۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۴
کد خبر: ۲۴۳۲۸۸
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان:

مرحوم مشفق کاشانی با عشق به اهل بیت در تاریخ معرفت و انسانیت ماندگار شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: مرحوم مشفق کاشانی شخصیتی است که خود را به امام حسین نزدیک کرد و با ذوق شعری که خدا به او داده بود توانست خود را وقف امام حسین و ائمه معصومین کند و در تاریخ معرفت و انسانیت ماندگار شود.
حجت الاسلام محمد قطبي مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، حجت الاسلام محمد قطبی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان سه شنبه شب در مراسم هفتمین روز درگذشت مشفق کاشانی در مسجد صادقیه کاشان گفت: افراد زیادی هستند که ذوق شعری و ادب دارند اما از میان آنها برخی از آنها از جمله مشفق کاشانی‌ خود را به امام حسین(ع) سرچشمه حیات بشری  متصل کردند و جاوید شدند.

 

وی افزود: هر چه چقدر انسان بتواند خود را به  امام حسین(ع) و ائمه معصومین(ع) نزدیک تر کند و از این سرچشمه بهره بگیرد خودش را به حیات واقعی نزدیک تر کرده است.

 

حجت الاسلام قطبی با اشاره به این که شعر هم یکی از قالب هایی است که انسان می تواند خودش را از این طریق به سرچشمه حیات جاوید نزدیک کند افزود: مرحوم استاد مشفق با آن ذوق و ادبی و مهارتی که در غزل در سبک هندی و در سبک عراقی داشت خودش را به این سرچشمه حیات  نزدیک کرد.

 

وی افزود: استاد مشفق کاشانی خود را به عنوان شاعر امام حسین، شاعر ولایی و شاعرائمه معصومین به این سر چشمه حیات نزدیک کرد و در تاریخ حیات زنده خواهد بود و زنده خواهد ماند و به نوعی بقای حیات خودش را از این سرچشمه هستی دریافت کرد.

 

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در ادامه اظهار امیدواری کرد، همه شعرا این التجاء را داشته باشند و از این سرچشمه حیات بهره بگیرند و زنده بمانند در طول تاریخ جاویدان باشند.

 

حجت الاسلام قطبی افزود: خداوند رحمت کند همه کسانی را که در این مسیر حرکت کردند و شاه بیت های عظیم مذهبی را آفریدند تاکه من شما در این جلسات با خواندن اشعار آنها به ائمه اطهار و ساحت قدسی ائمه معصومین التجاء پیدا می کنیم.

 

وی از مرحوم مشفق کاشانی به عنوان، ادیب، سخنور با ذوق و با معرفت و در عین حال مردمی همراه با خلوص نیت و عشق و علاقه نسبت به این شعر و غزل نام برد و یاد آورشد: غزل های زیبا و پرمغز این بزرگ مرد، هم روان است و هم معرفت بخش است و هم با صلابت است.

 

علی مشربی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان نیز در این مراسم از شهرستان کاشان به عنوان پایتخت شهر آئینی کشور و از استاد مشفق کاشانی به عنوان سلطان شهرآئینی کشور نام برد و افزود: مشفق کاشانی برای خیلی ها گمنام بود و در این بیت شعر که می گوید ‹‹ بر حاشیه برگ شقایق بنویسید، گل تاب فشار در و دیوار را ندارد ›› این شعر میلیون ها بار در کشور توسط مداحان خوانده شده و نوشته شده اما در دنباله این شعر نام مشفق کاشانی نوشته نشده است که این ارزش شعر مشفق است.

 

وی افزود: یکی از ویژگی های شعر مشفق کاشانی در این است که وقتی اشعار او را که در عین سادگی اما پر مغز و معنا است وقتی قرائت می شود انسان به وجد می آید.

 

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان یادآورشد: برای داشتن شاعران گرانقدری مانند مشفق کاشانی شاید قرن ها زمان نیاز باشد تا شاعری مانند مشفق پا بر عرصه هستی بگذارد.

 

شایان ذکراست، مراسم هفتمین روز مشفق کاشانی توسط فرمانداری ویژه کاشان با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان و دیگر نهادها و دستگاههای شهرستان و با حضور آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان، خانواده مشفق کاشانی و مسؤولان شهرستان، شعرا، ادبا و هنرمندان شهرستان کاشان در مسجد صادقیه این شهرستان برگزارشد./1307/پ202/ب6

ارسال نظرات