۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۳
کد خبر: ۲۴۴۶۴۹
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی:

موازی کاری مهم‌ترین آفت در مسیر مبارزه با عرفان‌های نوظهور است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در آسیب‌شناسی عملکرد نهاد‌هایی که به مبارزه با عرفان‌های نوظهور می‌پردازند، گفت: برای انجام کار فرهنگی، باید عوامل مختلف را در نظر گرفت و به عنوان مثال اگر چند مرکز یا نهاد بخواهند در یک زمینه کار کنند، ممکن است تمامی آنها در یک عرصه انرژی خود را صرف کنند.
حجت الاسلام حسيني قلعه بهمن

حجت­الاسلام سیداکبر حسینی قلعه­بهمن، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نشانه­های گرایش افراد عادی جامعه به سوی عرفان­های نوظهور خاطرنشان کرد: سبک زندگی افراد، لباس پوشیدن، رفت و آمد، نوع تکلم افراد، حلقه دوستان، نشانه­های ظاهری، تقید افراد به مراسم­های دینی و اعمال عبادی­مان که ممکن است در مراحل اولیه خیلی شدید و گاهی خیلی افت کند؛ آشکارترین نشانه گرایش افراد به این نوع عرفان­ها، سبک پوشش آنها است.

 

این کارشناس دینی گفت: برطرف­ کردن نیازهایی که به خاطر آنها افراد به سوی این نوع عرفان­ها کشیده می­شوند و هر حرکتی که انسان انجام می­دهد، تابع نیاز آنها است.

 

راهکارهایی جهت پیشگیری از ورود افراد به حقله­های معنوی کاذب

 

وی به ارائه راهکارهایی جهت پیشگیری از ورود افراد به حقله­های معنوی کاذب پرداخت و افزود: نیاز افراد سبب کشیده­ شدن آنها به عرفان­های کاذب خواهد شد و باید درصدد برطرف ­کردن نیازهای معنوی این نوع افراد برآمد. 

 

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: یکی از ویژگی­های این عرفان­ها، ارائه برنامه منظم زندگی است؛ برنامه­ای که تمامی ابعاد زندگی فردی آن شخص را پوشش می­دهد و باید بتوانیم با توجه به نگرش­های دینی خود، برنامه­ مرحله به مرحله‌ای ارائه داده و فرد را گام‌ به‌ گام به اوج نقطه مد نظر برسانیم.

 

حجت­الاسلام حسینی قلعه­بهمن افزود: برنامه‌ریزی گام به گام، همان چیزی است که در عرفان‌های نوظهور اتفاق می­افتد و ما نیز چنین برنامه­ای را تحت عنوان سیر و سلوک داریم که باید منسجم شود و برای مقاطع مختلف تعریف شده و ارائه شود تا از ورود به این نوع افراد به عرفان­های نوظهور پیشگیری شود.

 

شناسایی عوامل ورود افراد به عرفان‌های نوظهور

 

این کارشناس دینی با بیان این که باید عوامل ورود افراد به عرفان­های کاذب شناسایی شود، ابراز داشت: بحث عرفان­های نوظهور، مسأله‌ای نیست که تمام کشور را مبتلا کرده باشد و شاید ضرورت نداشته باشد که تمام توان کشور به این موضوع بپردازند؛ یعنی افراد خاصی به این نوع عرفان­ها کشیده می­شوند و به همین دلیل بایستی عده‌ای آن نقاط ضعفی را که افراد در مواجه با آن نقاط به سوی عرفان‌های نوظهور کشیده می‌شوند را شناسایی کرده و برنامه‌ریزی صورت گیرد.

 

وی افزود: عرفان‌های نوظهور یک معضل است، اما مسأله­ای نیست که فراگیر باشد و وحشت‌زدگی نسبت به آن وجود داشته باشد و بایستی در کمال آرامش، برنامه منظم و منسجمی ارائه شود و با توجه به این­که این مسأله، بحثی فرهنگی است، بایستی نیاز آن قشر گرایش پیدا کرده به این نوع عرفان‌ها را تشخیص داده و با استفاده از آموزه­های دینی و فرهنگی خود، درصدد بر طرف­کردن آن برآییم.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به آسیب­شناسی در زمینه گرایش افراد به عرفان­های نوظهور گفت: عرفان‌های نوظهور را بایستی به خوبی شناخت و ممکن است که صرف هجوم به این پدیده، شاید نتواند مشکل را برطرف کند و باید آن بسترهایی که سبب گرایش افراد به این زمینه­ها می‌شود را مدنظر قرار داده و آسیب‌شناسی کرد.

 

برای مبارزه با عرفان‌های نوظهور باید با شیوه‌های تبیلغ آنان آشنا شد

 

حجت­الاسلام حسینی قلعه­بهمن اظهار داشت: باید این مسأله را مورد بررسی قرار داد که دست­اندرکاران عرفان­های نوظهور از چه روش‌هایی تبلیغی در برای جذب افراد به این عرفان‌ها استفاده می­کنند و ویژگی­، شاخصه­ و روش­هایی را که به کار می­برند را مطالعه کرده تا شاید بتوان الگوهای خوبی را از این بررسی‌ها استخراج کرد و از چالشی که با آن مواجه هستیم، بتوان فرصتی را به وجود آورد و از آن بهره برد و در راه خوب استفاده کرد.

 

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: آیین بودا یا بودیسم به خاطر یک سری رفتارهای خاص توانست در عرض 40 سال افراد زیادی را به آیین خود جذب کند که برخی علت این جذب را صحبت­کردن به زبان آن قوم و زندگی­کردن با آنها می دانند که این مسأله برای مردم جذاب بود و این بررسی­ها می‌تواند نکات آموزنده­ای را برای ما داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: برای انجام کار فرهنگی، باید عوامل مختلف را در نظر گرفت و به عنوان مثال اگر چند مرکز یا نهاد بخواهند در یک راستا کار کنند، ممکن است تمامی آنها در یک عرصه انرژی خود را صرف کنند، اما اگر با یکدیگر هماهنگی و نشست­های مشترکی را داشته و هر کدام از مراکز برخی از کار را انجام دهند، سبب تجمیع چندین برابر انرژی‌ها شده و کارهای تکراری را کنار گذاشته و نقاط خالی را پر می­کنند و هماهنگی بین مراکز مسأله مهمی است./822/ت302/ف

 

ارسال نظرات