۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۲۳۹۰۰۰
موسسه واشنگتن:

خلاء قدرت در ریاض شیعیان عربستان را به حرکت در می آورد

خبرگزاری رسا ـ اندیشکده آمریکایی 'موسسه واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک' نوشت که بستری شدن پادشاه عربستان در بیمارستان حکایت از وخامت حال او دارد و بحران جانشینی و خلاء قدرت در ریاض مشکلاتی از جمله در ارتباط با شیعیان عربستان ایجاد می کند.
عربستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه اینترنتی موسسه واشنگتن، در مقاله ای به قلم 'سیمون هندرسون' مدیر برنامه سیاست های انرژی و خلیج فارس موسسه واشنگتن نوشت: مرگ یا از کارافتادگی ملک عبدالله پادشاه عربستان موجب وخیم تر شدن تنش ها در درون خاندان سلطنتی بر سر جانشینی او خواهد شد.

اعلام رسمی انتقال عبدالله به یکی از بیمارستان های ریاض برای برخی بررسی های پزشکی حکایت از نگرانی های جدی درباره وضعیت سلامتی او دارد زیرا این پادشاه 91 ساله تجهیزات پزشکی بسیار خوبی در کاخ های خود دارد.

از لحاظ نظری جانشین او باید برادر ناتنی اش شاهزاده سلمان 78 ساله باشد. هر چند که سلمان دیدارهای علنی زیادی برگزار می کند اما مغز او آشکارا تحت تاثیر بیماری 'زوال عقل' قرار دارد.

'ملاقات کنندگان او گزارش داده اند که سلمان پس از چند دقیقه گفت وگو انسجام حرکات و سخنانش را از دست می دهد. در این حال حضور او در انظار به بلندپروازی اش برای رسیدن به مقام پادشاهی یا به احتمال بیشتر به خواست نزدیکانش برای شاه شدن او نسبت داده می شود.'

رقابت ها در خاندان سعود چنان است که ملک عبدالله قادر به کنار گذاشتن سلمان نبوده است٬ هر چند ماه گذشته یکی دیگر از برادران ناتنی اش به نام 'مقرن' را به سمت معاونت ولیعهدی منصوب کرد. مقرن جوان ترین پسر بازمانده از ملک عبدالعزیز موسوم به ابن سعود بنیانگذار عربستان سعودی است.

ایجاد خلاء قدرت در ریاض در پی مرگ یا طولانی شدن بستری پادشاه عربستان به دلیل اهمیت این کشور به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان، موجب نگرانی در پایتخت های جهانی خواهد شد. این در حالی است که عربستان اخیرا تلاش کرده تا سهم بازار را حفظ کند و شاید تولید نفت از طریق شکاف صخره ها (نفت شیل) در آمریکا را مختل سازد و به همین دلیل اقدام زیادی برای توقف روند کاهش قیمت نفت انجام نداده است.

سایر حوزه های نگران کننده شامل تاثیر موضع رهبری عربستان بر کشورهای عربی به خصوص در زمینه برخورد با گروه داعش است.

همچنین مشکلات و ناآرامی در میان فعالان شیعه عربستان یکی از نگرانی های دائمی است که خلاء قدرت در ریاض موجب تشدید این ناآرامی ها خواهد شد.

موسسه واشنگتن در ادامه مدعی شد که فعالان شیعه عربستان تحت نفوذ ایران قرار دارند./982/د102/ک

منبع: ایرنا

ارسال نظرات