۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۲۴۳۳۱۶
مدیرعامل انتشارات سروش؛

فعالیت در حوزه کودک و نوجوان سرمایه‌گذاری بلندمدت است

خبرگزاری رسا ـ مدیرعامل انتشارات سروش در مراسم رونمایی از ۱۸ عنوان کتاب کودک و نوجوان انتشارات سروش گفت: فعالیت در حوزه کودک و نوجوان سرمایه‌گذاری بلندمدت است.
مهدي فضائلي، مديرعامل انتشارات سروش

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از انتشارات سروش، مراسم رونمایی از 18 عنوان کتاب کودک و نوجوان انتشارات سروش با حضور مهدی فضائلی، مدیرعامل انتشارات سروش، جمعی از هنرمندان، نویسندگان، مترجمان و تصویرگران کتاب کودک در ترنجستان بهشت برگزار شد.

 

مدیر عامل انتشارات سروش در این مراسم گفت: انتشارات سروش اگرچه به عنوان ناشر تخصصی حوزه کودک و نوجوان در این سال‌ها شناخته نشده اما سالیان بسیاری است که هم در عرصه کتاب و هم در عرصه نشریات کودک و نوجوان فعالیت جدی داشته است.

 

مهدی فضائلی افزود: قریب به 400 عنوان اثر در حوزه کودک و نوجوان توسط انتشارات سروش وارد بازار نشر شده است، هرچند در سالیان گذشته به دلیل شرایطی که انتشارات داشت این رقم افول کرده بود اما خوشبختانه با همت همکاران و فعالیت خوب نویسندگان، مترجمان و تصویرگران طی چندسال اخیر موفق شدیم این رویکرد را تقویت کرده و گام‌های مؤثری در این حوزه برداریم.

 

وی افزود: انتشارات سروش طی سال جاری بیش از 30 عنوان کتاب کودک و نوجوان چاپ اول را منتشر کرده است که از این تعداد 4 عنوان پیش از این رونمایی شده، 18 عنوان امروز و مابقی تا قبل از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران منتشر و رونمایی خواهند شد.

 

فضائلی تأکید کرد: البته به اعتقاد من انتشار 31 عنوان کتاب چاپ اول در حوزه کودک در شرایطی که بیش از 60 درصد ناشران حوزه کودک و نوجوان ما هیچ گونه فعالیتی نداشتند و متجاوز از 700 ناشر که به عنوان ناشر فعال محسوب می‌شوند، تنها توانسته‌اند یک تا 3 کتاب منتشر کنند؛ موفقیتی قابل توجه برای انتشارات سروش است و نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی در این زمینه جدی است.

 

مدیر عامل انتشارات سروش همچنین از انتشار 60 عنوان کتاب چاپ اول در طول سال 93 توسط این انتشارات خبر داد و گفت: انتشارات سروش مجموعاً 60 عنوان کتاب چاپ اول را تا مقطع نمایشگاه بین المللی کتاب سال آینده وارد بازار نشر خواهد کرد که 31 عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان و مابقی در حوزه کتاب‌های بزرگ‌سال و جدی است که این عدد هم قابل توجه است.

 

در حوزه کتاب کودک و نوجوان اهتمام لازم وجود ندارد

 

فضائلی در بخش دیگری از سخنانش درباره لزوم توجه بیشتر به فعالیت در حوزه نشر کودک و نوجوان، گفت: اهمیت حوزه کودک و نوجوان بر همه فعالان این حوزه روشن است ولی حقیقتاً اهتمام لازم در این حوزه وجود ندارد و آنچه تاکنون صورت گرفته از جمله ضرورت‌های این حوزه است و به نظر من هر قدر برای حوزه کودک و نوجوان هزینه کنیم نه تنها هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شود.

 

وی افزود: طبیعتاً این نوع نگاه می‌تواند کمک شایانی به فعالیت در حوزه نشر کتاب کودک و نوجوان باشد. ما سراغ هر کاری که می‌رویم وقتی مورد ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی قرار می‌گیرد به این نتیجه می‌رسیم که در کودکی به آن موضوع توجه کمتری شده و در واقع سنگ بناها به درستی قرار نگرفته است که امروز نتایج آن را در همه بخش‌های جامعه در بزرگسالی شاهد هستیم. از این رو فعالیت در حوزه کودک و نوجوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و ماندگار است که قطعاً در آینده اثرات مثبتی روی جامعه خواهد گذاشت.

 

فضائلی، تأکید کرد: تأکید جدی ما در انتشارات سروش بر تألیف است، از آن جهت که کودکان با اقتضائات جامعه و آثار فرهنگی آن آشنا شوند و مبتنی بر این اقتضائات مطالعه کنند و این اقتضائات را نویسندگان و صاحبان قلم درک کرده و بر آن وقوف دارند، البته این به آن معنی نیست که از آثار ارزشمند جهان در حوزه کودک و نوجوان چشم‌پوشی کنیم بلکه سعی بر این است که بتوانیم بهترین آثار این حوزه را نیز ترجمه و عرضه کنیم.

 

مدیرعامل انتشارات سروش افزود: امروز از میان 18 اثر کی رونمایی می‌شود 10 عنوان تألیفی و 8 عنوان ترجمه به فارسی است، بنابراین همواره سعی کردیم این نسبت را رعایت کرده و حداقل بیش از نیمی از آثار خود را به آثار تألیفی اختصاص دهیم.

 

وی باتشکر از حضور نویسندگان، هنرمندان، تصویرگران و به ویژه کودکان در این مراسم گفت: مراسم رونمایی امروز حال و هوای کودکانه و متفاوتی داشت که متناسب با فضای کتاب کودک طراحی شد و استقبال همه شما نیز موید این است که برای کودکان بایستی بیشتر فعالیت کرد.

 

فضائلی در پایان سخنان خود به مسائل اخیر فرانسه و هتاکی اخیر به ساحت مقدس پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم اشاره کرد و گفت: وعده الهی و اراده خداوند بر این است که نور پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم خاموش نشود، از همین رو هر قدر علیه پیامبر رحمت فضاسازی کنند بازهم شاهد علاقه‌مندی بیشتر جهانیان به آن حضرت و دین مبین اسلام خواهیم بود.

 

اکبرلو: باید به گسترش «قصه‌نمایش» کمک شود

 

منوچهر اکبرلو، نمایشنامه نویس و کارگردان و نویسنده شناخته شده کودک و نوجوان که هشت اثر تألیفی وی در این مراسم رونمایی شد، در سخنان کوتاهی، گفت: در برخی کشورها از جمله کانادا 75 درصد هزینه‌ها برای معرفی کتاب صرف می‌شود اما در ایران این مسئله رعایت نمی‌شود. باید کتابخانه‌ها، فرهنگسراها و محافل مختلف برنامه‌های کتاب‌خوانی برگزار کنند تا کتاب‌هایی که با این همه زحمت و هزینه منتشر می‌شوند، دیده شده و از سوی مصرف کنندگان مورد بهره برداری و استفاده قرار گیرد.

 

وی با ابراز رضایت از گسترش نمایشنامه نویسی در حوزه کودک، افزود: خوشحالم که همتی شده و باب نمایشنامه نویسی کودک آن هم در قالب قصه‌نمایش باز شده و به نظرم باید تمهیدی صورت گیرد تا به گسترش قصه نمایش کمک شود زیرا قصه نمایش موجب می‌شود تا کتاب‌ها بیشتر خوانده شود.

 

اکبرلو تأکید کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های این قصه نمایش‌ها این است که با تصاویر زیبا همراه شده است که تصویرگران در خلق آن‌ها نقش مهمی بر عهده دارند. به اعتقاد من تصویرگری قصه نمایش یک اتفاق جدید است که تصویرگران آن را رقم زده‌اند و از این لحاظ یک اتفاق بسیار مهم و ارزشمند در حوزه کودک و نوجوان است.

 

کلر ژوبرت: سرعت انتشار کتاب در انتشارات سروش خوب و قابل توجه است

 

کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی نیز که یک اثر از وی در این مراسم رونمایی شد، از انتشار سریع کتاب‌های خود توسط انتشارات سروش ابراز رضایت کرد و گفت: یکی از نکات قابل توجه در انتشار کتاب من این است که انتشارات سروش با فعالیت گسترده خود توانست خیلی سریع این کتاب را منتشر کند آن هم در شرایطی که روند انتشار کتاب در ایران بسیار کند است، این اتفاق بسیار ارزشمند و قابل قدردانی است.

 

وی با اشاره به دلیل ورودش به خلق اثر در عرصه کودک و نوجوان گفت: من به کودکان علاقه زیادی دارم و با توجه به علاقه‌ای که به ادبیات و نقاشی داشتم، به این حوزه وارد شده و به نویسندگی و تصویرگری پرداختم.

 

در پایان مراسم مدیرعامل انتشارات سروش به همراه جمعی از نویسندگان و مترجمان کتاب‌های کودک و نوجوان و تصویرگرانی که آثارشان در مجموعه‌های اخیر منتشر شده بود، از 18 عنوان کتاب چاپ اول انتشارات سروش در حوزه کودک و نوجوان رونمایی کردند./998/د102/ق

ارسال نظرات