۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۲۳۷۷۶۱
خبرگزاری رویترز:

پلیس های سیاه پوست آمریکا نیز از نژادپرستی همکاران خود در امان نیستند

خبرگزاری رسا ـ خشونت و نژادپرستی در آمریکا به جایی رسیده است که حتی افسران پلیس سیاه پوست نیز از رفتارهای خشن و ضد انسانی همکاران خود در امان نمانده و هنگامی که سر خدمت نیستند، به جرم رنگ پوستشان مورد ضرب و شتم و بازرسی های بی دلیل قرار می گیرند.
پليس

 

به گزارش خبرگزاری رسا، خبرگزاری رویترز نوشت: در هفته های اخیر، چند شهروند سیاه پوست غیرمسلح به دست افسران سفیدپوست پلیس آمریکا در شهرهای مختلف این کشور از جمله 'نیویورک' به قتل رسیدند که اعتراضات گسترده ای را به دنبال داشته است.

این در حالی است که افسران پلیس سیاه پوست آمریکا نیز از این رفتارها در امان نبوده اند و تبعیض نژادی نه تنها سیاه پوستان عادی که افسران سیاه پوست پلیس را نیز بی نصیب نگذاشته است.

رویترز در این گزارش با 25 افسر پلیس آمریکایی آفریقایی تبار گفت و گو کرده است که 15 تن از این مردان بازنشسته شده و 10 تن همچنان یونیفورم آبی پلیس نیویورک را به تن دارند.

تقریبا تمامی این افراد فاش کرده اند که روزهایی که سر خدمت نبوده اند و با لباس افراد عادی در شهر تردد می کردند، بارها 'قربانی' شده اند. در واقع افسران پلیس سفیدپوست آمریکا، با همکاران رنگین پوست خود که یونیفورم بر تن نداشته اند، مانند مجرمان رفتار کرده اند.

این افسران گفته اند که افسران سفیدپوست بارها هنگام رانندگی بی دلیل جلوی آنها را گرفته اند، سرشان را به خودرو کوبیده و اسلحه خود را روی صورت آنها گذاشته اند.

رویترز از قول 'دسموند بلیز' افسر سیاه پوستی که دو سال از بازنشستگی او می گذرد، افزوده است:

'یک بار وقتی در پارک ورزش می کردم، پلیس جلوی مرا گرفت و وقتی کارت شناسایی ام را نشانش دادم، رهایم کرد. اما چرا پلیس باید به کسی که لباس ورزشی پوشیده و در پارک نرمش می کند، مظنون شود؟!'

'هارولد توماس' که بعد از 30 سال خدمت به عنوان افسر دایره نیروی ویژه پلیس نیویورک بازنشسته شده، یکی دیگر از قربانیان رفتار نژادپرستانه و خشن پلیس نیویورک است. وی در این خصوص به رویترز گفت:

'یک شب وقتی از مهمانی بازمی گشتم، دو افسر سفیدپوست بی هیچ دلیلی جلوی مرا گرفتند. سرم را به کاپوت خودروی خودم کوبیدند، مرا روی زمین انداختند و به دست هایم دستبند زدند. اگر من سفیدپوست بودم چنین اتفاقی نمیفتاد.'

به نوشته رویترز، پلیس شهر نیویورک و اتحادیه افسران پلیس این شهر از هر گونه اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده اند.

اواخر تابستان سال جاری، پلیس نیویورک به یک دستفروش سیاه پوست به نام 'اریک گارنر' مظنون شد و هنگامی که وی را برای بازجویی دستگیر کرد آن قدر گلوی او را فشار داد که باعث مرگ این شهروند شد. این در حالی است که بر اساس قانون، ماموران پلیس این شهر حق ندارند برای آرام کردن مظنونین به گلو و ناحیه تنفسی آنها فشار وارد کنند. اما پلیس نیویورک همچنان از این روش استفاده می کند.

گزارش های رسمی حاکی از این است که از سال 2000 میلادی تاکنون، تعداد شکایت هایی که چنین رفتار خشنی را از افسران آبی پوش نیویورک گزارش کرده اند، 214 درصد افزایش داشته است./982/د102/ک

منبع: ایرنا

 

ارسال نظرات