کاشی های بنای موقوفه به یادگار مانده است و همواره مورد تکریم و احترام قرار می‌گیرد به ویژه در زمینه علم و دانش وقف و شخص واقف جاودان می‌مانند.

 

حجت الاسلام قطبی ضمن تأکید بر لزوم ایجاد الگوی مدیریتی در حوزه وقف تصریح کرد: باید فرهنگ وقف را به خوبی تبیین نماییم ضمن اینکه لازم است راهبردها و رویکردهای توسعه و رشد وقف در کشور و نهادینه شدن فرهنگ وقف در جامعه را توسعه دهیم و در این زمینه باید علم و دانش و فناوری و کتاب را گسترش دهیم تا از این طریق شاهد رشد وقف در دستاوردهای علمی باشیم.

 

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان تفاوت‌های وقف و نذر اظهار کرد: بین وقف کردن و نذر کردن تفاوت‌های دقیق و ظریفی وجود دارد و البته گاهی می‌توان از این دو در راستای حمایت یکدیگر استفاده کرد و حتی وقف می‌تواند نوعی نذر نیز باشد.

 

حجت الاسلام قطبی با اشاره به اهمیت رشد وقف در مسائل علمی و تأثیر وقف بر پیشرفت علم و دانش گفت: مؤلفین از نوشته های خود 8 درصد سود دریافت می‌کنند که می‌توانند آن را وقف کنند و لازم است که در این زمینه به منظور گسترش علم و دانش دیدی علمی و بنیادین داشته باشیم و باید در زمینه فرهنگ وقف شاخه ای علمی را بنا کنیم تا در آینده شاهد رشد وقف با مبانی علمی باشیم./1304/پ202/ب6

ارسال نظرات