۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۲۴۱۳۴۲

چاپ دوازدهم «نقشمایه‌های ایرانی» در بازار کتاب

خبرگزاری رسا ـ چاپ دوازدهم کتاب «نقشمایه‌های ایرانی» از سوی انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.
کتاب «نقشمايه‌هاي ايراني»

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  انتشارات سروش، چاپ دوازدهم کتاب «نقشمایه های ایرانی» اثر مسعود تذهیبی و فریده شهبازی با ترجمه و ویراستاری امیرجلال الدین اعلم از سوی انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.

 

نقشمایه، مایه اصلی و بارز در هر اثر هنری است. نقشمایه ها عناصر یا ترکیبی از عناصر بصری اند که در ترکیب بندی(کمپوزیسیون)ها تکرار می شوند و در بیان هنرمند برجستگی و ویژگی دارند. نقشمایه نه به معنای جزئی از کل بلکه به معنای از کل به جزء رسیدن است؛ جرئی که تمام صفات و خصوصیات کل را دارد.

 

در این کتاب تلاش بر آن بوده تا در حد امکان گوشه ای از دقت و توجّه هنرمندان ایرانی در دوره های مختلف تاریخی بازسازی و سامان دهی شود، و سعی آنان در ساده کردن مفاهیم والا، و حاصل ذوق و هنر و سلیقة آنان در شکل های ساده و پرمایه مسجّل شود.

 

با مطالعه هزاران نقش که متاسفانه در ادوار مختلف به دلایل گوناگون دچار ضایعات و درهم ریختگی های متعدد شده اند، تعدادی بازسازی، دوباره سازی و یا عیناً آورده شده است.

 

این کتاب با توجه به تاریخ ترسیم نقش و نگارها و رعایت تقدم و تأخر زمانی در سه بخش موضوعی نقشمایه های تزئینی با فرم بسته، نقشمایه های ملهم از جانداران، و نقشمایه های تزئینیِ گسترش پذیر، طبقه بندی شده اند.

 

در تهیه و تنظیم کتاب حاضر سعی بر آن شده تا حد امکان هر یک از نقشمایه های ترسیم شده با ذکر منبع و مأخذ موثق بیاید و در ترسیم دوباره آنها اصل امانتداری و برابری با اصل رعایت شود.

 

چاپ دوازدهم کتاب «نقشمایه های ایرانی» با شمارگان دو هزار نسخه در 102 صفحه مصور به قیمت 50000 ریال از سوی انتشارات سروش  منتشر شده است./998/د102/ق

ارسال نظرات