۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۲۳۷۶۸۵

نظام سیاسی و دولت مطلوب از نگاه شهید اول در کتاب «دولت شهید»

خبرگزاری رسا ـ کتاب «دولت شهید» دیدگاه شهید اول درباره‌ نظام سیاسی و دولت از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.
کتاب «دولت شهيد»

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در جدیدترین اثر خود کتاب «دولت شهید» تألیف آقای سید محمدرضا موسویان را منتشر کرد که در آن به دیدگاه شهید اول (از علمای بزرگ شیعه در قرن هشتم هجری) درباره‌ی نظام سیاسی و دولت مطلوب پرداخته می‌شود.

 

در این بررسی، نظام سیاسی مطلوب در عصر غیبت و ولایت فقهای شیعه و دلایل آن و شرایط رئیس دولت و ساختار قدرت در آن دولت و روابط متقابل فرد و دولت که در دوران معاصر، نیاز به مطالعه‌ی آن‌ها به‌شدت احساس می‌شود، اهمیت خاصی می‌یابد.

 

این اثر بر آن است تا ضرورت موردبحث را از نگاه «شمس‌الدین بن محمد مکی عاملی» مشهور به «شهید اول» از فقها و اندیشمندان بزرگ شیعه در قرن هشتم هجری به مطالعه و بحث بگذارد و از دریچه‌ی نگاه وی به ‌ضرورت و مشروعیت دولت و نظام سیاسی بپردازد و آنگاه حکومت و دولت مطلوب این فقیه برجسته را از لابه‌لای آثارش به مخاطبان معرفی کند. این فقیه شهید، اگرچه عمر کوتاهی داشت و بدخواهان مانع از پرتوافکنی بیشتر وی به جامعه‌ی آن روز و به آیندگان شدند، با این‌همه، عمر کوتاهش ثمرات ماندگار و جاودانه‌ای به یادگار گذاشت.

 

بدین منظور، مؤلف کتاب، ابتدا به معرفی شخصیت و مقام علمی آن فقیه ارجمند و والامقام اقدام می‌کند و سپس تحولات سیاسی اجتماعی زمانه‌ی وی را مورد واکاوی قرار می‌دهد. بررسی مبانی فکری شهید و بیان جایگاه عقل و شرع و نسبتِ میان آن دو، از زاویه‌ی نگاه وی در ادامه‌ی تحقیق مورد توجه نویسنده‌ی اثر است. ضرورت حکومت و مبنای مشروعیت آن از جمله مباحث اساسی این تحقیق است که محقق، ضمن استخراج نظر شهید، دیدگاه وی را در خصوص دولت مطلوب بررسی می‌کند و آنگاه دولت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، دولت امام  علیه السلام و دولت فقیه عصر غیبت را از مصادیق دولت مطلوب برمی‌شمارد و در استدلال برای مطلوبیتِ دولت فقیه به دلایل عقلی و نقلی استناد می‌کند. بررسی مناصب فقیه شامل مناصب مالی و غیرمالی و برخی مباحث فرعی دیگر، مباحث پایانی نوشتار پیش رو را تشکیل می‌دهد.

 

کتاب «دولت شهید» در شمارگان 1000 نسخه و 100 صفحه و به قیمت 25000 ریال به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

 

لازم به ذکر است علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه این مرکز در خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران و یا با شماره تلفن‌های 66953607 و 66961536 تماس بگیرند./998/د102/ق

ارسال نظرات