۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۲۳۹۷۳۴
مدیر کل پژوهش دفتر تبلیغات خراسان رضوی:

عرفان زبان مشترک آدمیان در همه ادوار تاریخ است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این که عرفان زبان مشترک آدمیان در همه ادوار تاریخ به ویژه امروز است، گفت: عرفان می تواند جدی ترین چالش قرن بیستم یعنی خلأ معنوی و فرهنگی را پر کند.
عرفان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدعلی باقرزاده، دبیر اجرایی اولین همایش بین المللی میراث مشترک ایران و عراق با اشاره این که برگزاری پیش نشست های همایش از سال گذشته آغاز شده است، گفت: مجمع ذخایر اسلامی و موسسه تاریخ علوم و فرهنگ، این سلسله همایش های مشترک را در سال گذشته با کشور هندوستان در هشت محور اصلی انجام دادند که 40 جلد کتاب و 6 جلد مقاله چاپ شد و نیز تجربه های مفیدی به دست آمد.
 
چاپ 70 جلد کتاب در همایش میراث مشترک ایران و عراق
دبیر اجرایی همایش برگزاری جلسات با اساتید مختلف داخلی و خارجی را مطرح کرد و افزود: این جلسات در کتابخانه ملی، کتابخانه و موزه ملک، دانشگاه یزد، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی در حوزه غیر حوزوی و نیز پژوهش هلی حوزه قم، پژوهشکده حج و زیارت و دایره المعارف مرحوم بجنوردی برگزار شد و از سوی آنها حمایت شدیم. همچنین برای اینکه از پتانسیل های کشورهای دیگر نیز استفاده کنیم سفری نیز به استانبول داشته ایم.
 
باقرزاده محورهای اصلی همایش را هشت محور معرفی و تصریح کرد: این محورها شامل: مطالعات ادیان، فلسفه و عرفان؛ مطالعات تاریخی و فرهنگی، اسناد؛ مطالعات ادبی و زبان شناسی؛ مطالعات باستان شناسی؛ مطالعات نسخه شناسی و کتاب شناسی؛ مطالعات هنری و نمایشی؛ مطالعات معماری و مطالعات علوم و فنون، پزشکی می شوند.
 
وی اظهار کرد: برای اجرای این هشت محور، در هر رشته ای پنل های تخصصی ایجاد کردیم  و نیز تا کنون 500 مقاله به دست ما رسیده است. در همه این رشته ها، جهت جمع آوری مطالب و مدیریت آن به دلیل حجم گسترده مقالات از اساتید مجرب مربط به آن ها استفاده می شود.
 
دبیر اجرایی همایش به مجموع 70 کتاب مصوب در همایش اشاره کرد و ادامه داد: قابلیت این همایش، شناخت داشته های کشور در حوزه ی مشترکات ایران و عراق است. کتاب های زیادی  در داخل و نیز در عراق کشف شده و بدست آمده است.
 
باقرزاده این نشست را دهمین پیش نشست همایش برای اطلاع رسانی دانست و گفت: برای اجرای همایش با کمترین کاستی، 30پیش نشست برنامه ریزی شده است.  یکی از آن ها پیش نشستی است که در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی با موضوع خراسان و عراق در این هفته خواهیم داشت.
 
همایش میراث مشترک ایران و عراق گامی درجهت حفظ و انتقال آثار فاخر به نسل های آتی است
در ادامه این نشست علیزاده، استاد دانشگاه به آثار فراوان آیت الله اشکوری و اینکه  به شیخ آقا بزرگ معرف بوده و حامی اینگونه همایش ها است اشاره کرد و افزود: مؤسسه ذخایر و مؤسسه تاریخ علم و فرهنگ نیز از حامیان این همایش هستند.
 
علیزاده ادامه داد: کار روی میراث مشترک باعث ایجاد آثار ایرانی بسیار متعددی می شود. اگر در این زمینه ها تلاشی صورت نگیرد، آثار فاخر و با عظمتی که دانسته یا ناآگاهانه به تدریج  یا به صورت یک باره(داعش و تکفیری) محو شده است به نسل آتی منتقل نمی شود و فاجعه های بزرگتری را ایجاد خواهد کرد.
 
استاد دانشگاه به عرفان آیت الله قاضی اشاره و تصریح کرد: این عرفان به هیچ وجه عرفان  صوفیه نیست اما از دستاوردهای علمی آن ها استفاده شده و با عرفان اهل بیت(ع) و قرآن  منطبق می شود بنابراین نسبتی با اصطلاحات صوفیه ندارد وخود یک عرفان ویژه، مستقل، عمیق و جامع است که ثمرات ارزشمندی می تواند داشته باشد.
 
عرفان زبان مشترک آدمیان در همه ادوار تاریخ به ویژه امروز است
در ادامه این نشست علیرضا واسعی، مدیر کل  پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به این که ایران قابل تفکیک از اسلام نیست، افزود: اسلام و به خصوص ایران با وجود برخورداری از میراث فرهنگی تمدنی عظیم، به دلیل دشمنی بیگانگان و برخی دشمنان داخلی، همواره مظلوم واقع شده است و این همایش گام مهمی در رفع این مظلومیت محسوب می شود.
 
مدیر کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این که عرفان زبان مشترک آدمیان در همه ادوار تاریخ به ویژه امروز است، تصریح کرد: بعد از قرن بیستم یکی از جدی ترین چالش ها مقوله  خلأمعنوی و فرهنگی بوده است که با عرفان می توان این خلأ را پر کرد تا  زندگی را معنا دار کند.
 
واسعی ادامه داد: عرفان اسلامی قوی ترین و پاسخگوترین عرفانی،  که دنیای امروز تشنه آن است ولی تا حدی نادیده گرفته شده است./844/پ201/ب5
ارسال نظرات