۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۲۴۳۵۵۳
عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث قم:

اسلام بر اعطای حقوق به جای احقاق حقوق در نظام خانواده تأکید دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پسندیده، با بیان این که اگر خانواده یک امر مقدس تلقی شود هم در تشکیل و هم در پایداری آن باید دقت شود، گفت: در نظام خانواده امروز نگاه حقوقی به جای نگاه اخلاقی نشسته و این درحالی است که در اسلام اعطای حقوق مطرح است نه احقاق حقوق.
نهاد خانواده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،حجت الاسلام عباس پسندیده، عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث قم در ادامه سلسله نشست آسیب شناسی نهاد خانواده در سطح ملی و بین المللی که صبح امروز با حضور اعضای هیأت علمی و اساتید دانشگاه در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، به تبیین تحولات گفتمان خانواده در سطح ملی و بین المللی پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر ناسازگاری ها در خانواده ها افزایش پیدا کرده است.

 

 وی با بیان این که برخی از اندیشمندان پیشنهاد می کنند خانواده دو یا سه ساله تشکیل شود که معنای آن ازدواج موقت هم نیست، تصریح کرد: اگر نقاط آسیب خانواده ها شناسایی نشوند در این عرصه به موفقیت نمی رسیم و بیشترین دلیل اشتباهات اینست که  آسیب های خانوادگی شناسایی نشده اند.

 

وی در ادامه با بیان این که اولین گام همسرگزینی است،تصریح کرد: تغییر در همسر گزینی و تصور این موضوع که می توان همسر را هر طوری انتخاب کرد و پس از اردواج با مهارت های زندگی  تغییرات صورت گیرد، بسیاری از خانواده ها را دچار مشکلات فراوانی کرده است.

 

 نویسنده کتاب «رضایت از زندگی» افزود: ازدواج نامناسب که منجر به طلاق می شود و از طرفی  توجه بیش از اندازه  به معیارهای مادی سبب انتخاب های نادرست و غلط در همسرگزینی می شود.

 

حجت الاسلام پسندیده در تعریف معیار گفت: همه آن عواملی که انسان در آینده زندگی زناشویی نیاز دارد معیار گفته می شود چرا که چاه باید از خودش آب داشته باشد و نمی توان با سطل به داخلش آب فرو ریخت.

 

مدل های تصمیم گیری در امر ازدواج

وی در ادامه به بیان انواع مدل های تصمیم گیری در امر ازدواج پرداخت و اظهار کرد: الگوی استقلالی که طرفین بدون دخالت خانواده ها ازدواج می کنند، ازدواج های اجباری که غلط و اشتباه است و مدل مشارکتی که مبتنی بر نظرسنجی والدین و افراد تاثیرگذار دیگر و سپس خواست خود طرفین صورت می گیرد سه مدل تشکیل خانواده در ایران است.

 

نویسنده کتاب«حیا در قرآن » افزود: در این انواع مدل تصمیم گیری در امر ازدواج سبک اول و دوم شکست خورده است و فقط سبک سوم می تواند ازدواج های موفق را تضمین کند.

 

حجت الاسلام پسندیده به بررسی تفاوت ها و انواع ازدواج ها در جوامع غربی پرداخت و گفت: پدیده هم خانه در غرب شکست خورده است چرا که در این نوع زندگی تعهد و صداقتی بین طرفین وجود ندارد و حال این که هر فردی برای زندگی زناشویی پایدار به این دو عامل نیاز دارد.

 

زوج هم خانه با خانواده واقعی فاصله دارد

وی با بیان این که متاسفانه ایرانی ها مرعوب فضاهای جهانی در امر ازدواج و تشکیل خانواده شده اند، گفت: طرفداران خانواده در غرب گفته اند که زوج همخانه با خانواده واقعی فاصله دارد و خانواده هایی که پس از آشنایی با زوج های همخانه ازدواج می کنند شادمانی و صمیمیت کمتری دارند.

 

این کارشناس خانواده با برشمردن معایب زندگی زوج های همخانه خاطرنشان کرد: در این خانواده ها آزادی کمتری وجود دارد و ناسازگاری بیشتر و پایداری خانواده کمتراست و طلاق 50 درصد بیشتر است چرا که این فضا غیر واقعی است و فرزندان این خانواده ها هم از سلامت روان کمتری برخوردار هستند.

 

وی با بیان این که پایداری خانواده در زندگی دنیوی قاعده و قانون دارد، اظهار کرد: این قوانین براساس تفکر توحیدی و تعالیم  آسمانی بنا شده است که اگر سبک تغییر کند به تناسب نتایج نیز تغییر می کند.

 

حجت الاسلام پسندیده با بیان این که در حال حاضر خانواده جایگاهش را از دست داده است و درجه یک اولویت نیست و در بهترین وضعیت درجه دو است،بیان داشت: در جابجایی معیارها شغل اولویت پیداکرده و معیارها مادی شده است و معنای خانواده نیز دستخوش تغییرات مادی شده و اهداف مادی جای اهداف عالیه را گرفته اند.

 

اسلام در پی اعطای حق است

 این کارشناس مذهبی با بیان این که اگر خانواده یک امر مقدس تلقی شود هم در انتخاب و هم در پایداری آن تلاش می شود، تصریح کرد: وقتی که از خانواده خدازدایی می شود و به شکل مدنی در می آید، ساختار مسوولیت تشابه به جای تناسب می نشیند و یک پیمان مقدس خدایی، مدنی می شود.

 

وی با بیان این که در فرهنگ اسلامی در بحث حقوق، نگاه اعطای حق است، گفت: در نظام خانواده امروز نگاه  حقوقی به جای نگاه اخلاقی نشسته است و این درحالی است که در اسلام اعطای حقوق است نه احقاق حقوق.

 

 حجت الاسلام پسندیده با بیان این که امروز غربی ها از رویکرد لذت دست برداشته اند، افزود: این که انسان همیشه نمی تواند در لذت باشد از مبانی تعالیم خداوند است و امروز هم غرب به سمت تاب آوری روی آورده است.

 

 عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث قم اظهار کرد: دنیا آزمونی برای تکامل است و تاب آوری هم جزیی از مفهوم صبر است که امروز این مقوله در زندگی حائز اهمیت است.

 

 وی با بیان این که در حال حاضر اندیشمندان غربی بر ارزش شناسی مذهبی در زندگی خانوادگی تاکید دارند، تصریح کرد: در واقع شاخصه های مذهبی منوط به ظواهر زندگی و رفتار عبادی نیست  بلکه معیار صبر و شکر است و مبنای برتر در زندگی نیز همین ارزش های مذهبی است./934/پ201/ب5

 

ارسال نظرات