۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۰
کد خبر: ۲۳۹۶۳۲

شرح دعای پانزدهم صحیفه سجادیه از سوی حجت‌الاسلام حاج علی اکبری

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حاج علی اکبری بیماری خواسته یا نا خواسته برای هر انسانی پیش می آید اما مهم این است که انسان بیماری را به عنوان مکمل حالت سلامتی بپندارد و مایه رشد انسان بداند.
درس اخلاق حجة السلام حاج علي اکبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری، مسؤول مرکز رسیدگی به امور مساجد در سلسله جلسات تفسیر صحیفه سجادیه که دوشنبه شب در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار شد، با اشاره به دعای پانزدهم صحیفه سجادیه گفت: زندگی انسان باید برای سه محور برنامه ریزی شود تا بتواند خود را به کمال برساند اول اینکه قدر سرزندگی و نشاط و سلامت را بداند، دوم اینکه بهره استفاده از نعمت‌های الهی اعطا شده به خود را قدر شناس باشد و سوم اینکه قدر قوت در اطاعت الهی را بشناسد.

 

وی در ادامه شرح این دعا گفت: امام سجاد(ع) از خداوند می پرسد که پروردگارا من شکرگزار کدام‌یک از نعمت‌های تو باشم نعمت سلامتی یا نعمت مریضی؟ چرا که هر کدام فوایدی را در بر دارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان فراز دیگری از دعای امام سجاد بیان داشت: دقیقا تفاوت بین جهان بینی ماتریالیستی و مادی با جهان بینی توحیدی در همین نکته از دعا مطرح گشته چرا که یکی بیماری را نقمت و عذاب برای خود می پندارد و یکی آن را سبب شکر و ثنا می بیند.

 

حجت‌الاسلام حاج علی اکبری در ادامه افزود: بیماری خواسته یا نا خواسته برای هر انسانی پیش می آید اما مهم این است که انسان بیماری را به عنوان مکمل حالت سلامتی بپندارد و مایه رشد انسان بداند.

 

وی با اشاره به فراز بعدی این دعا به وجود فواید بیماری برای انسان پرداخت و گفت: بیماری به علت پاک ساختن انسان موجب تطهیر او می شود و بار سنگین گناه را برای انسان کم می کند. افزون بر آن بیماری موجب بیداری و مهیا شدن انسان برای توبه می شود و در نهایت انسان را با شست‌وشوی کامل آماده برای پرواز می‌کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، در پایان با اشاره به چندین حدیث در باب بیماری بیان داشت: هر دو مامور کاتب اعمال در هنگام بیماری انسان مومن در حال نوشتن تمام عبادات خیر به نحو کامل و تام است چون فرد مومن هم با درد مریضی صبور است و هم زبان شکایت نمی گشاید که موجب مقام صبر جمیل می‌شود و هم در بستر بیماری شکر گزار است که موجب کسب مقام رضای الهی می شود./9660/پ203/ب4

ارسال نظرات