۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۲۴۰۸۰۴
استادحوزه علمیه قم:

دین مداری راه پیشرفت و توسعه زندگی مسلمانان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که مسلمانان با تقیلد کورارانه از غرب مسیر پیشرفت را طی کردند اما گرفتار آفت های مختلفی شدند، گفت: اسلام و دین مداری راهکار پیشرفت و توسعه زندگی مسلمانان است.
حجت الاسلام والمسلمين خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شب گذشته در برنامه شب های آسمانی، تکیه بر عقل گرایی خود بنیاد و عرفان های نو ظهور را راهکار خروج غرب از بن بست های بحران معنویت ندانست و گفت: اسلام در مواجه با مدرنیته نکات مثبت آن را استخراج کرده اما با اندیشه های سکولار و حذف خدا از زندگی مردم موافق نیست.

 

وی تصریح کرد: عقل گرایی خود بنیاد و طرح آن در غرب در مقابل کلیسا به این نکته بر می گشت که کلیسا به صورت کلی عقل گرایی را تعطیل کرده و از مردم می خواست بدون هیچ فکری تنها بر مبنای معرفت ایمانی به زندگی خود ادامه دهند که این موضوع موجب شد جامعه شهری غرب در مقابل کلیسا قیام کرده و برای همیشه عقل گرایی خود بنیاد را محور زندگی خود قرار دهند.

 

این استاد حوزه با بیان این که در کلیسای قرون وسطا خدا در زندگی مردم هیچ نقشی نداشت، افزود: با وجود این که بشر غربی قرن بیستم از نبود معنویت در زندگی خود رنج می برد ولی به دلیل ترس از بازگشت اندیشه های معرفتی و ایمانی کلیسا و به عقب راندن کامل عقل از زندگی بشر هرگز حاضر به وارد کردن دین به حیطه زندگی اجتماعی بشر نیست و می خواهد بحران معنویت را با کمک مکاتب عرفانی نو ظهور حل کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین خسرو پناه با اشاره به این که در اسلام نه تنها استفاده از عقل مورد تأکید قرار گرفته بلکه عقل چراغ راه زندگی بشر معرفی شده است، اظهار داشت: اگر فرد در کنار عقل به دستورات دین عمل کند به طور یقین در مسیر سعادت و کمال قرار خواهد گرفت.

 

وی با بیان این که متأسفانه مسلمانان با تقیلد کورارانه از غرب مسیر پیشرفت را طی کردند اما گرفتار آفت های مختلفی شدند، گفت: اندیشمندان مسلمان علت عقب ماندگی جوامع اسلامی را در تقلید نکردن از غرب می دانستند در حالی که علت اصلی عقب ماندگی جوامع اسلامی در تقلید نکردن از غرب نیست بلکه به این علت است که جوامع اسلامی به درستی به دستورات اسلام عمل نکرده اند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز کرد: برای این که مانند جوامع غربی دچار بحران معنویت نشویم باید تمامی دستورات دین را در کنار استفاده از عقل به کار بندیم تا بتوانیم ضمن پیشرفت از آفت های جوامع غربی و افتادن در دام نهیلیسم و پوچ گرایی در امان باشیم.

 

این کارشناس رسانه ملی یادآور شد: اسلام و دین مداری راهکار پیشرفت و توسعه زندگی مسلمانان است بنابراین مسلمانان باید اختلافات را کنار گذاشته و بر مبنای وحدت برای توسعه جوامع خود تلاش کنند تا بتوانند به اندیشه امت نمونه و واحده اسلامی که در قرآن تبیین شده است دست پیدا کنیم./837/پ202/ی

ارسال نظرات