۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۲۳۷۶۵۰
امام جمعه مرکز اسلامی هامبورگ:

شناخت امور مربوط به انسان نیازمند فهم دقیق قرآن است

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه مرکز اسلامی هامبورگ تأکید کرد: اگر تلاش شود قرآن کریم به طور دقیق فهمیده شود، بشر گمشده خود را درباره هر آنچه که مربوط به انسان است به دست خواهد آورد و در هیچ مرحله‌ای با سرگردانی مواجه نخواهد شد.
هامبورگ

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله رمضانی، خطیب جمعه و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ اظهار کرد: مرور آیات الهی نشان می‌دهد آنچه که مشترک میان همه انسانها است، جنبه فطریات انسان است که دارای چهار ویژگی خداخواهی و خدامحوری، فراحیوانی، غیر اکتسابی و در امان‌ماندن از گزند هرگونه تغییر و تبدیل است.


وی افزود: اگر این جهت مشترک در میان انسانها شکوفا شود، همه در صلح، امنیت، آرامش و آسایش زندگی خواهند کرد.


آیت‌الله رمضانی تصریح کرد: زمانی که همۀ بشر به مطلوب فطرت خود پاسخ مثبت دهند، نتیجه‌اش رشد فکری، اخلاقی و معنوی برای همه خواهد بود و جامعه بشری به مرحله‌ای از رشد و کمال می‌رسد که نسبت به همه، برخورد انسانی بر پایه ارزشهای الهی خواهد داشت.


خطیب مرکز اسلامی هامبورگ بیان کرد: سؤال مهمی که مطرح است اینست که قرآن با توجه به اینکه بیش از 1400 سال قبل نازل شده است، چگونه می‌تواند به مباحث حقوق بشر امروز پاسخ دهد؟ آیا قرآن به همه نیازهای بشر امروز درباره حقوق بشر می‌تواند پاسخ‌گو باشد؟


وی گفت: در جواب این سؤال می‌توان به این نکته اشاره کرد که وقتی سخن از حقوق بشر است، تفاوتی میان بشر دیروز و امروز و فردا وجود ندارد؛ بلکه نیازهای مشترک میان آدمیان از ابتدای خلقت تاکنون یکی است؛ مسائلی مانند رفتار انسانی با هم داشتن، ظلم و ستم به کسی نکردن، حفظ حرمت زن و مرد توسط یکدیگر، تعقل و تفکر، عدالت، برخورد صادقانه نسبت به همدیگر، برخورد اخلاقی با هم داشتن، حتی در سیاست و حکومت و اقتصاد، حفظ حقوق زن و جایگاه زن در خانواده و اجتماع و توزیع ثروت عادلانه و مانند این موارد مسائلی نیست که فقط در گذشته مورد ابتلا و نیاز جامعه بشری بوده باشد؛ بلکه همه اینها جزء مباحث و مسائل اصولی و اساسی بشریت در هر زمانی است.


قرآن کریم روشنگر هر چیزى است


امام جمعه مرکز اسلامی هامبورگ ادامه داد: به همین جهت مسلمانان معتقدند هر آنچه که مربوط به انسان و جایگاه و حقوق وی  شمرده شود، در قرآن کریم است «وَ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ء: و این کتاب را که روشنگر هر چیزى است، بر تو نازل کردیم. آیه 89 سوره نحل » در روایات نیز به این مهم اشاره شده است.



وی یادآور شد: اگر تلاش شود، قرآن کریم به طور دقیق فهمیده شود، بشر گمشده خود را درباره هر آنچه که مربوط به انسان است به دست خواهد آورد و در هیچ مرحله‌ای با حیرت و سرگردانی مواجه نخواهد شد؛ بلکه راه و مقصد و هر آنچه که مربوط به حقوق انسان می‌شود را از قرآن کریم به دست خواهد آورد و با توجه به اینکه قرآن، مسائل مربوط به انسان را در ابعاد مختلف مطرح و به نیازهای واقعی او اشاره داشته، می‌توان قوانین مورد نیاز درباره انسان را از آن به دست آورد./982/د101/ک
 

ارسال نظرات