۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۲۴۴۴۳۵

کتاب «تاریخ حوادث و رجال دوره پهلوی» راهی بازار نشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «تاریخ حوادث و رجال دوره پهلوی» برای آشنایی عموم افراد جامعه با مباحث تاریخی از سوی پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام منتشر شد.
کتاب «تاريخ حوادث و رجال دوره پهلوي»

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام، کتاب «تاریخ حوادث و رجال دوره پهلوی» برای آشنایی عموم افراد جامعه با مباحث تاریخی از سوی پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام منتشر شد.

 

تاریخ همه واقعیتها را در خود بازتاب می‌دهد، چه تلخ و چه شیرین، چه زشت و چه زیبا. مطالعهی تاریخ، به عنوان «حوادث مهم گذشتهی انسان» است، که اگر با نگرشی عبرت‎آموز مورد توجه قرار گیرد، نقش مهمی در اصلاح حیات فردی و اجتماعی انسان‌ها خواهد داشت.

 

قرآن کریم در آیات بسیاری مردم را به مطالعه‎ی زندگی اقوام گذشته دعوت کرده و در بخش مفصلی از آیات سرگذشت پیشینیان را بیان کرده است. در این کتاب ارزشمند و روایات پیشوایان دینی به جنبهی عبرت ­آموزی و کسب تجربه از وقایع تاریخی اهمیت بسیار داده شده و اصولاً هدف از مطالعات تاریخی و سرگذشت پیشینیان همین امر بیان شده است.

 

حضرت علی علیه السلام به منظور تشویق در جهت مطالعه و آشنایی با تاریخ در وصیتنامه‎ی خود به امام حسن علیه السلام به تأمل خویش در زندگی پیشینیان و سیر در اخبار و زندگی آنها اشاره دارد و این آگاهی و تجربهی ارزشمند را برابر با یک عمر زندگی با پیشینیان قلمداد کرده است. آن حضرت در نامهی خویش به مالک اشتر نیز با عنایت به پدیده‎ی زمان و عبرت در تاریخ بر شباهت تام میان گذشته و آینده تأکید دارد.

 

با توجه به این بینش الهی اهمیت پژوهش و نگارش تاریخ هر چه بیشتر خودنمایی می­‌کند. تاریخ به عنوان معلم بزرگ انسان نه تنها میتواند در جهتدهی زندگی حال و آیندهی انسان­‌ها نقش داشته باشد؛ بلکه معرفتی ارزشمند است که می‌تواند در فهم و دریافت بسیاری از علوم و معارف مورد توجه قرار گیرد.

 

بهره ­برداری شایسته از این آینهی تمامنمای زندگی بشری و تجربهی رایگان که در اختیار بشر و جامعه­‌ی بشری قرار می­‌دهد، توشهی راهی است که می‌تواند راه پر فراز و نشیب آینده را روشن ساخته و انسان­ ها را در دست­یابی به اهداف شایسته در زندگی یاری کند.

 

بررسی روند فروپاشی حکومت پهلوی و عبرت آموزی از آن، مستلزم گزارش دقیق و غیر مغرضانه‌ی تاریخ این حکومت است. در این محدوده   زمانی، شیوه‌‌های استعمار از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده و برای سرکوب ملت‌ها و جنبش‌ها، از تکنیک و ابزارهای پیشرفت‌های استفاده کرده است.

 

تاریخ پهلوی دارای فرازها و نشیب‌های زیادی است که با بررسی دقیق آنها، نسل معاصر و آیندگان را چراغی روشن برای پیمودن مسیر آینده بدست خواهد داد. بدین ترتیب گزارش دقیق و درست وقایع این دوران خدمتی بزرگ به آگاهی نسل آینده است.

 

در این راستا و برای آشنایی عموم افراد جامعه با مباحث تاریخی، بخش تاریخ فرهنگ نامه گروه پژوهه در مباحث مختلف تاریخی به شیوه‌ نو در صدد تدوین فرهنگ‎ نامه جامع تاریخی برآمد و در این جهت تاریخ پهلوی در قالبی جدید با عنوان فرهنگ‌نامه تاریخ حوادث و رجال عصر پهلوی منتشر شد.

 

از آنجایی که هدف از تدوین فرهنگ‎نامهی علوم اسلامی و انسانی در وهلهی اول، روان و همه فهم بودن آن، در کنار متقن بودن بر اساس منابع دست اول و معتبر بوده است، در تدوین فرهنگنامه‎ی تاریخ حوادث و رجال عصر پهلوی نیز این امور مدنظر قرار گرفته است.

 

این مجموعه در واقع تاریخی است روشن و گویا از تاریخ پهلوی که به اتکاء بزرگ‎ترین مدارک این دوره، تهیه شده و با قلمی روان و شیوا نگارش یافته است. در این مجموعه سعی شده با تحریر بیش از 300 مدخل اصلی، تاریخ حوادث و رجال عصر پهلوی مورد توجه قرار گیرد. در تدوین مقالات نیز تلاش شده که تمامی حوادث و اتفاقات مرتبط با تاریخ حوادث و رجال عصر پهلوی به دو صورت مستقل و غیر مستقل(درون مقالات مستقل) مورد بحث قرار گیرد.

 

مجموعه 3 جلدی «تاریخ حوادث و رجال دوره پهلوی» به بهای 27000 تومان از سوی پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام منتشر شده است.

 

علاقه‌مندان برای تهیه این مجموعه می‌توانند به پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام واقع در قم، بلوار نیایش، جنب مصلی قدس مراجعه کنند و یا با شماره 37837308 تماس بگیرند./998/د102/ق

ارسال نظرات