۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۲۴۰۷۰۹
آیت‎الله جوادی آملی:

حیف است مقام مبلغ بودن دین به چیز دیگری فروخته شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به این‎که علما در سمت انبیا هستند به گونه‎ای که فرشتگان به کار ایشان استدلال می‎کنند، از آنان خواست قدردان نعمت تبلیغ دین باشند و تبلیغ دین اسلام را نعمتی الهی بدانند.
 آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی امروز در درس خارج تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار میشود در ادامه تفسیر آیات پایانی سوره مبارکه زمر با اشاره به اینکه در آیات پایانی بحث معاد مطرح است، گفت: جریان قیامت که شیء عظیم است نه تنها از نظر عملی عظیم است، بلکه از نظر علمی عظیم است، از پیامبر(ص) درباره قیامت میپرسیدند گویی که خود پیامبر(ص) از آن خبر دارد، خدا فرمود جریان قیامت بارش بر آسمانها و زمین سنگین میآید، این چنین نیست که مسأله ساعت قیامت یک چیزی جدای از شما باشد، بار سنگین قیامت را انسان هم نمیتواند بکشد، امانتی است که انسان را هم فرومیبرد.

وی افزود: زمین و آسمان نیز در صحنه قیامت دگرگون میشود، آسمان یک سلسله آسمانهای نجومی و مادی است که با علم طبیعی قابل اکتشاف است، یک آسمان غیبی است که فرمود درهای آسمان به روی کفار باز نیست، این آسمان ظاهری که مورد رفت و آمد کفار است، کدام آسمان است که درهای آن بر روی کفار باز نیست؟ همان آسمانی که رزق ما در آن است، آن آسمانی که محل استجابت دعا است، این آسمانی که در صحنه قیامت زیر و رو میشود هم آسمان ظاهر و هم آسمان باطن را شامل میشود، بنابراین چیزی نمیماند که تبدیل به چیز دیگری نشود.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه تبدیل مادی که کار آسانی است، ادامه داد: اما این که در روایات آمده است که این زمین تبدیل میشود به زمینی که در آن گناه نشده است این از چه سنخی است؟ بررسی این مسائل علمی کار آسانی نیست، در روایت است که مردم به گونهای محشور میشوند که مردم وی را میشناسند و میگویند فلانی است، حتی اگر به صورت حیوان باشد او شناخته شده است، اینها فورا از قبر برمیخیزند و به سوی جایگاهایشان میروند آیا این زمین تبدیل شده است یا تبدیل نشده است یا زمین تبدیل شده است به زمینی که در آن گناه نشده است؟ اینها مسائل مشکلی است.

وی با اشاره به آیه «وَوُفِّیَتْ کُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ وَهُوَ أَعْلَمُ بِمَا یَفْعَلُونَ» ابراز کرد: یک عده وقتی وارد قیامت میشوند خواب هستند، برای همین هم میگویند ما یک روز یا یک نصف روز در برزخ بودیم، کسانی هستند که بیدار وارد برزخ میشوند، ما در قیامت بسیاری را احضار میکنیم اما آنها که بیدار هستند مستثنی هستند، مخلصون کسانی هستند که بیدار و آگاه هستند و میدانند از کجا به کجا میروند و از دنیا به صحنه قیامت میروند، در روایات هم هست که برخی میدانند چه کسی به تشییعشان میآید، با خبر هستند، تشییع کار آسانی نیست، شایسته نیست انسان در حال تشییع حرف بزند، کراهت سلام در تشییع به دلیل سنگینی آن است.

بسیاری از دقائق قرآن بر ما پوشیده است

حضرت آیتالله جوادی آملی ابراز کرد: پیامبر(ص) فرمود «الناس نیام اذا ماتوا انتبهوا» خیلیها خیال میکنند چیزی دارند اما در هنگام مرگ میفهمند که دستشان خالی است، خواب میبینند که مقام و منزلتی دارند و بیدار که میشوند میبینند خبری نیست، این همه آیتالله و این همه عظمی که به من بستند چه شد؟ همان طور که آدم خوابیده چیزهای بسیاری را خواب میبیند و وقتی یبدار شد میبیند که دستش خالی است، این گونه است، غالب مردم اینگونهاند و هنگام احتضار میفهمند که دستشان خالی است، اینها گوشهای از مسائل قیامت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به غفلت ارواح ابراز کرد: غفلت برای موجودات مجرد وجود ندارد، اما موجود مجرد هویتش محدود است، علم و شهود و ذکرش محدود است، ماورای قلمرو هویتش علم ندارد، تنها مجردی که غفلت و سهو و نسیانش محال است خداوند است برای اینکه هویتش و علمش که عین هویت اوست نامتناهی است، غفلت موجودات محدود در ماورای محدوده هویتشان است، فرشتگان نیز همین طور است، در پایان سوره مبارکه نمل در آیات مربوط به قیامت فرمود  «وَتَرَى الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِیَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ صُنْعَ اللَّهِ الَّذِی أَتْقَنَ کُلَّ شَیْءٍ إِنَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَفْعَلُونَ» سیاق این آیات درباره قیامت است.

مفسر برجسته قرآن کریم اظهار کرد: علامه طباطبایی درباره این آیه فرموده است که این در عین حالی که جامد است به سمت سراب میرود، یک چیز دیگری دارد ظهور میکند، نور دیگری ظهور میکند، «وَسُیِّرَتِ الْجِبَالُ فَکَانَتْ سَرَابًا»، منظور آیه سوره نمل اگر در دنیا باشد که صدرالمتألهین این را به حرکت جوهری تعبیر کردهاند درست است اما با سیاق آیات سازگار نیست، اما اگر درباره قیامت باشد همه میبینند که کوهها متلاشی میشود، کوهها که جامد نیست، همه این متلاشی شدن کوهها را میبینند، این جا یک پرسش پیش میآید، این است که میگویند که وقتی حضرت ظهور کرد میگویند قرآن تفسیر نشده است، امام زمان(عج) طرزی قرآن را معنا میکند گویی که بکر است.

وی خاطرنشان کرد: این علامه طباطبایی این رسالهها را در دوران کمسنی نوشته است و گفته است این را در جایی نگفتهایم، این رسالههای اولی ایشان قبل از تعلیقاتشان بر اسفار بسیار قوی است، برخی مراجع از اساتید ما از علامه طباطبایی را انسان کامل گفتند، برای اینکه گفتند ما اساتیدشان را میشناسیم و این حرفها از آن خودشان است، چه گونه ایشان بحث در آیه سوره نمل را حل میکند.

علما و مبلغان در سمت پیامبران هستند

حضرت آیتالله جوادی آملی با قرائت آیه «وَسِیقَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِلَى جَهَنَّمَ زُمَرًا حَتَّى إِذَا جَاؤُوهَا فُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا أَلَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِّنکُمْ یَتْلُونَ عَلَیْکُمْ آیَاتِ رَبِّکُمْ وَیُنذِرُونَکُمْ لِقَاء یَوْمِکُمْ هَذَا قَالُوا بَلَى وَلَکِنْ حَقَّتْ کَلِمَةُ الْعَذَابِ عَلَى الْکَافِرِینَ»، گفت: افراد که در قیامت میآیند و حساب و کتابشان مشخص میشوند دو گروه میشوند، آنان که کفر ورزیدند فرشتگان آنها را از پشت سر هی میکند، آنها را گروه گروه میکنند و به طرف جهنم میروند، فرشتگان هم آنان را هی میکنند، هم در جهنم آنان را سرزنش میکنند و به آنها میگوید آیا برای شما انبیا نیامدند؟ چرا با این وضع آمدید؟ این جا منظور از رسل تنها رسول بلاواسطه نیست، بلکه رسل معالواسطه هم هست، برای اینکه اکثری مردم کسانی نیستند که با انبیا ارتباط برقرار کنند، حتی در زمان پیامبر(ص) این گونه نبود، شاگردان و صحابه حضرت و مبلغان بودند و به شهرها و روستاهای مختلف میرفتند.

وی ابراز کرد: اگر کسی دوزخی شد فرشتگان میگویند مگر عالم آن مسجد و حسینیه این حرفها را زد نشنیدی، بنابراین علما باید قدردان این نعمت الهی یعنی علم و مبلغ بودن باشند، کار آنان به گونهای است که فرشتگان در روز قیامت به کار آنان استشهاد میکنند، در زمان خود ائمه(ع) هم این طور نبود که اهلبیت(ع) به روستا بروند یا به اقصی نقاط شهر بروند، مگر شاگردان انبیا، مگر علما، مگر وعاظ این حرفها را به شما نگفتند، این کم مقامی نیست که انسان کاری بکند، سخنی بگوید منبری برود، کتابی بنویسد که فرشتگان به این گفتار و کتاب و رفتار استدلال بکنند، منظور تنها پیامبر(ص) نیست.

تفاوت بهشت و جهنم

مفسر برجسته قرآن بیان کرد: علما حرف انبیا را میزنند، «وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنفِرُواْ کَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»، این همان سمت انبیا و ائمه(ع) است که عالمان دین دارند و حیف است انسان این را به چیز دیگری بفروشد، دیگر نمیتوانند انکار کنند این مطلب را، میگویند ما کفر ورزیدیم و انکار کردیم و به این مقام رسیدیم، البته آنان که استحقاق خلود دارند، خالد هستند اما آنان که در مکث طویل هستند در این مرحله قرار میگیرند، برخی کالانعام هستند و فرشتگان آنان را هی میکنند. «قِیلَ ادْخُلُوا أَبْوَابَ جَهَنَّمَ خَالِدِینَ فِیهَا فَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَکَبِّرِینَ».

وی با قرائت آیه «وَسِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا حَتَّى إِذَا جَاؤُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِینَ»، ادامه داد: برای انسانهای باتقوا قضیه فرق میکند، برخی فرشتگان افراد با تقوا را بدرقه میکنند، آنان گروه گروه میآیند و وقتی وارد بهشت شدند و درهای بهشت به روی آنها باز شد به آنان سلام عرض میکنند و میگویند خوش آمدید، در جهنم تهدید و توهین است و امثال ذلک و این جا تکریم و پذیرایی است، بعد میگویند خداوند به وعدهاش عمل کرد و ما زمین را کسب نکردیم، بلکه به ارث بردیم، «وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی صَدَقَنَا وَعْدَهُ وَأَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَیْثُ نَشَاء فَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِینَ»./914/پ201/ج

ارسال نظرات