بسیاری از اهل سنت اصل مهدویت را پذیرفتهاند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدعلی تسخیری، رییس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب، امروز همایش ملی نقد اعتزال نو به چگونگی پیدایش مذهب معتزله در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: این مذهب دارای قاعده و احکام منضبط اسلامی است و این مذهب در میان اهل سنت به عقلانیت و حکمت اسلامی روی آورده است.
آیت الله تسخیری بیان کرد: سیدمرتضی در کتاب امالی از معتزلیان زمانش تعریف کرده است و روایاتی از علمای این مذهب نقل میکند؛ در کتاب خلاف شیخ طوسی از شخصیتهای بزرگ شافعی تعریف کرده است و سیدمرتضی، شیخ طوسی را امام شافعی معرفی کرده است زیرا اطلاعات بسیاری از احکام و اصول مذهب شافعیه داشته است.
رییس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب گفت: بسیاری از علمای اهل سنت از عاشقان اهلبیت(ع) بودند و ابوحنیفه به سبب دفاع از امام صادق(ع) کشته شد و مالک شاگرد مخصوص ایشان بود و علمای شیعه روایاتی که مالک نقل کرده را سند صحیح میدانند زیرا وی فرد راستگو و مورد اطمینان امام صادق(ع) بوده است.
وی به بیان اصول و عقاید مذهب معتزله پرداخت و گفت: اصول و عقاید این مذهب شامل توحید، صفات الهی، وعده و وعید، منزل و بین منزلتین، امر به معروف و نهی از منکر می شود.
آیت الله تسخیری بیان کرد: معتزله اعتقاد به امر به معروف و نهی از منکر قلبی ندارد؛ بلکه اعتقاد دارد که با جهاد و شمشیر امر به معروف را در جامعه ترویج کرد و همین عقیده را خوارج در این باب دارند و ریشه مذهب تکفیری و داعشی برای قتلعام از همین مسأله است.
رییس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اظهار داشت: اعتزال نو احکام عقلی نقدهای بسیاری به معتزله قدیم دارد و این نقد را به معتزله وارد میکنند که فقط به احکام عقلی توجه کرده است و احساسات و وجدانیات را برای به دست آوردن احکام اسلامی را فراموش کردهاند و اعتقاد مسأله امر به معروف سبب بدنامی مذهب معتزله شده است.
وی افزود: در زمان متوکل و مأمون عقاید معتزله در جهان اسلام گسترش یافت و مأموران حکومتی به تفتیش عقاید مردم میپرداختند و بسیاری از مردم که مذهبی معتزله نداشتند را به قتل میرساندند.
رییس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب ابراز کرد: مکتب اعتزال بر عقلانیت بنا شده است و انگیزه مکتب اعتزال نو دفاع از دین در برابر تفکرات غربی است و برخی از اندیشمندان آن تفکرهای سکولاری و مارکسیستی را دنبال میکنند.
آیت الله تسخیر بیان کرد: اهل سنت و مذهب تشیع اصل مهدویت پذیرفتهاند ولی علمای اعتزال نو وجود امام زمان(عج) را قبول ندارند و احادیث در موضوع مهدویت و انتظار را رد میکنند.
رییس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب بیان کرد: افرادی همچون سروش و شبستری را نمیتوان جزء مکتب اعتزال نو نامید؛ زیرا این مکتب در مخصوص اهل سنت است، ولی اینها روشنفکرانی در مذهب تشیع هستند.
وی افزود: مکتب تشیع بر عقلانیت بنا شده است و احکام الهی اسلامی را با مبنای عقلی استنباط میکند؛ بنابراین کسانی مکتب اعتزال نو را دنبال میکنند به مذهب تشیع نگاه ویژهای دارند و بسیاری از اندیشمندان فکری آن به مذهب تشیع روی آوردهاند.
آیت الله تسخیری بیان کرد: بررسی و نقد تفکرات ادیان و مذاهب مختلف دینی و جدید در حوزههای علمیه گسترش پیدا کند تا بتوانیم از طریق مشترکات دینی و مذهبی مکتب تشیع را در جهان گسترش دهیم./998/پ202/ف