۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۲۳۸۳۵۲
آیت‌الله جوادی آملی:

امروز تنها لاشه علم در غرب وجود دارد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفت: امروز در غرب تنها لاشه علم وجود دارد و نه حقیقت و روح علم، علمی که به ما نیاموزد در دنیای دیگر چه خبر است و به ما نفهماند ما ابدی هستیم، برای انسان کارآمد نیست، بلکه تنها یک ابزار است و نتیجه ای جز جنگ های جهانی و گالیله سوزی و قرآن سوزی به ارمغان نخواهد آورد که در غرب شاهد آن بودیم و هستیم.
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرگزاری رسا، جمعی از اساتید و محصلین مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر (عج) با حضور در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ضمن اقامه نماز ظهر و عصر به امامت معظم له از محضر ایشان بهره مند شدند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی در سخنان خود به تبیین اهمیت مسئله انسان شناسی در نگاه اسلام پرداخت و گفت: محور اصلی همه علوم انسانی و دیگر شاخه های علم، انسان است و ما باید بدانیم تا انسان را نشناسیم در این علوم کارآمد نیستیم.

 

وی ادامه داد: خداوند انسان را به عنوان خلیفه خود آفریده است و به او درس کرامت داده است، خداوند فرمود من انسان را کریم خلق کردم چرا که خلیفه خداوند کریم ،لاجرم باید کریم باشد.و همه علوم باید به حوزه کرامت راه پیدا کنند.

 

مفسر برجسته قرآن کریم بیان داشت: عالمان ما باید بدانند که انسان تنها یک موجود ناطق ،آنگونه که در تعاریف غربی ها از انسان آمده است، نیست ؛ بلکه از منظر قرآن، انسان حی متاله است. این نکته ای است که عالمان ما باید بفهمند، باور کنند، طبق آن عمل کنند و آن را منتشر کنند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: انسان چون خلیفة الله است برای او مرگ تنها به منزله یک پل به سوی ابدیت است، در نتیجه انسان در مصاف با مرگ نمی پوسد بلکه از پوست به در می آید و تا ابد زنده خواهد بود، لذا تنها علومی برای انسان کارآمد و مفید است که ابدی و نامیرا باشد.

 

وی در آسیب شناسی نگاه اومانیستی به انسان در غرب عنوان کرد: اومانیست ها که مرگ را پایان انسان می دانند متوجه این مطلب نیستند که اگر انسان با مرگ نابود می شود پس نمی تواند اصالت داشته باشد. غربی ها همین نگرش غلط را به علم نیز دارند ، لذا امروز در غرب تنها لاشه علم وجود دارد و نه حقیقت و روح علم، علمی که به ما نیاموزد در دنیای دیگر چه خبر است و به ما نفهماند ما ابدی هستیم، برای انسان کارآمد نیست، بلکه تنها یک ابزار است و نتیجه ای جز جنگ های جهانی و گالیله سوزی و قرآن سوزی به ارمغان نخواهد آورد که در غرب شاهد آن بودیم و هستیم.

 

مفسر برجسته قرآن کریم گفت: علم حقیقی آن است که انسان را با گوهر وجودی او آشنا سازد ، بر عالمان و دانشمندان ما لازم است علوم را بر اساس جهان بینی اسلامی و آموزه های قرآن و عترت، بازسازی و هماهنگ کنند و در حقیقت آن علوم را به علوم همیشه زنده تبدیل کنند./993/د102/ج

ارسال نظرات