۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰
کد خبر: ۲۴۲۸۶۵
در کارگاه هم اندیشی اساتید دانشگاه شهید چمراه عنوان شد؛

فرزندان امانت خداوند هستند/ هرکسی صلاحیت پدر یا مادر شدن را ندارد

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر و محقق فعال در زمینه تربیت اسلامی با بیان این که اسلام فرزندآوری را مشروط به کسب صلاحیت والدین دانسته عنوان کرد: کسی می تواند پدر یا مادر شود که صلاحیت و لیاقت اداره فرزند را به عنوان امانت الهی داشته باشد.
تربيت اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، علی قائمی، استاد دانشگاه و مؤلف بیش از 200 عنوان کتاب در حوزه تربیت اسلامی در کارگاه هم اندیشی اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز با عنوان «فرزندآوری و تربیت فرزندان در عصر جدید» که روز گذشته برگزار شد، با بیان این که جایگاه پدری و مادری جایگاه مسؤولیت پذیری است، عنوان کرد: اسلام ازدواج را مجاز دانسته اما فرزندآوری مشروط است.
فرزندان امانت خداوند هستند/ هرکسی صلاحیت پدر یا مادر شدن را ندارد
وی ادامه داد: خداوند متعال در جریان رشد انسان را به بلوغ می‎رساند و از نشانه های آن حس خواهندگی و طلب است پس انسان در این مرحله مجوز ازدواج را دریافت می‎کند، اما فرزندآوری مشروط است؛ کسی می تواند پدر یا مادر شود که صلاحیت و لیاقت اداره فرزند را به عنوان امانت الهی داشته باشد.
قائمی با بیان این‎که این تصور که هر مردی پدر و یا هر زنی مادر شود نادرست است، عنوان کرد: انسان ها ملک و از آن خداوند هستند؛ بنابراین فرزند امانت خدا است و کسی که لایق امانت داری نیست حق فرزند آوری ندارد.
این استاد حوزه تربیت اسلامی در ادامه توجه به دو نکته و اصل را بسیار با اهمیت عنوان کرد و گفت: نخست این‎که هرکس وظیفه دارد، متعهد و مسؤول است که راه و رسم این امانت داری را بیاموزد و دیگر این‎که اسلام اصرار دارد افراد پس از ازدواج صلاحیت های لازم را به دست بیاورند و نسبت به زا و ولد اقدام کنند.
کسی که در عین توانایی بچه دار نشود، هلاک است
قائمی با بیان این‎که از نگاه قرآنی سه گونه مرگ وجود دارد اظهار کرد: یک مرگ طبیعی است که برای همه وجود دارد و راه فراری از آن وجو ندارد؛ دیگر مرگ شهادت است که مقدس و مرگ افتخارآمیز است، اما گونه دیگر مرگ منفی که از آن به هلاک تعبیر می شود و به تعبیر قرآن کسی که می تواند بچه دار شود و نشود هلاک است.
این استاد دانشگاه افزود: بر این اساس است که در عین اینکه فرزندآوری مشروط است اما باید صلاحیت های لازم را به دست آورد و صاحب فرزند شد.
این پژوهشگر کمترین تعداد ممکن در اسلام را دو فرزند خواند و گفت: امروز علم ثابت کرده است وجود فرزند از بسیاری آسیب های اجتماعی جلوگیری می کند.
تربیت فرزندان از صد سال پیش از ازدواج/ پدران و مادران در برابر نسل ها مسؤول هستند
وی در ادامه به موضوع تربیت فرزندان پرداخت و گفت: افلاطون آغاز تربیت فرزندان را از یکصد سال پیش از ازدواج می داند و می گوید که بسیاری از امراضی که شما پایه می گذارید تا چند نسل باقی می ماند و شما در برابر آن مسؤول هستید.
این نویسنده حوزه تربیت اسلامی به بیان 4 ویژگی که از طریق نطفه به فرزند سرایت می کند پرداخت و عنوان کرد: ویژگی نخست نوعیت است، این ویژگی مربوط به ژن ها می شود و گاهی ژن معیوب سبب تفاوت در نوعیت می شود؛ ویژگی دوم که در سایه نطفه سرایت می کند جنبه های فیزیولوژیک همچون ساختار قلب و حرارت بدن است.
قائمی با بیان این که برخی از بیماری ها همچون بیماری قند، ریزش مو و شب ادراری نیز از طریق نطفه سرایت می کند، افزود: ویژگی چهارم که از این طریق به فرزند منتقل می شود جنبه های استعدادی و هوش است، بدین صورت که فرزندان دارای معدلی از هوش پدر و مادر خود هستند.
این استاد دانشگاه با تأکید بر این که علم ثابت کرده است هوش از طریق نطفه منتقل می شود، تصریح کرد: اسلام 1400 سال پیش فرمود در ازدواج عقل، هوش و خرد طرف مقابل را مورد آزمایش قرار دهید.
والدین، معلم و گروه معاشران عوامل تربیت کننده کودکان
قائمی با بیان این که امروز تنها والدین نیستند که فرزندان خود را تربیت می کنند، گفت: امروز تربیت کنندگان بسیاری وجود دارند که نقش عمده را در این زمینه خانواده، معلم و گروه معاشران و دوستان ایفا می کنند.
وی با بیان این که در ایران نسبت به غرب خانواده در تربیت نقش پررنگ تری دارد، عنوان کرد: پس از خانواده نقش معلم، فکر و نظر او در تربیت تأثیرگزار است و در دوران بلوغ بیشترین تأثیرگزاری از سوی گروه معاشران و دوستان است.
این استاد حوزه تربیت اسلامی از مشکلات مسیر تربیت فرزندان را واقعیات جامعه عنوان کرد و گفت: واقعیات جامعه شامل واقعیت فرهنگی، واقعیت اجتماعی، واقعیت اقتصادی و واقعیت سیاسی است که در جامعه مذهبی واقعیت مذهبی نیز به آن اضافه می شود.
قائمی افزود: در مسأله واقعیت مذهبی باید دانست مذهب چیست و شامل چه چیز می شود، بیشتر مردم بر این باورند که دین یعنی نماز، روزه و حج، در حالی که این‎ها تنها یک بخش محدود از دین است.
وی با بیان این‎که نسل ما نسلی مستضعف است، ادامه داد: استضعاف در زبان قرآن به معنای فقر نیست و به معنای ضعف در فکر است.
این پژوهشگر عرصه تربیت اسلامی ضعف در فکر را مشکل بشر امروز خواند و گفت: نسل ما از این بابت مستضعف است.
این استاد دانشگاه در ادامه با بیان حدیثی به بررسی پاسخ این پرسش که چه باید کرد تا فرزند صالح داشته باشیم پرداخت و گفت: امام صادق(ع) می فرمایند که «محال است تا روز انقراض بشر جامعه بشری با مشکلی روبرو شود و ما آن‎را نگفته باشیم».
این نویسنده حوزه تربیت اسلامی افزود: 110 جلد بحارالانوار که در هر جلد هزارها حدیث موجود است، کافی در 10 جلد و ده ها جلد تفسیر قرآن منابعی است که در اختیار ما است و باید مراجعه شود.
قائمی مشکلات پیش روی والدین در تربیت فرزندان را برشمرد و اظهار کرد: جهل پدر و مادر از مشکلاتی است که نسلی را فاسد می کند؛ عدم آگاهی از فلسفه زندگی که شامل چیستی و چرایی یک مسأله است، آداب و رسوم و تعریف اشتباهی از هنر، مشکلات تربیتی است که با آن روبرو هستیم.
وی در پایان با طرح این پرسش که باید چه کرد تا در مسیر تربیت نسلی صالح موفق باشیم، گفت: تا زمانی که وحدت فکری و عملی در جامعه پدید نیاید نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد؛ بنابراین هیچ راهی وجود ندارد جز این‎که مرجع تقلید، رادیو و تلویزیون، دولت، مجلس و همه دستگاه ها در یک راستا گام بردارند و عمل کنند./9462/پ201/ب2
ارسال نظرات