۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۲۳۹۷۸۶
در جلسه نقد سریال پرده‌نشین مطرح شد؛

تخصصی بودن مهم‌ترین مشکل فیلم‌سازی در فضای حوزه

خبرگزاری رسا ـ کارگردان فیلم پرده‌نشین تخصصی بودن را مهم‌ترین مشکل فیلم‌سازی در فضای حوزه عنوان کرد و گفت: مسأله‌ای که سبب ترس فیلم‌سازان برای ورود در فضای حوزه علمیه می‌شود، تخصصی بودن حوزه است و این امر درام داستان را نیز با مشکل مواجه می‌کند.
سريال پرده نشين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلسه نقد و بررسی سریال پرده نشین، بعدازظهر سه‌شنبه با حضور کارگردان، تهیه کننده، نویسنده و مشاور مذهبی این مجموعه در سالن همایش سفیران هدایت قم برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش، درابتدا مجری این جلسه با تقدیر از عوامل این مجموعه تلویزیونی گفت: خوشبختانه روند رو به رشدی در پرداختن مجموعه های سینمایی و تلویزیونی به مسائل حوزه های علمیه مشاهده می شود، برتری این مجموعه نسبت به دیگر مجموعه های مشابه، نزدیکی حوادث آن به واقع است.

 

مهدی شیرزاد، نویسنده سریال پرده نشین در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چرا در این مجموعه تنها یک درس و یک استاد نشان داده شده است در حالی که این مسأله می تواند غنای علمی حوزه های علمیه را زیر سؤال ببرد اظهار داشت: گاهی ضرورت داستان اشکالاتی را تحمیل می کند که باید آن را اجرا کرد، آوردن کلاس ها و اساتید گوناگون مستلزم طراحی داستان بیشتر بود که سبب طولانی شدن عرضی داستان و خستگی مخاطب می شد، البته فرض در داستان این بود که اساتید و کلاس هایی وجود دارد اما نشان داده نمی شود.

 

بهروز شعیبی، کارگردان این مجموعه در این باره ابراز داشت: مسأله ای که سبب ترس فیلم سازان برای ورود در فضای حوزه علمیه می شود، تخصصی بودن حوزه های علمیه است که این امر سبب مشکل در درام داستان شده است.

 

وی ادامه داد: جذابیت روحانیت به دلیل ابعاد یک روحانی در جامعه است، یک طلبه در سال های تحصیل به یک شخصیت اجتماعی، مذهبی، علمی و احتمالا سیاسی تبدیل می شود، این مسأله در هیچ تخصص دیگری فراگیر نیست، حوزویان باید اجازه دهند که فیلم سازان از بخش های جذاب روحانیت استفاده کنند.

 

شعیبی به ضرورت خدشه دار نکردن حوزه علمیه از سوی فیلم سازان اشاره کرد و افزود: فیلم سازان با رعایت این امر می توانند بخش هایی که از نظر آنان جذاب است را در مجموعه های خود استفاده کنند.

 

وی در پاسخ به انتقادی مبنی بر این که عوامل این مجموعه می توانستند بدون استفاده طلاب در اصل داستان از حضور آنها در پس زمینه مجموعه استفاده کنند عنوان کرد: اگرچه این حوزه علمیه در شهرستان کوچکی به نام گلشن آباد فعالیت می کرد، تعداد مناسبی از بازیگران به عنوان طلبه در پس زمینه این مجموعه حضور داشتند؛ بازیگران نقش اصلی این مجموعه قبل از شروع کار در قم حضور پیدا کردند و با فضای طلاب آشنا شدند.

 

اسدی زاده، کارشناس و مشاور مذهبی سریال پرده نشین در جواب به نقدی مبنی بر این که به چه دلیل دیالوگ های در مجموعه، به ویژه دیالوگ های طلاب حالت مصنوعی و ساختگی داشت خاطر نشان کرد: این مجموعه را باید از دیدگاه مردم نگاه کرد، طلاب بخش کمی از مخاطبان این سریال را تشکیل می دهند، بسیاری از طلاب نیز از فضای این مجموعه راضی بودند، اگر به سمتی برویم که هدف راضی کردن روحانیت باشد، طبیعتا مردم ناراضی می شوند.

 

کارگردان پرده نشین در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چرا حوزه علمیه نشان داده شده در سریال با واقعیت متفاوت بود یادآور شد: ما در این سریال قصد مستندسازی تخصصی درباره حوزه های علمیه را نداشتیم، بلکه هدف، قصه گویی از جذابیت های جامعه روحانیت و ارائه سبک زندگی درست به مردم بود، اگر رویکردی مستند وار پیگیری می شد، به یقین این مجموعه همانند دیگر مجموعه های ساخته شده خنثی به شمار می رفت.

 

وی ادامه داد: اصل در این گونه مسائل جذابیت سازی برای مخاطب بدون آسیب رساندن به نظام حوزه است، در این مجموعه سعی کردیم که از شعار زدگی در روحانیت جلوگیری شود.

 

در ادامه این جلسه نقد و بررسی یکی از طلاب حاضر به ضرورت جامع نگری و انتخاب درست بازیگران در مجموعه های دینی اشاره کرد و گفت: متأسفانه در این مجموعه از افرادی استفاده شده است که مردم را به یاد فضاهای طنز می اندازد، چگونه چنین افرادی می توانند به عنوان یک روحانی الگو معرفی شوند، آسیب شناسی استفاده از این گونه بازیگران باید در نظر گرفته شود.

 

شعیبی در جواب این نقد اظهار داشت: در فیلم های دینی باید استعداد و توانایی بازیگر اصل قرار داده شود و توجه به محبوبیت بازیگر نیز از مسائل مهم است، چرا باید از ظرفیت های بالای بازیگران در مسیر مجموعه های دینی استفاده نشود.

 

تهیه کننده این مجموعه ابراز داشت: باورپذیری این سریال به اندازه ای بالا بود که برخی مردم از آقای آییش طلب استخاره و پاسخ به سؤالات شرعی می کردند، اگر مردم این فیلم را باور نمی کردند این مسأله پیش نمی آمد.

 

وی در پاسخ به رابطه آقازاده در فیلم و یکی از آقازاده‌های شناخته شده کشور، گفت: شخصیت‌های فیلم را هم می توان بر بسیاری از افراد منطبق کرد و هم به وسیله تمایز های موجود در فیلم قابیلت نقض نیز وجود دارد؛ بنابراین نمی توان شخصیت این مجموعه را بر فرد خاصی منطبق ساخت، مسأله این همانی از سوی یک روزنامه اینترنتی و به صورت نادرست مطرح شده است، این شبهه به دلیل همزمانی پخش این مجموعه با مسائل شخص مورد نظر پیش آمده است./1323/پ201/ی

ارسال نظرات