۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۲۴۲۲۵۵

کتاب «مثل ها و حکمت ها» به چاپ سوم رسید

خبرگزاری رسا ـ کتاب «مثل ها و حکمت ها» با هدف بررسی و معرفی شاعران قرن سوم تا یازدهم برای سومین بار از سوی انتشارات سروش منتشر شد.
کتاب «مثل‌ها و حکمت‌ها»

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از انتشارات سروش، کتاب «مثل ها و حکمت ها» تالیف رحیم عفیفی با هدف بررسی و معرفی شاعران قرن سوم تا یازدهم برای سومین بار از سوی انتشارات سروش منتشر شد.

 

کتاب حاضر قطره‌ای از دریای پهناور فرهنگ، زبان و ادبیات فارسی است که گویندگان و شاعران فارسی گوی، در مدت نُه قرن به گونه مثل، پند و اندرز و سخنان حکمت آمیز، در آثار خود به کار برده اند و امروزه با کم و بیش دگرگونی، همچنان به کار می رود.

 

بهره گیری و به کار بردن مَثَل و یا حکمت در گفتار، چون به مقتضای موقع و مقام باشد، کلام را دلنشین می سازد و در شنونده تاثیر شگرفی می گذارد و چنانچه در شعر به کار رفته باشد و مورد استفاده قرار گیرد تاثیر آن دو چندان است. بررسی آثار و نوشته های بزرگان ادب فارسی از زمانهای پیش نمودار این نکته است که آوردن شاهد شعری به گونه مثال برای تایید مطلب و دلنشین ساختن و استواری و رسایی کلام به کار رفته است.

 

این کتاب شامل مثلها و حکمتها و سخنان اصطلاحی در آثار شاعران قرن سوم تا یازدهم هجری است. این مثلها و حکمتها، از میان قصاید، غزلیات قطعات، رباعی ها و مثنوی های شاعران انتخاب شده و چنین به نظر می رسد که به خاطر سپردن آنها می تواند الهام بخش ذهن خلاق صاحبان ذوق و اندیشه وران گردد، و با پدید آوردن مثلهای تازه متناسب با وضع زندگی اجتماعی زمانزبان شیرین و پرورده فارسی را که بزرگ ترین گنجینه مردم ایران و مایه سرفرازی هر ایرانی آزاده است، بیش از پیش رونق و گسترش دهد.

 

در این کتاب همچنین برای هر یک از شاهدهای شعری عنوانی (مدخلی) متناسب با مَثَل یا سخن حکمت آمیز و یا سخن اصطلاحی آورده شده است.

 

چاپ سوم کتاب «مثل ها و حکمت ها» در 900 صفحه با قیمت 35000 تومان از سوی انتشارات سروش منتشر شده است./998/د102/ق

ارسال نظرات