۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۲۴۲۸۱۸
آیت‎الله جوادی آملی:

سرچشمه ایجاد داعش انکار غدیر و اشعری‎گری است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به این‎که برای انکار غدیر و ترویج سقیفه باید دست علی(ع) و دست عقل را می‎بستند، اشعری‎گری را عامل ایجاد گروه تروریستی داعش خواند و گفت: آن‎ها 150 راوی جعل کردند دیگر چه انتظار دارید داعشی تربیت نشود.
آيت الله عبدالله جوادي آملي

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی امروز یکشنبه در مسجد اعظم در جمع علما، فضلا و روحانیان به ادامه تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه غافر پرداخت و گفت: قبل از قرآن معنای وحی و نبوت و ولایت و حجت و اینها مشخص نبود، قرآن سطح فرهنگ را بالا برد و مردم را با این معارف آشنا کرد، فرمود حاملان عرش برای افراد با ایمان دعا میکنند.

وی با اشاره به آیه «الَّذِینَ یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَیُؤْمِنُونَ بِهِ وَیَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا وَسِعْتَ کُلَّ شَیْءٍ رَّحْمَةً وَعِلْمًا فَاغْفِرْ لِلَّذِینَ تَابُوا وَاتَّبَعُوا سَبِیلَکَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِیمِ» افزود: کسانی که عرش را حمل میکنند، مشخص نکرد، اما در پایان سوره مبارکه زمر معلوم کرد و فرمود فرشتگان الهی گرداگرد عرش میگردند و اینها بر اساس سوره صافات «مدبرات» هستند.

مفسر برجسته قرآن کریم اظهار کرد: این فرشتگان نه حرفی را بدون اجازه خداوند میزنند و بدون دستور او کار نمیکنند، اگر فرشتگان این چنین هستند، در آیه محل بحث کسانی که در زمین هستند همان اهل ایمان هستند، ملائکه برای کسانی که در زمین هستند، استغفار میکنند بر اساس سوره شوری و اینها همان اهل ایمان هستند.

وی بیان کرد: عرش در مقام فرمانروایی است، مقام تدبیر مراتبی دارد، مجریان که منتظر صدور دستور هستند فرشتگان هستند، حاملان هم گروه خاصی از فرشتگان هستند که در آیات هستند که هشت نفر عرش خداوند را در روز قیامت حمل میکنند، در جریان مرگ نیز حضرت عزراییل برای قبض روح هر کسی نمیآید، بلکه آن مأموران و مجریان برای قبض روح افراد میآیند.

حضرت آیتالله جوادی آملی ابراز کرد: عزراییل(ع) و جبراییل(ع) هم زیرمجموعههای بسیاری دارد، کسی را بخواهد احیا بکند خداوند متعال به واسطه اسرافیل(ع) انجام میدهد، یا بخواهد فردی را عالم کند به وسیل حضرت جبراییل(ع) انجام میدهد که آنان به وسیله زیرمجموعههای خود یا خودشان انجام میکنند، عزراییل مجری امر مرگ است یا اسرافیل مجری امر احیا است.

وی بیان کرد: رحمت عامه در جهنم هم هست، یک عده افراد باایمان هستند که فرشتگان برای آنان طلب مغفرت میکنند، یک عده کفار هستند که ملائکه آنان را لعن میکنند، کفار و منافق در برابر دین صفآرایی کردند، اینان چه استحقاقی دارند که فرشتگان برای آنان طلب مغفرت کنند، آنان که ضعف فکری دارند و دسترسی ندارند بر اساس آیات پایانی سوره مبارکه توبه «مرجون لأمر الله» هستند.

راز فرشتهخویی افراد باایمان

نویسنده کتاب مفاتیحالحیات با اشاره به اینکه فرشتگان حاملان عرش و حافین حول العرش تسبیح و تحمید خداوند را میگوید، اظهار کرد: البته هر موجودی تسبیح و تحمید خداوند را میگوید به قدر معرفت خود، زیرا او موجدی نیازمند است و باید این نیاز را با کسی رفع کنند که خود نیاز نداشته باشد، هرگز فرشتهها نمیگویند که اگر فلانی نبود مشکل من حل نمیشد.

وی ادامه داد: هرگز یک فرد باایمان واقعی نمیگوید اگر فلان کس نبود مشکل من حل نمیشد، یا اول خداوند دوم فلان کس و فرشتهها هرگز این چنین کاری نمیکنند، همیشه تسبیحشان با تحمید همراه است، به کسی مراجعه میکنند که بتوانند مشکل خودشان را رفع کند و پس از حل مشکل او را تحمید میگویند، کسی را تسبیح میگویند که حاجت نداشته باشد.

حضرت آیتالله جوادی آملی ابراز کرد: افراد با ایمان به ذات اقدس اله ایمان دارند و نه تنها مشکل خودشان را حل میکنند بلکه مشکل دیگران را حل میکنند، همین که کسی در نمازشب برمیخیزد و برای دیگران دعا میکند، فرشتهخو است و در روز هم کارش برکت چهل نفر را دارد.

وی با تأکید بر اینکه تفسیر المیزان ذیل آیه محل بحث حرفهای دقیق امامیه را دارد، خاطرنشان کرد: اینکه فرشتگان دعا میکنند افراد باایمان را بیامرزد خداوند که خلف وعده نمیکند پس این دعا برای چیست؟ آنکه اشعری است میگوید خداوند هر کاری بکند حسن است، اینها اگر بخواهند غدیر را ببندند و سقیفه را بازکنند باید جامعه را خلع سلاح کنند و عقل را از جامعه بگیرند.

با بستن دست عقل چه انتظاری هست داعشی تربیت نشود

مفسر برجسته قرآن کریم در تبیین مکتب اشعری ابراز کرد: این انکار حسن و قبح یک کار عادی نبود، دست کلام و اصول و عقلانیت جامعه را بستند، دست سیاست عقلی و اجتماعی را بستند، عقل حسن و قبح را ادراک نمیکند، پس باید چه کرد؟ باید به شرع مراجعه کرد و شرع هم به دست همین اشعریها است، آنها برای ترویج سقیفه و انکار غدیر 150 نفر را روایتگر و گزارشکننده جعل کردند.

وی گفت: آنها نه تنها دست علی را بستند، بلکه دست عقل را هم بستند، هر کسی را خواستند بالا ببرند، بردند و هرکسی را خواستند پایین ببرند، بردند، مرحوم علامه امینی میگوید هر فضیلتی که برای امام علی(ع) ذکر شده یک فضیلت برای خلیفه اول و دوم نیز آمده است، آنها 150 راوی جعل کردند دیگر چه انتظار دارید داعشی تربیت نشود.

حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: عقل را باید آن عاقل محض و عقل محض باز کند، معتزله هم در برابر دست عقل را چنان باز کردند که سخن از تفویض و یجب علی الله و یمتنع علی الله درآمد، میگویند بر خداوند واجب است که فرد باایمان را به بهشت ببرد یا بر خداوند حرام است که ظالم را به بهشت ببرد، خداوند را تحت قانون درآوردن یک شرک مرموز است، هیچ قانونی برخداوند حاکم نیست، برای او رساله عملیه بنویسیم.

وی گفت: گفتند عقل میفهمد که خداوند این کار را باید بکند و نباید این کار را بکند، این بخش از المیزان را حتما مراجعه کنید، امامیه در اینجا گفت که ما یقین داریم خداوند باایمان را به بهشت میبرد، نه اینکه باید به بهشت ببرد، هیچ چیزی بر خداوند واجب و حاکم نیست و ظلم یقینا از خداوند صادر نمیشود، ما یقین داریم که ذات اقدس اله ظلم نمیکند نه اینکه باید ظلم نکند.

شیعه از عقل در مدار بندگی استفاده کرد

نویسنده کتاب مفاتیحالحیات با اشاره به اینکه امامیه دست عقل را به نحو مطلوب باز کردند، ابراز کرد: عقل را در محور بندگی و خضوع باز کردند و معلوم شد که عقل حسن و قبح را میفهمد و این همه در مدار بندگی است، پس بر خداوند واجب نیست که کسی را به بهشت ببرد، بلکه فرشتگان دعا میکنند که خدایا از فیض خودت این فرد را به بهشت ببر.

وی با اشاره به آیه «رَبَّنَا وَأَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِی وَعَدتَّهُم وَمَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّیَّاتِهِمْ إِنَّکَ أَنتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿8﴾»، اظهار کرد: فرشتگان میگویند بر تو واجب نیست که آنان را به بهشت ببری، اما بردن به بهشت از تو صادر میشود، خداوندا آن رحمت واسعهات را شامل حال اینان بکن، بیش از آنکه در سوره مبارکه طور به آنان وعده دادهای که ما فرزندان آنان را در قیامت گرد هم میآوریم به علاقه ماکان تا یک محفل خانوادگی باشد اما سخن از ازواج و «من صلح من ابائهم» نیست.

حضرت آیتالله جوادی آملی افزود: عزت و حکمت از آن توست و تو مقتدرانه کار را انجام میدهی، «وَقِهِمُ السَّیِّئَاتِ وَمَن تَقِ السَّیِّئَاتِ یَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمْتَهُ وَذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ ﴿9﴾»، اینها را از سیئات حفظ کن، اگر منظور در دنیا باشد معناش مشخص است، اما سخن از قیامت و بهشت است، سیئه گاه به معنای معصیت است و گاه به معنای جهنم و عذاب است.

وی با اشاره به آیه «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا یُنَادَوْنَ لَمَقْتُ اللَّهِ أَکْبَرُ مِن مَّقْتِکُمْ أَنفُسَکُمْ إِذْ تُدْعَوْنَ إِلَى الْإِیمَانِ فَتَکْفُرُونَ ﴿10﴾» خاطرنشان کرد: اینان که کار خیر نکردند، دور هستند و از راه دور به آنان ندا داده میشود، شما خودتان را سرزنش میکنید و نمیتوانید خودتان را بکشید، زیرا مرگی در کار نیست، دوزخیان از مالک دوزخ میخواهند که مرگ را بر ما حاکم کن اما مرگی در کار نیست./914/پ201/ج

ارسال نظرات