۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۲۳۷۴۲۱

رونمایی از کتاب «راز سر به مُهر»

خبرگزاری رسا ـ کتاب ‹«راز سر به مُهر» اثر حسنی محمد زاده شاعره آیینی شهرستان کاشان در مراسمی با حضور شاعران کاشان در انجمن فرهنگی ادبی سخن کاشان از آن رونمایی شد.
حسني محمد زاده

 

حسنی محمد زاده شاعره آیینی شهرستان کاشان در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب «راز سر به مُهر» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، گفت: کتاب «راز سر به مُهر» مجموعه تازه به چاپ رسیده من در حوزه شعر آئینی است که در بهار سال 93 از سوی مؤسسه نشر جمهوری در تیراژ دو هزار جلد منتشر شد و در نمایشگاه کتاب امسال عرضه شد.

 

وی با اشاره به یکی از شاخصه های این کتاب نسبت به کتاب های دیگر خود گفت: در این کتاب تلاش کردم تا شعرهای متفاوتی را در دو حوزه حماسه و همچنین  پیام  عاشورا خلق کنم، لذا احساس می کنم این کار یک تجربه تازه ای به لحاظ فرم و محتوا است.

 

محمد زاده که تاکنون پنج کتاب از آثار او چاپ و منتشر شده است در مورد کتاب های دیگر خود گفت: اولین کتاب من سال 89 با عنوان مجموعه «هنوز قلب قلم درد می کند برگرد» بود که برگزیده سیزدهمین دوره جایزه کتاب فجر شد و سه جلد کتاب نیز در سال 91 چاپ کردم؛ یکی دومین مجموعه شعر آئینی من با عنوان «خورشیدهای توأمان» است که برگزیده جایزه سال قلم زرین شد.

 

وی افزود: دو مجموعه یکی به نام «عشقهای بی حواس» و «یک مشت آسمان» که عشق های بی حواس نامزد بیست و پنجمین کتاب سال و یک مشت آسمان نامزد کتاب منتخب نمایشگاه لندن است.

 

محمد زاده یاد آورشد: دو مجموعه دیگر دارم یکی «کفش دوزک های دنیا دیده» که برگزیده کتاب انقلاب بوده که تا یک ماه آینده چاپ خواهد شد و یکی مجموعه «زیر هر واژه آتشفشان است» که تا شش ماه آینده، چاپ و منتشر می شود.

 

وی در ادامه در زمینه شعر آیینی در کشور گفت: وضعیت شعر آیینی در کشور در چهار حوزه سوگ، عرفان، حماسه و پیام است، لذا وقتی شعر شاعرانی را که در حوزه آیینی فعالیت کردند بررسی کنیم اکثراً در حوزه سوگ به زندگی اهل بیت علیهم السلام پرداخته اند و حماسه و پیام عاشورا را کمتر به گوش مخاطب رسانده اند، ضمن این که در حوزه پیام خیلی کم کاری شده است.

 

به گفته وی، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تلاش های انجام  شده و برگزاری کنگره های شعری و تشویقی که در این حوزه انجام شده آموزش های خوبی به جوان ها در این حوزه داده شده است و امروز شاهد شعرهای خوبی هستیم.

 

این شاعره جوان کاشانی گفت: من معتقدم بازهم در حوزه شعر حماسه و پیام باید بیشتر از این کار شود، در شهرستان کاشان که شهر مذهبی است و همه فعالیت ها اهل بیتی است و شاعران خوبی در این حوزه پرورش داده شده که توانسته اند خود را در کشور مطرح و معرفی کنند، باید توجه بیشتری به حوزه شعر حماسه و پیام شود.

 

محمد زاده در ادامه از محتشم کاشانی به عنوان سردمدار شعر آئینی و شعر عاشورایی نام برد و گفت: همین که محتشم نام کاشانی را به دنبال خودش دارد تشویق و انگیزه برای سرودن شعر در این حوزه توسط شاعران است که توانسته اند شعرهای خود را در  این زمینه به ثبت برسانند.

 

به گفته وی، شاعران جوان کاشانی با نوآوری هایی که داشتند از شعر محتشم پیروی نکرده اند، اما همان انگیزه ای که در آنها ایجاد شده و جرقه ای که با خواندن شعرهای محتشم در آنها ایجاد شده است مهم و تاثیر گذار است.

 

لازم به ذکر است، حسنی محمد زاده شاعره جوان شعر آیینی کاشان بیش از 150 رتبه کشوری دارد که از مهمترین آنها می توان به دو دوره برگزیده کتاب فجر، یک دوره جایزه کتاب سال قلم زرین، دو دوره نامزد دریافت جایزه بنیاد جامعه اسلامی از دانشگاه لندن و سال گذشته به عنوان شاعر برگزیده جشنواره بین المللی شعر فجر و برگزیده کتاب انقلاب و کنگره شعر جوان اشاره کرد./1307/پ202/ق

ارسال نظرات